Psychologie kreativity - prezentace
Prezentace15 s. / 4. roč. / ppt
- Schopnost pohotově nacházet nové způsoby jak přistupovat k řešení problémů a uspořádávat látku (aranžování výkladní skříně → skládání symfonie)- Nejvyšší specifický lidský způsob řešení problému- Činnost člověka, vytvářející nové materiální a duchovní hodnoty, jež mají společenský význam - Schopnost rozpoznat závažnost problému nebo tématu, kt. Ležely bez povšimnutí často po mnoho let ostatním lidem přímo na očích (Pavlovův postřeh, že psi slinili už při zaslechnutí kroků zřízence přinášejícíh...
|
|
0,1 |
4x |
|
Vypracované státnicové otázky do Pedagogická psychologie
Státnicové otázky64 s. / 3. roč. / docx
1. Vývoj kognitivních procesů v ontogenezi - teorie J. Piageta:Pokud chceme dobře pochopit Piagetův pohled na dítě, představme si, že dítě je jakýsi malý badatel. Dítě provádí určité pokusy s věcmi a lidmi kolem sebe i samo se sebou - zkouší, co se stane, když… Při každé nové příležitosti, kdy dítě potká nový předmět svého zájmu a zkouší dosavadní fungující teorii. Když nefunguje, dítě vypracuje teorii novou. V Piagetově teorie se tyto teorie nazývají schématy. Každou novou událost dítě začlení ...
|
|
0,3 |
6x |
|
Činnost školního psychologa na základní škole - koncepce
Projekt25 s. / 4. roč. / rtf
1. Úvod Když jsme v roce 1992 začínali se školní psychologií, byly to začátky skromné. Naší prvotní snahou bylo ovlivnit chování žáků, kteří se ve školní práci jevili jako problémoví. Postupem let se podařilo vytvořit fungující systém školní psychologie na základní škole, který oslovuje děti ještě předškolního věku, provází je devíti lety školní docházky a v případě potřeby je jim k dispozici i po jejím skončení. Samozřejmě se jedná o práci týmovou. Navíc jsme vytvořili mechanismy, jak předávat...
|
|
0,5 |
0x |
|
Vypracované zkušební okruhy z Pedagogické psychologie
Vypracované otázky98 s. / 1. roč. / rar
PŘEDMĚT PEDAGOGICKÉ PSYCHOLOGIE Okruh č. 1Cíl: Zkoumání psychologických aspektů edukace.Možný, cílový a reálný subjekt.Krátkodobé i dlouhodobé změnyv psychice a osobnosti způsobené vyučováním a výchovou.Předmět pedagogické psychologie(okruh 1)Zkoumá psychologické aspekty a zákonitosti procesu výchovy a vyučování (edukace) a socializace ve škole.Zkoumá možný, reálný a cílový habitus (osobnost) žáků, studentů i posluchačů (souhrn způsobů a vzorců vnějšího chování, způsobu vyjadřování se a řeči i p...
|
|
0,1 |
6x |
|
Okruhy ke zkoušce z pedagogické psychologie
Vypracované otázky18 s. / - roč. / doc
PŘEDMĚT PEDAGOGICKÉ PSYCHOLOGIE Okruh č. 1Cíl: Zkoumání psychologických aspektů edukace.Možný, cílový a reálný subjekt.Krátkodobé i dlouhodobé změnyv psychice a osobnosti způsobené vyučováním a výchovou.Předmět pedagogické psychologie(okruh 1)Zkoumá psychologické aspekty a zákonitosti procesu výchovy a vyučování (edukace) a socializace ve škole.Zkoumá možný, reálný a cílový habitus (osobnost) žáků, studentů i posluchačů (souhrn způsobů a vzorců vnějšího chování, způsobu vyjadřování se a řeči i p...
|
|
0,1 |
4x |
|
Pedagogická psychologie pro 4. a 5. ročník
Seminární práce147 s. / 4. roč. / ppt
Psychologické zákonitosti procesu vzdělávání a výchovy (s přihlédnutím k věkovým a individuálním zvláštnostem člověka)zkoumá pedagogická psychologie. Podle Václava Příhody ji můžeme definovat jako soustavu poznatků o vnitřní zákonitosti změn navozených v chování člověka během výchovně vzdělávacího procesu. L.Ďurič charakterizoval pedagogickou psychologii jako vědu o psychologických zákonitostech permanentního a cyklického vzdělávání a výchovy dětí, mládeže a dospělých.Pedagogická psychologie se ...
