Teorie a metody sociální práce 2 - Práce s rodinou
Poznámky23 s. / 2. roč. / doc
Rodina, její funkce, typologie a vývoj, profesionální návštěva v rodině, typy služebRodina = malá primární společenská skupina, založená na svazku muže a ženy, na pokrevním vztahu rodičů a dětí či vztahu jej substituujícím (osvojení), na společné domácnosti, jejíž členové plní společensky určené a uznané role vyplývající ze soužití, a na souhrnu funkcí, jež podmiňují existenci tohoto společenství a dávají mu vlastní význam ve vztahu k jedincům i k celé společnosti.- nejstarší základní společensk...
|
|
0,3 |
7x |
|
Teorie a metody sociální práce
Poznámky40 s. / 1. roč. / doc
Etapy individuální SPPodle Maliny- Určitý specifický úsek práce s kl. - dobře vydělitelný- V podstatě komplex postupných kroků, uspořádaných do celků v určitém logickém sledu- Jednotlivé fáze se prolínají, mohou probíhat v různých časových intervalechAmerická škola- Richmondová + Robinsová → 5 základních etap SP:1) sociální evidence a prvotního kontaktu2) diagnostická3) navrhování řešení a plán sociální terapie4) sociální terapie5) ověřování výsledkůFrancouzská škola- Cristina de Robertis → 3 zá...
|
|
0,4 |
15x |
|
Profesní etika pro kompetentní pracovníky sociálních zařízení
Studijní materiál38 s. / 3. roč. / pdf
1. Základní etické pojmy1.1. EtikaEtika je velmi důležitá pro komunikaci, pro mezilidské vztahy, pro konkrétní profesní jednání a chování. Slovo etika (z řeckého slova ethos-mrav) pochází od Aristotela (4.stor.p.n l.), který jím pojmenoval učení o mravnosti i mravnost samu a rozlišuje v lidské činnosti tyto aspekty: činnost teoretickou (poznání), praktickou (jednání), tvořivou (dělání).V praktické filozofii není užívání slov “etický”, “morální” a “mravní” jednotné. Etika má více významů - obydlí...
|
|
0,9 |
1x |
|
Vypracované otázky ke zkoušce z předmětu Teorie a metody sociální práce
Vypracované otázky80 s. / 3. roč. / rar
1. Na základě kazuistiky vypracované z poznatků z vaší praxe doložte znalosti Case worku - individuální případové práce.Vypracovala : Barbora Šnajdrová, 3.avKazuistika :Milan, narozen 10.8. 1988, žijící v Brně. Jeho diagnozou je schizofrenie v kombinaci s lehkou formou epilepsie. Žije u matky. Minulý rok strávil v psychistrické léčebně. Klient je stydlivý, straní se ostatních. Má problém s navazování vztahů v okolí nebo si zajít do obchodu, někoho cizího požádat o pomoc. Zvyknul si jen na přítom...
|
|
0,4 |
28x |
|
Výpisky z předmětu Teorie a metody sociální práce
Studijní materiál49 s. / 3. roč. / docx
SOCIÁLNÍ PRÁCEJe společenskovědní disciplína i oblast praktické činnosti, jejímž cílem je odhalování, vysvětlování, zmírňování a řešení sociálních problémů (např. chudoby, zanedbávání výchovy dětí, diskriminace určitých skupin, delikvence mládeže, nezaměstnanosti). Sociální práce se opírá jednak o rámec společenské solidarity, jednak o ideál naplňování individuálního lidského potenciálu.Sociální pracovníci pomáhají jednotlivcům, rodinám, skupinám i komunitám dosáhnout způsobilosti k sociálnímu u...
|
|
0,2 |
5x |
|
Metody sociální práce s jednotlivcem
Studijní materiál85 s. / 3. roč. / pdf
Sociální práce s klientem je vymezena v rámci jednotlivých typů intervencí. Rozlišujeme individuálně zaměřenou intervenci, intervenci v rámci skupiny, intervenci v rámci rodiny a komunitní práci. V rámci jednotlivých typů intervencí se užívají s ohledem na subjekt, kterému je pomoc poskytována, metody sociální práce. Při řešení problematiky jedince využíváme metody individuální sociální práce, při řešení problematiky skupiny využíváme metody sociální práce se skupinou či skupinovou sociální prác...
|
|
0,8 |
16x |
|
Metodika individuální sociální práce
Manuál79 s. / 3. roč. / pdf
A.1. ÚvodIndividuální sociální práce je jednou z klíčových aktivit projektů RP Hedera a RP Helix. Její metodika je jednotná a zahrnuje kompletní postup při práci s klientem od vstupních pohovorů až po závěrečnou péči při nástupu do zaměstnání po nezbytně nutnou dobu. Součástí MISP je i rozpracování způsobu výběru klientů do programu. Metodika také obsahuje základy Auditu dovedností (Skills Audit). Metodika je v souladu se Standardy kvality sociálních služeb.Je vytvořena odborná pracovní skupina,...
|
|
0,5 |
1x |
|
Teorie a metody sociální práce 2; Práce s rodinou
Studijní materiál23 s. / - roč. / zip
RODINA= malá primární společenská skupina, založená na svazku muže a ženy, na pokrevním vztahu rodičů a dětí či vztahu jej substituujícím (osvojení), na společné domácnosti, jejíž členové plní společensky určené a uznané role vyplývající ze soužití, a na souhrnu funkcí, jež podmiňují existenci tohoto společenství a dávají mu vlastní význam ve vztahu k jedincům i k celé společnosti.- nejstarší základní společenská skupina - společenství nejtěsněji spjaté nejrůznějšími vztahy uvnitř a navene...
