Speciální pedagogika - Studijní opora pro kombinované studium
Skripta20 s. / 2. roč. / doc
Vážené studentky, vážení studenti,tento předkládaný materiál slouží jako opora Vašeho studia, které absolvujete v kombinované formě. Materiál je rozšířeným průvodcem studia, který máte zveřejněný v informačním systému pro studenty UJAK (IS Moggis). V části vstupní informace naleznete anotaci předmětu, výstupy, kompetence, které získáte jeho absolvováním, a požadavky na jeho ukončení. Následuje přehled témat předmětu, přehled témat seminárních prací a specifické požadavky na ně. Přínosem tohoto m...
|
|
0,2 |
15x |
|
Vypracované okruhy ke SZZ ze Speciální pedagogiky na UHK
Státnicové otázky91 s. / 2. roč. / pdf
Pojetí speciální pedagogiky:- v užším slova smyslu- obor, zaměřený na výchovu a vzdělávání určité cílové skupiny, která je něčím znevýhodněna- v širším slova smyslu- obor, jehož cílem je jedince se znevýhodněním začlenit do společnosti… toto pojetí přesahuje do sociální sféry= přiblížení sociální pedagogiceDefinice SP v užším slova smyslu:= vědní disciplína, která se zabývá zákonitostmi rozvoje, výchovy, vzdělávání, přípravy pro pracovní a společenské začlenění postižených jedinců a na řešení vý...
|
|
1,5 |
69x |
|
Specifické poruchy učení - seminární práce
Seminární práce32 s. / 3. roč. / doc
Specifické poruchy učení mohou být definovány jako: neočekávaný a nevysvětlitelný stav, který může postihnout dítě s průměrnou nebo nadprůměrnou inteligencí, charakterizovaný významným opožděním v jedné nebo více oblastech učení.Oblasti učení postižené ve specifických poruchách učení mohou být rozděleny do dvou skupin.První skupina se skládá ze základních školních vědomostí: čtení, psaní, pravopis, matematika a jazyk (jak porozumění, tak vyjádření). Měříme relativně jednoduché vědomosti, které m...
|
|
0,2 |
20x |
|
Vypracované otázky z předmětu Speciální pedagogika
Vypracované otázky17 s. / 1. roč. / doc
SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA= vzdělávání osob s handicapem = disciplína, věda, obor, kt. je orientován na výchovu, vzdělávání a také na celkový osobnostní rozvoj znevýhodněného člověka, s cílem dosáhnout co největší integrace (práce, další spol. možnosti)- zaměření na intaktní (nepostiženou) populaci - integrace Cíl: maximální rozvoj člověka s postižením a zároveň dosažení maximální úrovně socializaceÚzce souvisí:- psychologií, sociologií, medicínou, biologií člověka, humanitními vědami, pedagogikou, te...
|
|
0,1 |
17x |
|
Základy speciální pedagogiky - studijní opora
Studijní materiál31 s. / 1. roč. / pdf
Speciální pedagogikaV obecnějším pojetí je to v podstatě každá pedagogika, speciálněji zaměřená podle věku nebo předmětu (pedagogika předškolního věku, pedagogika školního věku, pedagogika hudební, pedagogika vojenská apod.). V našem pojetí jde o vědní disciplínu (vědní oblast), jejímž předmětem zájmu je výchova a vzdělávání jedinců s určitým typem, formou a rozsahem postižení - handicapu. Je oborem interdisciplinárním. Jako teoretická disciplína začala být uznávána speciální pedagogika koncem 1...
|
|
0,3 |
2x |
|
Přednášky z předmětu Speciální pedagogika
Přednášky59 s. / 1. roč. / doc
SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA (SPg)(Vymezení základních pojmů, defekt, defektivita. Struktura speciální pedagogiky• Charakteristika SPg» významná pedagogická disciplína orientovaná na výchovu, vzdělávání, pracovní a společenské uplatnění handicapovaných osob a na řešení výzkumných problémů v oboru.Širší pojetí SPg
»
SPg zahrnuje vše, co se vymyká obecné pedagogiceUžší pojetí SPg
»
věda o zákonitostech rozvoje speciální výchovy a speciálního vzdělávání handicapovaných jedinců, kteří z důsledků zne...