|
|
0,4 |
1x |
|
Pedagogická psychologie - prezentace 1/2
Prezentace95 s. / 4. roč. / ppt
SZ7MP-PPPsPro zvládnutí předmětu "pedagogická psychologie" se zatím předpokládají základní znalosti z~obecné psychologie, psychologie osobnosti, vývojové psychologie a sociální psychologie. „Pedagogická psychologie" navazuje na bakalářský kurz základních psychologických znalostí a má na nové vyšší rovině rozšířit teoretickou základnu pro možnost praktické aplikace poznatků pedagogické psychologie do učitelské praxe. Přednášky vyžadují od posluchačů širší a hlubší zobecnění.Předmět je ukončen pí...
|
|
0,4 |
2x |
|
Psychologie vyučování a výchovy
Skripta307 s. / 4. roč. / doc
1. Psychologie vyučování a výchovy a její úkolyPsychologické zákonitosti procesu vzdělávání a výchovy (s přihlédnutím k věkovým a individuálním zvláštnostem člověka) zkoumá psychologie vyučování a výchovy. Psychologii vyučování a výchovy můžeme definovat jako soustavu poznatků o zákonitostech změn navozených v osobnosti, chování a prožívání člověka během výchovně vzdělávacího procesu, jako vědu o psychologických zákonitostech biodromální edukace, vzdělávání a výchovy dětí, mládeže i dospělých. J...
|
|
2,4 |
5x |
|
Psychologické metody pro posuzování a hodnocení osobnosti źáka
Studijní materiál14 s. / 1. roč. / pdf
V úvodu této kapitoly musíme učinit jednu poznámku. O posuzování a hodnocení žáka můžeme mluvit ve dvou polohách. Jedna se vyjadřuje spíše k metodické stránce problému, to znamená, že nabízí orientaci potřebnou pro metodickou dovednost učitele (seznamuje ho s příslušnými pojmy a orientuje ho v možnostech použití jednotlivých nástrojů pro hodnocení a posuzování žáků). Druhá se zaměřuje na psychologické důsledky takového hodnocení a interpretaci výsledků učitelem (s ohledem na vytváření vztahů mez...
|
|
0,1 |
0x |
|
Kompaktní poznámky z předmětu Pedagogická psychologie
Poznámky8 s. / 1. roč. / doc
1.Předmět pedag.psychologie Zkoumá psych.aspekty a zákonitosti procesu výchovy a vyučování Zkoumá změny v psychice a v osobnosti způsobené edukací a identifikací, resp. nápodobou učitele, modelu, vzoru, příkladu (Václav Příhoda).2.Pedag.psycho v systému věd Pedagogika Jan Ámos Komenský.Velká didaktika.Informatorium školy mateřské.Brána jazyků otevřená.Orbis pictu.Labyrint světa a ráj srdce.Škola na jevišti.Vševýchova.Preferoval induktivní metodu poznávání Doporučoval učit příkladem, Johann Fried...
|
|
0,1 |
0x |
|
Zákony učení - prezentace
Prezentace27 s. / 4. roč. / ppt
Obecné zákony učení1. V průběhu učení se opakované výkony jedince přibližují k cílové podobě výkonu.2. Zdokonalování výkonu v průběhu učení je určováno soustavou autoregulačních procesů a zdokonalováním této soustavy.3. Učení závisí na motivaci, výsledcích předchozího učení, vlastnostech jedince, jeho přítomném stavu, vnějších podmínkách a vzájemném působení vnějších a vnitřních činitelů. (Čáp, 1993)Někteří autoři (např. L. Ďurič) mezi základní zákony zařazují i zákon transferu.Motivace- Z lat. ...
