Vypracované otázky z Ošetřovatelství
Vypracované otázky161 s. / 1. roč. / rar
Otázka č. 1(Charakteristika ošetřovatelství jako vědní disciplíny, charakteristický předmět ošetřovatelství, vymezení teorie a dělení teorií, struktura teorie, vztah teorie a praxe) Charakteristika ošetřovatelství jako vědní disciplíny:Vědní obor je určité odvětví, disciplína, která je charakterizována specifickým předmětem a metodou (popřípadě technikou výzkumu).Ošetřovatelství akceptovalo základní vědecký (systémový) přístup a východiska, kterými se řídí lidské poznání.V rovině vědecko-teoreti...
|
|
0,4 |
11x |
|
Syndrom hyperaktivity ADHD (dříve LMD), charakteristika, příčiny, projevy, možná náprava, přístup k dítěti s ADHD
Poznámky7 s. / 4. roč. / doc
Mezinárodní klasifikační systémy rozlišují dva syndromy, které poruchu pozornosti zahrnují:- Syndrom ADD = prostá porucha pozornosti bez hyperaktivity.- Syndrom ADHD = porucha pozornosti s hyperaktivitou. Uvedené poruchy pozornosti bývají diagnostikovány již v předškolním věku, nejpozději do 7 let. Vývojově podmíněná proměna typických příznaků této poruchy se obvykle završuje na konci předškolního věku, kolem 6 let.V současně době se ADHD řadí i do specifických poruch chování.Hlavní příznaky ADH...
|
|
0,1 |
4x |
|
Koncepční model Gordonové - model funkčního typu zdraví
Studijní materiál4 s. / 1. roč. / pdf
Model Gordonové vyhovuje ošetřovatelské praxi, vzdělávání, výzkumu. Poskytuje studentům obecný rámec obsahu studia a učebních aktivit na vysokých školách.Pro registrované sestry/porodní asistentky představuje systémový přístup a kritické myšlení v rámci profesní kompetence při realizaci ošetřovatelského procesu (systematické získávání informacím hodnocení zdravotního stavu klienta, analýzu získaných informací a sestavení plánu ošetřovatelské péče s užitím odborné terminologie).Model funkčního ty...
|
|
0,1 |
7x |
|
Potřeby nemocných
Prezentace19 s. / 1. roč. / pptx
Potřeby• Jsou definovány jako prožívání nedostatku, nebo naopak přebytku
•
Ovlivňují psychické činnosti
•
Ovlivňují motivaci
•
Závisí na mnoha faktorechDělení
•
Biologické - jídlo, pití, vyprazdňování, spánek
•
Psychické - učení, vnímání, myšlení
•
Sociální - komunikace, společnost, uznání
•
= tzv. bio-psycho-sociální pojetí osobnosti
|
|
0,4 |
1x |
|
Aplikace ošetřovatelského modelu C. Royové u pacientů s ireverzibilními změnami
Studijní materiál6 s. / 1. roč. / docx
Ošetřovatelský model C. Royové je systémově adaptační model založený na schopnosti člověka adaptovat se na změněné životní podmínky. Klient je vnímán jako bio-psycho-socio-spirituální bytost v trvalé interakci s měnícím se prostředím; role sestry v modelu znamená podporu adaptačních mechanismů a adaptivního chování. Sestra působí jako vnější síla, pracuje s podněty, které podporuje, nebo naopak tlumí jejich účinek.Středem plánování ošetřovatelské péče je adaptační problém klienta a postupem je z...
|
|
0,1 |
1x |
|
Základní dělení a druhy výzkumu
Studijní materiál3 s. / 1. roč. / pdf
Dělení výzkumu podle funkce a využití výsledků v praxi1. Základní výzkum - orientuje se na řešení klíčových teoretických problémů, usiluje o hlubší odhalení vnitřní povahy jevů, o objasnění jejich příčin s cílem obohatit dosavadní vědění. Nezabývá se přímo společenskou využitelností výsledků. Základní výzkum v ošetřovatelství se zabývá teoretickými východisky v ošetřovatelství, interdisciplinárními otázkami, funkcí ošetřovatelství v systému zdravotní péče, osobností nemocného i sestry apod.2. Ap...