|
|
0,5 |
5x |
|
Odlišnosti mezi pedagogickým a psychologickým pojetím vztahu učitel - žák
Seminární práce15 s. / - roč. / doc
1) ÚvodSe vstupem do školy přijímá dítě další důležitou sociální roli, roli žáka. Dítě se musí naučit plnit celou řadu požadavků, které jsou její součástí. Jde o požadavky pro roli nezbytné, tedy vyžadované chování, a pro roli nepřípustné, tedy zakazované chování. Dítě se s nimi vyrovnává a musí regulovat své chování podle daných společenských a institucionálních norem. Zprostředkovatelem těchto požadavků ve výchovně vzdělávacím procesu je učitel. Učitel a žák proto tvoří komplementární sociální...
|
|
0,1 |
1x |
|
Vypracované zkouškové otázky z Etopedie
Vypracované otázky141 s. / 1. roč. / doc
A/ Etopedie jako subsystém komprehenzivní speciální pedagogiky. Vznik a tradice oboru. Paradigmata v etopedii.Subsystémy KSP se vážou na specifika výchovy a vzdělávání skupin handicapovaných osob. Jedním z nich je etopedie (etos - morálka). V rámci vertikálního členění KSP se dále dělí etopedie na etopedii školního věku a na etoandragogiku. Původně byla problematika poruch chování zahrnuta v oboru psychopedie. K vyčlenění etopedie z psychopedie došlo v roce 1969 pro značnou rozdílnost problemati...
|
|
0,6 |
30x |
|
Speciální pedagogika - Psychopedie
Studijní materiál20 s. / 1. roč. / pdf
1. Definice, cíle a úkoly psychopedieKlíčová slova:psychopedie, mentální retardace, osoba s postižením, individuální přístup, oligofrenie,dem ence, pseudooligofreniePsychopedie (z řeckého psýché - duše, paidea - výchova) je nauka o zákonitostech rozvoje, výchovy a vzdělávání osob s mentální retardací (mentálním postižením).Předmětem psychopedie je mentálně postižený (mentálně retardovaný) jedinec. Samotný syndrom je označován jako mentální retardace. Můžeme se setkat i pojmy oligofrenie, slabomy...
|
|
0,2 |
11x |
|
Speciální pedagogika - Surdopedie
Studijní materiál15 s. / 1. roč. / pdf
1. Pojem a význam surdopedie jako speciálně pedagogické disciplíny.Surdopedie je úsek speciální pedagogiky, která se zabývá rozvojem, výchovou a vzděláváním sluchově postižených žáků.(z latsurdus-hluchý, rec. paidea-výchova). Sluch zároveň se zrakem nejúžeji spojuje člověka s prostředím ve kterém žije, dává mu informace o tom co se děje v okolí, signály pro jeho bezpečí, orientaci podle směru slyšených zvuků. Především však umožňuje zprostředkování vzájemného sdělovacího styku realizovaného mluv...
|
|
0,1 |
9x |
|
Speciální pedagogika - tyflopedie
Studijní materiál29 s. / 1. roč. / jpg
Je objektivní skutečností, že člověk je středem zájmu prakticky každé lidské činnosti.Tento fakt platí bez ohledu na postoj vůči němu a je třeba podotknout, že náplň následujícího textu presentuje jeho platnost velice důslednou formou.Níže uvedené informace se totiž týkají jednoho z oborů speciální pedagogiky, tedy disciplíny která je více než kterákoli jiná „ O LIDECH S LIDMI".Snad žádný obor, včetně např. medicíny, nemusí tak systematicky kalkulovat s vlivem lidské individuality jako veškerá o...