|
|
0,7 |
3x |
|
Vymezení učení v psychologii
Prezentace24 s. / 4. roč. / ppt
Pojem UČENÍ v psychologii- Učením rozumíme žádoucí i nežádoucí změny psychiky pod vlivem zkušenosti. (Říčan 2005)- Učení se v nejobecnější rovině chápe jako proces, ve kterém si organismus osvojuje individuální zkušenosti. (Kohoutek 1996)- Učení chápeme jako součást širšího procesu adaptace organismu na měnící se podmínky prostředí => schopnost aktivně se přizpůsobovat podmínkám okolí. (Vašátková 2001)- Učení = opak zděděného, vrozeného, instinktivního- dochází k utváření psychiky osobnosti v...
|
|
3,9 |
1x |
|
Pedagogická psychologie - studijní text
Studijní materiál83 s. / 1. roč. / pdf
Vážené a milé studentky a studenti programu Specializace v pedagogice,následující text si klade za cíl pomoci Vám v orientaci v problematice pedagogické psychologie. Navazuje na předchozí studijní materiály z obecné psychologie a psychologie osobnosti, které máte k dispozici na intranetu MÚVS ČVUT. Text představuje písemnou podporu pro společná setkávání při přednáškách a seminářích, kdy budou základní poznatky doplňovány powerpointovými prezentacemi, testy, cvičeními a případovými studiemi.Před...
|
|
1,7 |
0x |
|
Prezentace o Učení
Prezentace26 s. / 4. roč. / ppt
Učení- získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu jeho životaa) intencionální = záměrné =má stanovený cíl a obsah, hodnotí se jeho průběhb) bezděčné = neúmyslné, živelné a nesystematické učeníVymezení učeníKohutek:- Patří k nejdůležitějším teoretickým i praktickým problémům ped. Psych.- Opak zděděného, vrozeného, instinktivního- Nejde jen o učení ve škole- učíme se chodit, mluvit, dodržovat společenské normy apod. - Na učení se podílí: paměť, vnímání, myšlení, vůle, city, motivy, charakte...
|
|
0,2 |
0x |
|
Učitelovo pojetí výuky - prezentace
Prezentace10 s. / 4. roč. / odp
Učitelovo pojetí výuky- soubor učitelových názorů, přesvědčení, postojů či argumentů, kterými je daný U zdůvodňuje- jedná se o jeho pojetí cílů, učiva, metod, výuky, sebe samého,...- je ovlivněno tím, jak U hodnotí pedagogickou realitu- přímo i nepřímo ovlivňuje výsledky U práce- nevzniká najednou, ale v průběhu učitelovy profesní dráhy se postupně mění- není vždy vyhraněné, jasně formulované- hlavním činitelem by měl být sám U - má hromadný ráz - týká se všech U
|
|
0,1 |
2x |
|
Poznámky ke Komunikaci ve škole
Poznámky4 s. / 1. roč. / pdf
Je snaha definovat pedagogickou komunikaci jako „případ sociální komunikace v podmínkách výchovy a vzdělávání a ve spojení se základními pedagogickými kategoriemi“, tedy jako komunikaci se specifickými rysy (nicméně specifičnost není příliš opodstatněná, P.K.).Je snaha definovat pedagogickou informaci jako „jednotku pedagogické komunikace“ , která má „kognitivní, emotivní nebo direktivní charakter“ (nicméně ani zde není přesvědčivost pro specifiku takové informace, P.K.)1. Rozdíl mezi popisným a...
|
|
0,1 |
0x |
|
Pedagogická psychologie - zkušební okruhy
Vypracované otázky53 s. / - roč. / docx
Cíl: Zkoumání psychologických aspektů edukace. Možný, cílový a reálný subjekt. Krátkodobé i dlouhodobé změny v psychice a osobnosti způsobené vyučováním a výchovou.Předmět pedagogické psychologie(okruh 1)- Zkoumá psychologické aspekty a zákonitosti procesu výchovy a vyučování (edukace) a socializace ve škole.- Zkoumá možný, reálný a cílový habitus (osobnost) žáků, studentů i posluchačů (souhrn způsobů a vzorců vnějšího chování, způsobu vyjadřování se a řeči i podpovrchových vlastností). Habitus ...