|
|
0,1 |
0x |
|
Funkční a dysfunkční vzorce zdraví M. Gordonové
Studijní materiál3 s. / 1. roč. / pdf
Historie, myšlenkové předpoklady a východiska:Po druhé světové válce ošetřovatelští profesionálové v USA vnímali nejasné postavení oboru ošetřovatelství v systému zdravotních věd, stejně tak netransparentní financování ošetřovatelské péče. Bylo tedy nutné objasnit funkce sester a smysl ošetřovatelské péče. McManusová již v roce 1950 vyjádřila funkce profesionálních sester jako identifikaci a diagnostikování ošetřovatelských problémů a rozhodování o způsobu ošetřovatelských aktivit vedoucích k ře...
|
|
0,1 |
2x |
|
NANDA - International klasifikace
Studijní materiál2 s. / 1. roč. / pdf
NANDA - International (North American Nursing Diagnosis Association International) je klasifikací, která odráží reakce jedinců nebo jejich zkušenosti ve vztahu ke zdraví (Lunney, 2008, s. 29). Müller-Staub et al. (2009, s. 10) uvádí, že jde o jedinou klasifikaci, která definuje ošetřovatelské diagnózy koncepčně a vyhovuje většině kritérií klasifikace.„NANDA - International vyvinula zevrubný, široce uplatnitelný diagnostický systém, ze kterého mohou čerpat ošetřovatelští profesionálové všech spec...
|
|
0,1 |
2x |
|
Multikulturní ošetřovatelství
Prezentace11 s. / 1. roč. / pptx
Kultura• Je neodmyslitelnou součástí lidského života
•
Charakterizuje jí: strava, řeč, oblečení, architektura, normy, hodnoty, rituályMultikulturalismus
•
Česky - mnohokulturní
•
Stav kdy se potká více kultur, se svými zvyky a odlišnostmi
•
Navzájem se tolerují a respektují
•
Nedochází k prolínání kultur do sebe - může vznikat izolovanost a diskriminace
|
|
0,4 |
4x |
|
Ošetřovatelský proces
Prezentace9 s. / 1. roč. / pptx
K čemu nám bude dnešní hodina?• Studujete pomáhající profesi
•
Potřebujete pochopit sami sebe
•
Potřebujete pochopit potřeby druhých
•
Potřebujete být oporou
•
Potřebujete být prospěšní
•
Potřebujete pacienty povzbuditÚvod
•
Způsob organizace ošetřovatelské péče
•
Nástroj ke zvyšování kvality ošetřovatelské péče
•
Nemocní jsou aktivní účastníci, ne jen pasívní objekty
•
Zajišťuje logický a systematický přístup
•
Jeho cílem je prevence, zmírnění, nebo odstranění prob...
|
|
0,4 |
0x |
|
Standardizovaný ošetřovatelský jazyk
Studijní materiál3 s. / 1. roč. / pdf
STANDARDIZOVANÝ OŠETŘOVATELSKÝ JAZYK„If we cannot name it, we cannot control it, practice it, teach it, finance it, or put it into public policy.“ NORMA LANG (Clark, Lang, 1992, s. 109)„Když to nemůžete pojmenovat, nemůžete to kontrolovat, uplatnit v praxi, vyučovat, financovat nebo dávat do pozornosti veřejnosti.“Výrok Normy Lang, emeritní profesorky na Ošetřovatelské škole Pensylvánské univerzity (School of Nursing Philadelphia, University of Pennsylvania) vystihuje podstatu standardizovaného ...
|
|
0,1 |
0x |
|