|
|
0,1 |
3x |
|
Speciální pedagogika - Logopedie
Studijní materiál31 s. / 1. roč. / pdf
LOGOPEDIE - obecně v nejširším slova smyslu ji lze chápat jako výchovu reci.Řeč - se definuje jako schopnost jedince užívat výrazových prostředků za účelem sociální interakce.Řeč má význam celého sdělovacího procesu ve všech jeho složkách (receptivní = přijímací cizí podněty, vnímavý, centrální i expresivní = vyjadřovací).Výchova řeči znamená rozvíjení schopnosti sdělování tj. učení individua správně řeči užívat.Význam logopedie : 1) společenský2) kulturní3) pedagogický4) zdravotnický1) společen...
|
|
0,2 |
5x |
|
Speciální pedagogika - Etopedie
Studijní materiál43 s. / 1. roč. / pdf
Etopedie je jednou ze součástí speciální pedagogiky (z rec. ethos = mrav, paideia = výchova). Původně byla součástí psychopedie (v našem systému do roku 1969). Defektologický slovník charakterizuje etopedii jako vědní odvětví, zabývající se výchovou, vzděláváním a výzkumem sociálně narušené mládeže - obtížně vychovatelné (pojem „obtížná vychovatelnost“ je třeba chápat ve smyslu pedagogickém, nemá diagnostický charakter, jde o syndrom se širokou příčinnou základnou).Dílčí užívaná označení: poruch...
|
|
0,4 |
5x |
|
Skripta ze Sociální pedagogiky
Skripta21 s. / 1. roč. / doc
SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA• zabývá výchovou a vzděláváním jedinců, se speciálními vzdělávacími potřebami ( děti s poruchami učení). • souvisí s obecnou pedagogikou, medicínou, psychologií, legislativou, sociální patologií, sociologií, kriminologií a etopedií. • Jedinci, kterými se tato pedagogika zabývá, nazýváme jedinci s postižením a se speciálními vzdělávacími potřebami. • Ještě před 100 lety se běžně užíval pojem mrzáci, ale to již v Evropské unii není možné. • Některé typy poruch vznikají na podk...
|
|
0,2 |
0x |
|
Úvod do Speciální pedagogiky
Studijní materiál51 s. / 1. roč. / doc
Speciální pedagogika (SPG)Speciální pedagogika = jedna z velmi významných pedagogických disciplín- orientována na výchovu a vzdělávání, na pracovní a společenské možnosti zdravotně a sociálně znevýhodněných osob a na řešení výzkumných problému oboru- v současné době se používají termíny: postižený, handicapovaný, dítě se speciálními vzdělávacími potřebami ► znevýhodněný člověk, jedinec se speciálními potřebami- vědní obor zaměřen na teorii a praxi výchovy, vyučování a vzdělávání dětí, mládeže a ...
|
|
0,3 |
3x |
|
Problematika ADHD ve škole
Studijní materiál4 s. / 1. roč. / doc
Problematika ADHD ve školePočátek školy z hlediska dítěte i jeho rodiny je zásadním mezníkem. Škola, školní adaptace a úspěšnost pak představuje z hlediska celoživotní úspěšnosti naprosto zásadní a v naší společnosti nenahraditelný prvek. Selhání v této oblasti může ovlivnit nejen rozvoj dětské osobnosti a prožití celého zbývajícího dětství, ale způsobit i závažná životní selhání a to ve smyslu nižší schopnosti sociální adaptace nebo dokonce trestné činnosti a delikvence. (Paclt, s. 23)Škola a š...
|
|
0,1 |
2x |
|
Rámcový vzdělávací program Speciální pedagogika
Seminární práce14 s. / - roč. / doc
Od 1. 9. 2007 pracují všechny mateřské školy povinně podle pravidel, která jim stanovuje Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV). Školy v souladu s jím danými pravidly vytvářejí vlastní školní vzdělávací programy (ŠVP), které postupně naplňují.Většina pedagogů hodnotí RVP PV příznivě. Oceňují, že RVP PV svým pojetím, obsahem, formami i metodami práce maximálně zohledňuje vývojové i individuální potřeby předškolních dětí.