|
|
0,1 |
1x |
|
Pedagogická psychologie - Druhy učení
Studijní materiál10 s. / 3. roč. / pdf
Liší se stupněm složitosti mechanismů, které se na nich účastní. Je třeba si uvědomit, že v rámci vyučovacího procesu neexistují vedle sebe izolovaně, ale navzájem se prolínají.1. UČENÍ PODMIŇOVÁNÍMJe založeno na vytváření podmíněných spojení jako dočasných nervových spojů nebo asociací.(vychází z pavlovské teorie vytváření podmíněných reflexů).Jak známo rozlišujemea) klasické podmiňování,b) instrumentální podmiňování ac) operantní podmiňování1.1. Klasické podmiňováníCo se klasického podmiňování...
|
|
0,3 |
0x |
|
Pedagogická psychologie - prezentace 2/2
Prezentace91 s. / 4. roč. / ppt
Okruh č.8Cíl: kognitivní styl. Druhy kognitivních stylů (pravohemisférové a levohemisférové, globální a analytické, verbální a zobrazovací, závislé i nezávislé na poli). Metakognice. Učební styl. Druhy učebních stylů podle B.S.Blooma, Kolbeho, R.L. Oxfordové, Pike a Selbyho, Honey a Mumforda. Učební strategie.Kognitivní styl je dán způsobem poznávání, identifikování, třídění, ukládání a kódování přejímaných podnětů a informací.Má vrozený základ, určité osobní tempo, určitou míru exaktnosti, je o...
|
|
1,1 |
1x |
|
Behaviorální modifikace lidského chování - Učení operantním podmiňováním
Studijní materiál5 s. / 1. roč. / pdf
1. Operantní podmiňováníSkinner došel k závěru, že předchozí předpoklady o tom, že chování je provokováno specifickými podněty (S-R model), platí jen pro velmi omezený okruh lidského chování.Vyšel z představy, že většina projevů lidského chování není důsledkem pasivního přizpůsobení podnětové situaci, ale vlastní aktivity jedince a měnících s podmínek v podnětové situaci (S - O - R model), kde O znamená intervenující proměnné.Prvky aktivního zasahování nazval Skinner operants a takové aktivní ch...
|
|
0,2 |
1x |
|
Behaviorální modifikace lidského chování - Učení klasickým podmiňováním
Studijní materiál4 s. / 3. roč. / pdf
1. Teoretické pozadíTeoretickým pozadím předkládaných postupů jsou behaviorismus, resp. neobehaviorismus. Lze připustit, že tyto filosofické a posléze i psychologické koncepce jsou kritizovány (výhrady jsou ostatně ke všem filosofickým a psychologickým koncepcím), nicméně postupně budeme nacházet důvody, proč jsme dali přednost právě jim.Nevýhody behaviorálních teorií spočívají v tom, že se zaměřují převážně na pozorovatelné (zjevné) chování. Méně zjevné formy chování a zejména mentální procesy ...
|
|
0,7 |
1x |
|
Navazování a udržování mezilidských vztahu
Studijní materiál5 s. / 1. roč. / pdf
UvedeníFormování a udržování mezilidských vztahů je podřízeno rozličným teoretickým přístupům psychologických škol. My zde budeme vycházíme z názorů jen jediné z nich - humanistické psychologie. Čerpáme především z tzv. PCA přístupu (person centered approach), o němž se domnívám, že formuloval tři nezbytné podmínky pro navázání a udržení "zdravých" mezilidských vztahů obecně, ale také pro profesionální vztahy zaměřené na poradenství nebo terapii (CCA, nebo PCT) ale také pro pedagogickou práci (L...