|
|
0,1 |
42x |
|
Teorie a metody sociální práce, Etický kodex, Listina základních práv a slobod
Studijní materiál46 s. / - roč. / zip
Sociální práce je založena na hodnotách demokracie, lidských práv a sociální spravedlnosti. Sociální pracovníci proto dbají na dodržování lidských práv u skupin a jednotlivců tak, jak jsou vyjádřeny v dokumentech relevantních pro praxi sociálního pracovníka, a to především ve Všeobecné deklaraci lidských práv, Chartě lidských práv Spojených národů a v Úmluvě o právech dítěte a dalších mezinárodních deklaracích a úmluvách. Dále se řídí Ústavou, Listinou základních práv a svobod a dalšími zákony t...
|
|
0,2 |
6x |
|
Teorie a metody sociální práce 3 - Sociální práce se skupinou
Poznámky23 s. / 2. roč. / doc
Skupiny- V dřívější době - život čl. v rámci menších sk., dnes v rámci velké soc. sk.Velké sociální skupiny- Jejich členové mají nějaký společný znak (např. senioři ČR → věk)- Typy: - agregáty (např. studenti) - shluky (dočasné) - hnutí (dlouhodobý cíl, např. Greenpeace) - dav = velké a relativně nestrukturované shromáždění lidí; který vystupuje pasivně (jako publikum) nebo aktivně (např. při demonstracích) - Neplatí vzájemná interakce všech členů ve skupině a znalost všech členů ve skupiněMalé ...
|
|
0,3 |
3x |
|
Manuál k případovým konferencím
Manuál44 s. / 3. roč. / pdf
1. ÚVOD„…Zájem dítěte je nadřazen nad všemi ostatními zájmy, jako jsou zájmy rodičů, rodiny (nebo i státu) a stejně tak musí být zájem dítěte předním hlediskem při jakékoli činnosti týkající se dětí, ať už je uskutečňována veřejnými nebo soukromými institucemi, soudy, správními nebo zákonodárnými orgány… …Primární odpovědnost za blaho dítěte ovšem náleží rodičům, nikoli státu či konkrétnímu poskytovateli odborné služby, a pro rodinu není užitečné a obvykle ani žádoucí, přebírají-li ji na sebe od...
|
|
0,6 |
0x |
|
Teorie a metody sociální práce 4 - Sociální práce s komunitou
Poznámky19 s. / 3. roč. / doc
Komunitní sociální práceVymezení pojmu- je jednou z hlavních metod soc. práce- u nás se tento pojem začíná objevovat po roce 1989 - tento typ práce byl sice realizován, ale nebyl takto označován (dnes se adjektivum „komunitní“ stalo do značné míry módním)- představy o tom, co je komunitní práce a jaký může být její obsah na poli SP, jsou velmi různorodé = u nás ani v zahraničí neexistuje terminologická jednotnosttermín „komunita“ je mnohoznačný a má různé významy - v SP je obvykle chápán jako:te...
|
|
0,2 |
4x |
|
Rada vlády pro národnostní menšiny
Poznámky13 s. / 3. roč. / doc
Rada pro národnosti vlády ČR byla původně formálně zřízena v souvislosti s přijetím ústavního zákona č. 144/1968 Sb., o postavení národností v Československé socialistické republice. Ten v čl. 5 stanovil, že zákony národních rad též stanoví, při kterých zastupitelských sborech a výkonných orgánech se zřizují orgány, které budou zabezpečovat uskutečňování práv národností (účinnost této zákonné normy zrušil ústavní zákon č. 23/1991 Sb., kterým se uvádí Listina základních práv a svobod jako ústavní...
|
|
0,2 |
0x |
|
Sociální práce se skupinou
Studijní materiál22 s. / - roč. / zip
Velké sociální skupiny - Jejich členové mají nějaký společný znak (např. senioři ČR → věk) Typy: - agregáty (např. studenti) - shluky (dočasné)
- hnutí (dlouhodobý cíl, např. Greenpeace) - dav = velké a relativně nestrukturované shromáždění lidí; který vystupuje pasivně (jako publikum) nebo aktivně (např. při demonstracích) - Neplatí vzájemná interakce všech členů ve skupině a znalost všec...
|
|
1,0 |
66x |
|
Alice Solomon
Studijní materiál9 s. / 3. roč. / pdf
Alice Salomon z Německa s Jane Addams ze Spojených států amerických a Alicí Masarykovou z Československa byly ústředními postavami první poloviny 20. století v transatlantických kampaních za sociální reformy a mezinárodní spolupráci, ale i vznik profesní podoby sociální práce.Alice Salomonová se narodila 19. dubna 1872 v Berlíně do německé liberální, asimilované, židovské buržoazní rodiny, která zde žila po generace v rámci speciálního povolení vydaného Fridrichem Veliký v roce 1765. V době naro...
|
|
0,1 |
8x |
|
Systematická modifikace přístupu dle Úlehy
Studijní materiál5 s. / - roč. / doc
Systemická modifikace přístupu dle Úlehly - vychází ze systemického přístupu = obecný myšlenkový přístup, čili konstruktivistické porozumění teorii systému a převedení tohoto myšlenkového postupu do praxe pomáhání - v současnosti jeden z hlavních trendů v humanitních vědách, přináší do systému: KRÁTKODOBOST – zaměření na cíle umožňuje zkrátit čas potřebný k nápravě obtížné situace či vyřešení problému
EFEKTIVITA – snaha o využití všech dostupných zdrojů v zájmu rychlého vyřešení ...
|
|
0,1 |
2x |
|