|
|
0,1 |
1x |
|
Poznámky ze Speciální pedagogiky - Logopedie
Poznámky5 s. / 1. roč. / doc
LOGOPEDIEse zabývá výchovou, vzděláním, komplexní péčí o osoby s narušenou komunikační schopností.Komunikační schopnost zahrnuje roviny jazykových projevů: • foneticko - fonologickou / zvukovou/, • morfologicko - syntaktickou / gramatickou/, • lexikálně- sémantickou, • pragmatickou,• mluvenou i grafickou formu, • verbální i neverbální komunikaci. Ontogeneze řeči:A. Předřečové období1 - období neartikulovaného křiku - hlasový reflex je reakcí na změnu prostředí, asi po 6. týdnu života dostává cit...
|
|
0,1 |
1x |
|
Speciální pedagogika
Poznámky11 s. / 1. roč. / zip
Vzdělávací program „Začít spolu“Historie programu (u nás od r.1994)- vznikl v USA, byl vypracován jako program PV, který využil bohatých evropských tradic a propojil je s teoriemi a praktickými postupy Head Start v USA.- je zaštítěn mezinárodní organizací ISSA (Internacionál Step by Step Association)- je naplňována podle podmínek, kulturních potřeb, zvyků a tradic jednotlivých zemíVýchodiska programu – umožnit dětem výchovu a vzdělávání založenou na demokratických a humanistických principech- pr...
|
|
0,1 |
4x |
|
Poznámky ze Speciální pedagogiky - Psychopedie
Poznámky3 s. / 1. roč. / doc
PSYCHOPEDIEVymezení pojmu mentální retardaceMentální retardace / opoždění/ je vývojová porucha integrace různých psychických funkcí s celkovou nižší inteligencí. Je provázena poruchami adaptace, tj.nižší schopností orientovat se v životním prostředí. To souvisí se zpomaleným, zaostávajícím vývojem a s omezenými možnostmi vzdělání a nedostatečnou sociální přizpůsobivostí. V populaci se udává 2 - 5 % výskyt osob s mentální retardací.Na vznik MR mají vliv různé faktory: • dědičnost• organické nebo ...
|
|
0,1 |
1x |
|
Poznámky ze Speciální pedagogiky - Etopedie
Poznámky3 s. / 1. roč. / doc
ETOPEDIEse zabývá poruchami chování z pedagogického pohledu, výchovou a resocializací, předmětem jsou sociálně patologické jevyKlasifikace poruch chovánína základě výchovné nebo sociální narušenostina základě psychických onemocnění a poruch - disharmonický vývoj osobnostiZ hlediska stupně společenské závažnosti:Disociální chování - nepřiměřené, nespolečenské, dá se zvládnout běžnými pedagogickými postupy, bývá přechodné, příčiny: vynucování pozornosti, nástrojem boje o moc s rodiči, školní probl...
|
|
0,1 |
1x |
|
Přednášky ze Speciální pedagogiky
Přednášky13 s. / 1. roč. / doc
SMYSLOVÁ POSTIŽENÍZraková postižení90 % informací získáváme zrakem. Člověk nevidomý od narození se musí učit jinak se orientovat v prostoru, má problém s navozováním sociálních vztahů. Nevidomý člověk ve skupině stejně postižených si pomáhá vytvořit sociální síť, ale neučí se komunikovat s vidícími.1. postižení míry zrakové ostrosti - signály z obou očí jsou nekoordinované (tupozrakost)2. postižení zorného pole - zúžení zorného pole = omezení periferního vidění - až trubicové vidění3. postižení ...
|
|
0,1 |
0x |
|
Poznámky ze Speciální pedagogiky - Surdopedie
Poznámky2 s. / 1. roč. / doc
Význam sluchového vnímání:- slyšení je aktivní psychický proces, nejen pasivní odraz akustického jevu- mezilidská komunikace, rozvoj socializace- přijímání a předávání informací, rozvíjení slovní řeči i myšlení- rozvíjení osobnosti - společenských vztahů, duševního života, utváření sebevědomí- citové vztahy k blízkým, důvěra, neuzavření se do sebe- podvědomá orientace v prostředí pomocí zvukového pozadí - pocit reálnosti, životnosti, jistoty a bezpečí- varovné signály, bezpečnost, pohybová koord...