|
|
0,1 |
0x |
|
Základy pedagogické psychologie - prezentace
Prezentace55 s. / 4. roč. / ppt
Pedagogická psychologieZkoumá reálný a cílový habitus žáků, studentů i posluchačů (souhrn způsobů a vzorců vnějšího chování, způsobu vyjadřování se a řeči i podpovrchových vlastností).Habitus žáků je do značné míry výsledkem pedagogické práce.NORMÁLNÍ, ZDRAVÁ OSOBNOST- Autoregulovaná- Dobře adaptovaná, sociabilní- Individualizovaná- Integrovaná- Chovající se a jednající adekvátně- Zdatná- V tělesné, duševní a sociální pohodě
|
|
0,1 |
0x |
|
Žák a učení
Studijní materiál11 s. / 1. roč. / pdf
Učení probíhá po celý život jedince a je přiřazováno k základním autoregulačním mechanismům, na jejichž základě se formuje vědomí, chování a osobnost jedince. Společnost vymezila pro učení časové období (školní věk), které následuje po období hry a předchází období práce. Učení však prolíná každou hrou i prací. Výsledkem učení jsou změny ve vědomostech, dovednostech, činnostech, chování, osobnosti. Každá změna však nemusí odrážet vliv učení, může být způsobena zráním nervové soustavy, únavou, ná...
|
|
0,1 |
0x |
|
Specifické poruchy učení
Prezentace36 s. / - roč. / ppt
- SPU jsou souhrnným označením různorodé skupiny poruch, které se projevují zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností, jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní, matematické usuzování nebo počítání. - Tyto poruchy jsou vlastní postiženému jedinci a předpokládají dysfunkci centrálního nervového systému. - I když se porucha učení může vyskytnout souběžně s jinými formami postižení (jako např. smyslové vady, mentální retardace, sociální a emocionální poruchy) nebo ...
|
|
2,1 |
0x |
|
Školní neprospěch - jeho nejčastější příčiny
Prezentace23 s. / 4. roč. / ppt
Nejčastější příčiny školního neprospěchu dle VágnerovéSnížená úroveň rozumových schopnostíNerovnoměrné nadáníJiné okolnosti, které nepříznivě ovlivňují výkon dítěte1. Snížená úroveň rozumových schopností (inteligence)Inteligence - schopnost myslet, učit se, přizpůsobit sePříčiny:a) Organické poškození CNSb) Nižší nadání + výchovná nepodnětnost (zanedbanost)
|
|
0,1 |
0x |
|
Žák a motivace - Pedagogická psychologie
Studijní materiál6 s. / 2. roč. / pdf
Zákon motivace se řadí k základním zákonům učení. Motivace se vztahuje k těmto faktorům, které zvyšují nebo snižují intenzitu jedincovy aktivity. Často se motivaci připisuje mimo energizující aspekt také aspekt směrový, pod kterým rozumíme zaměřenost aktivity jedince na cíl. Úroveň motivace je také ovlivněna výsledkem jedincovy aktivity. Výsledný úspěch nebo neúspěch ovlivňuje zpětně aktivitu a směrovost jedincovy činnosti. V běžném pojetí jsou často místo termínu motivace používány termíny jako...
|
|
0,2 |
0x |
|
Žák a školní úspěšnost
Studijní materiál9 s. / 1. roč. / pdf
Sebevědomí žáka a jeho výkon jsou dva vzájemně závislé jevy. Existují reálné předpoklady pro vztah mezi sebevědomím žáka a výběrem, hodnocením a interpretací informací, které přijímá ze svého okolí (učitelé, spolužáci, rodina ap.). Tyto informace jsou součástí širokého hodnocení žáka a nutně vedou k potřebě poznání a porozumění souvislostem mezi vlastním výkonem či chováním a reakcí okolí.Každý výsledek, ať již úspěšný nebo neúspěšný, je žákem analyzován z hlediska očekávání a vázán k potenciáln...
|
|
0,2 |
0x |
|
Žák, hodnocení, zkoušení a známkování
Studijní materiál7 s. / 1. roč. / pdf
Hodnocení, zkoušení a známkování patří ke kontrolní, regulativní i autoregulativní funkci učení. Na kvalitě těchto procesů mnohdy závisí celková úroveň učení u žáka. Hodnocení, zkoušení a známkování může vyvolávat pozitivní emoce, pozitivní motivaci i pozitivní vztah žáka ke škole, učení a poznání. Na druhé straně však chyby, neadekvátní přístup učitele k těmto procesům mohou vyvolávat u žáka negativní motivaci a mohou narušit celkový postoj ke škole. Charakter učení ve škole vyžaduje promyšleno...