|
|
0,1 |
2x |
|
Okruhy otázek ke státní závěrečné zkoušce ze Speciální pedagogiky
Státnicové otázky23 s. / - roč. / doc
• Definice - je významná vědní disciplína, která je orientovaná na výchovu a vzdělávání, na pracovní a společenské možnosti zdravotně a sociálně znevýhodněných osob.• Předmět - zdravotně, eventuálně sociálně znevýhodněná osoba, která potřebuje podporu v oblasti výchovy, vzdělání, při pracovním a společenském uplatnění.• Strukturace speciální pedagogiky: psychopedie = spec.ped. mentálně postižených osob tyflopedie = spec. ped. zrakově postižených etopedie = spec. ped. obtížně vychovatelných, osob...
|
|
0,2 |
42x |
|
Carl Gustav Jung: Struktura psyché - vědomí a nevědomí
Referát11 s. / - roč. / doc
1) ÚvodNezřídka jsme svědky toho, že vědecké osobnosti během svého života v určité míře pozměňují své názory a teze. Ať již se jedná o upřesňování teorie a teze původní, nebo o odvozování nových závěrů. Zaznamenáváme tak posun v myšlenkových procesech autora.Na první pohled se však může zdát srovnání tezí jednoho autora jako nesmyslné. Bezpochyby není sporu o tom, zda lze nalézt rozdíly v myšlení dvou autorů, kteří pojednávají o stejném tematu. Nalézt proměnu, či posun v teorii jednoho autora je...
|
|
0,1 |
3x |
|
Prosociální chování
Seminární práce11 s. / - roč. / zip
Prosociální chování je nesobecký způsob myšlení a jednání ve prospěch druhých. Významné prosociální schopnosti a dovednosti mají několik okruhů, kterými jsou přátelství, tolerance, dělení se, pomáhání si, zpětná vazba na chování druhého, spolupráce a odpovědnost (Koťátková, 2008, s. 153). Prosociální chování spočívá v kontrole agresivity, ve schopnosti být empatický a v potlačení vlastních aktuálních potřeb. Rozvoj prosociálního chování je spojen s ovládáním agresivity a svůj vztek, zlost a rozl...
|
|
0,1 |
3x |
|
Smyslová výchova ve stacionáři
Seminární práce8 s. / 2. roč. / doc
Smyslovou výchovou rozvíjíme jednotlivé smyslové analyzátory a jejich funkce. Procvičujeme zrakové, sluchové, čichové a chuťové vnímání, hmat, vizuomotoriku a prostorovou orientaci a to především v konkrétních situacích a na konkrétním názorném materiálu.Funkce jednotlivých smyslových analyzátorů: zraksluchhmatchuťčichjsou podmínkou správného vnímání, koncentrace pozornosti, prostorové a časové orientace a základem pro vytváření představ a pojmů. Smyslovou výchovou tedy zdokonalujeme také s...
|
|
0,1 |
0x |
|
Poznámky ze Speciální pedagogiky - Somatopedie
Poznámky2 s. / 1. roč. / doc
Klasifikace pohybových poruch: 1 - centrální obrny - poškozen je mozek, mícha paréza - částečná, plegie - úplná spastická - křečová, hypotonická - chabá kvadru - všech končetin, hemi - levé nebo pravé poloviny, para - spodní poloviny• DMO • dětská obrna - poliomyelitis - infekce, očkuje se• obrny způsobené mozkovými záněty - encefalitidamiobrny způsobené mozkovými nádory• traumatické obrny- zranění hlavy (poškození mozku - stlačení, zhmoždění, krvácení, u 1/10 epilepsie, levostranná hemi- - af...