|
|
0,2 |
0x |
|
Transfer v učení
Studijní materiál4 s. / 1. roč. / pdf
1. Pojem transferu.Smyslem učení je, aby vedle rozvíjení poznatků, dovedností a vedle formování osobnosti usnadňovalo učení v pozdějších situacích. Transfer (přenos) je proces, v němž dříve naučené formy učení ovlivňují pozdější učení (kdy učení v nových situacích je ovlivňováno na základě předchozího učení.2. Druhy transferu.Pozitivní transfer je proces, kdy předchozí učení usnadňuje učení v následujících situacích. Pozitivní transfer ještě dělíme na specifický transfer a nespecifický transfer....
|
|
0,1 |
2x |
|
Školní úspěšnost
Studijní materiál2 s. / 1. roč. / pdf
Pedagogická optimalizace (starý pojem, nevím, jestli se ještě užívá) byla základem pro pojetí školní úspěšnosti. Spočívala ve slaďování výchovně vzdělávacího systému s požadavky společnosti na jedné straně a vývojovými možnostmi daného věku.Školní úspěšnost chápeme jako soulad mezi požadavky kladenými na žáka v oblasti vzdělávání a výchovy, socializace a potřebou osobního růstu.Je zde několik rozporů:a) mezi tím, co žák umí a co se po něm chce, aby umělb) mezi reálným postavením žáka v kolektivu...
|
|
0,1 |
1x |
|
Porozumění v komunikaci
Studijní materiál3 s. / 1. roč. / pdf
UvedeníZaměříme se především na aspekty porozumění, tedy na přesnost a srozumitelnost. Otázkou, na kterou se budeme snažit odpovědět je: Jak to, že si lidé nerozumějí, když mluví stejnou řečí? Verbální komunikaci jsme si vymezili v minulé části jako komunikaci využívající lingvistických znaků vymezených pro řeč jako nástroj přirozeného jazyka.V tomto smyslu je to komunikace symbolické, zprostředkovaná, digitální a také specificky lidská. Pozn.: To ovšem neznamená, že i subhumánní nemohou používa...
|
|
0,1 |
0x |
|
Žák a tvořivost
Studijní materiál7 s. / 1. roč. / pdf
Tvořivost (kreativita) je považována za nejvyšší, specifický lidský způsob řešení problému. Tvůrčí činnost je obvykle taková činnost, jejímž produktem je něco nového. Lytton (1971) rozděluje tvořivost právě podle toho kritéria na tvořivost objektivní a subjektivní. Objektivní tvořivost musí splňovat určité požadavky, je to zejména objektivní novost, pravdivost, zobecnitelnost a neobvyklost ve srovnání s tím, co bylo známo v době, kdy např. nová teorie vznikla. Subjektivní tvořivost se vztahuje p...
|
|
0,2 |
0x |
|
Žák a emoce
Studijní materiál8 s. / 1. roč. / pdf
Školní prostředí připravuje žáka pro život, tvoří přechod mezi hrou a prací. Žák tráví ve škole mnoho let podstatnou část svého dne a po škole se musí ještě i v rodině ke školnímu prostředí vracet formou přípravy. Ve školním prostředí se mohou vytvářet silné emocionální vztahy k učitelům, žákům, učivu,učení apod. Je přirozené, že základní emocionální výbavu získává dítě v rodině. Škola však může a měla by určité emocionální stavy korigovat, ale součastně musí některé nové rozvíjet. Emocionální v...
|
|
0,4 |
0x |
|
Personální percepce
Studijní materiál2 s. / 1. roč. / pdf
PERSONÁLNÍ PERCEPCE1. DefinicePersonální percepce je vnímání, v němž jsou formovány naše názory, dojmy a postoje k jiným lidem, případně k vztahům mezi nimi (interpersonální percepce).Rozdíl od vnímání objektů je v tom, že si uvědomujeme, že nevnímáme standardní fyzikální proměnné, ale za projevy lidí hledáme motivy. Navíc vnímaná osoba si představuje, co vnímající "vidí" a vnímající si naopak uvědomuje, co si vnímaná osoba myslí, že ona "vidí". Tedy v personální percepci hrají roli vzájemné vzt...
|
|
0,1 |
1x |
|