|
|
0,1 |
0x |
|
Státnicové okruhy - nevypracované - SPPG
Státnicové otázky1 s. / 3. roč. / docx
1. Přehled terminologie a vývoj diskurzu ve speciální pedagogice, profilující osobnosti oboru.2. Historiografie oboru a jeho podoborů, periodizace vývoje péče o postižené v ČR.3. Vymezení speciální pedagogiky jako vědního a studijního oboru, její postavení v systému věd, výzkumné zaměření a metodologie.4. Formování cílových skupin ve speciální pedagogice a jejich současný přehled, cíle a prostředky speciálně pedagogické podpory.5. Posun ve vnímání znevýhodněných jedinců a minorit: vývoj pojetí o...
|
|
0,1 |
1x |
|
Aplikovaná pedagogika
Seminární práce6 s. / - roč. / docx
Žijeme v době, ve které zaznamenáváme krizi výchovy, krizi rodiny, krizi autorit a zpochybňování všeho, čeho bylo z hlediska minulých generací dosaženo. Naše společnost se ocitá ve výrazném kulturním a hodnotovém zmatku, který mnohým jedincům komplikuje životní orientaci. Převážná většina mladých lidí nedokáže odolat nabídce nebezpečných způsobů života. Různé závislosti se stávají masovým fenoménem. Předcházet výskytu jakýchkoliv negativním jevům je značně složité. Obecně účinná preventivní stra...
|
|
0,1 |
0x |
|
Otakar Chlup - semminární práce
Seminární práce11 s. / 1. roč. / doc
Pro svoji seminární práci jsem si vybrala rozbor knihy Výchova dítěte v době předškolní našeho předního pedagoga minulého století Otokara Chlupa (1875 – 1965). Kniha byla vydána již v roce 1948, avšak dodnes je možno v ní čerpat z mnoha podnětných názorů a konkrétních příkladů řešení nejrůznějších pedagogických otázek.Abych mohla lépe pochopit Chlupovu pedagogickou práci, zaměřila jsem se na prostudování několika publikací zabývajících se historií české pedagogiky (viz. Použitá literatura a pram...
|
|
0,1 |
3x |
|
Děti s ADHD a reakce a postoje rodičů
Studijní materiál2 s. / 1. roč. / doc
Děti s ADHD a reakce a postoje rodičůHovoříme-li o náročnosti životního postavení dětí s ADHD, pak zároveň s tím nutno konstatovat, že situace rodičů dětí není o nic lehčí. I jim samotným přináší dítě s ADHD uspokojení méně, život s ním je často zdrojem starostí a komplikací. Rodiče prožívají více nejistoty a úzkosti, výchova těchto dětí klade na všechny zúčastněné větší nároky. Vyžaduje lidi zralé, moudré a tolerantní. Pro rodiče tu bude nejdříve třeba, aby se vyrovnali s pocitem viny, kterou m...
|
|
0,1 |
0x |
|
Speciální pedagogika - zpracované otázky
Vypracované otázky140 s. / - roč. / zip
1. Vztah společnosti k osobám se zdravotním postižením či jinou příčinou znevýhodnění - vývoj a reflexe vývoje, současný stav; kvalita života lidí s postižením či znevýhodněním (pojetí sociologické, zdravotní a psychologické)Historický vývoj přístupu k osobám s postižením I.Sovák (1980)Nyní si uvedeme stádia vývoje péče o handicapované dle Sováka. „ Jeho model se opírá o schémata tradované minimálně od dob francouzského osvícenství. Jádrem tohoto schématu je idea stálého a v podstatě nezadržitel...
|
|
0,8 |
17x |
|
Odborné termíny užívané ve speciální pedagogice
Poznámky10 s. / - roč. / doc
Aberace – odchylka, úchylkaAbnormita – nepravidelnost, odchylka od obvyklého jevuAbortus – potratAbrachius – jsoucí bez paže, nemající horní končetinuAbsence – nepřítomnost, vzdálenost, v lékařství ztráta vědomí, paměti, krátkodobý stav nehlubokého bezvědomíAbsorpce – pohlcování, pohlcení (jedné látky povrchem druhé), vstřebáníAbstinence – zdrženlivost, zdržování se požitkůAbstrakce – myšlenkový proces zjišťující obecné, podstatné a skutečné po vyloučení odlišností a zvláštností, vytváření ...
|
|
0,1 |
27x |
|