Kompletní přednášky z předmětu Teorie přeplňovaných spalovacích motorů
Přednášky150 s. / 5. roč. / rar
Spalovací motor mechanický tepelný stroj, který vnitřním nebo vnějším spálením paliva přeměňuje jeho chemickou energii na energii tepelnou a na mechanickou energii působením na píst, lopatky turbíny, nebo s využitím reakční síly.vykonává mechanickou práci a jako takový slouží coby pohon jiných strojních zařízení.uplatnění zejména v dopravních a mobilních mechanizačních prostředcích všech druhů (nezávislá trakční vozidla, resp. lokomotivy, plavidla hladinová i ponorky, motorová vozidla, letadla, ...
|
|
58,1 |
0x |
|
Termodynamika spalovacích motorů - základy
Přednášky12 s. / 3. roč. / pdf
Termodynamika spalovacích motorů- komplex dějů, které probíhají v souvislosti s uvolňováním tepla, termodynamickými změnami a odvodem tepla, nazýváme pracovním oběhem spalovacího motoru- všechny TD změny, které v prac. oběhu probíhají, se řídí 1. a 2. TD zákonemTeoretické tepelné oběhy- nazýváme je též porovnávací nebo ideální- jsou to myšlené vratné děje, podle nichž by pracoval ideální stroj- jsou vhodné pro pochopení podstaty TD dějů ve spal. motorech i pro posouzení hospodárnosti jednotlivýc...
|
|
0,5 |
0x |
|
Regulace přeplňování
Přednášky62 s. / 5. roč. / pdf
Teoretické základy regulace přeplňování• spojením čtyř rovnic (2 rovnice TD a 2 M) vzniká řešitelná soustava, kterou lze s výhodou pro názornost zobrazit grafickyZ tohoto diagramu je např. zřejmé, že při poklesu otáček nM a při konstantní hodnotě x není možné dosáhnout stejné hodnoty pe bez nárůstu teploty TT1, vyvolané poklesem přebytku vzduchu λ . Přitom u vozidlových motorů se požaduje nárůst pe s poklesem otáček, což vede zpravidla k dalšímu omezení přebytku vzduchu, růstu tepelného namáhání...
|
|
3,8 |
0x |
|
Charakteristika motoru - Výkon motoru
Přednášky15 s. / 5. roč. / pdf
Charakteristika motoru- závislost mezi hlavními provozními parametry motoru, např. otáčkami n, točivým momentem Mt (resp. stř. ef. tlakem pe), výkonem Pe, měrnou spotřebou paliva mpe, teplotou výfukových plynů tVÝF, plnicím tlakem pD3 apod., většinou předkládány v grafickém zpracováníRychlostní (otáčková) - nezávisle proměnná - n, zjišťuje se při konstantním nastavením ovládacího prvku motoru (škrticí klapky u zážeh. PSM, ovládací páky regulátoru vstřikovacího čerpadla u vznětových PSM)Zatěžovac...
|
|
1,2 |
0x |
|
Přeplňování - Druhy dmychadel
Přednášky30 s. / 5. roč. / pdf
Základní parametry přeplňováníZe vztahu pro výkon motoruvyplývají dva základní parametry pro přeplňování:1. hmotnost čerstvé náplně na jeden prac. cyklus me12. počáteční tlak cyklu p1 - vyplývá ze vztahuv praxi je vhodnější používat :1. množství dodávaného vzduchu do motoru ms, resp. množství dodávané dmychadlem mD- to lze celkem dobře stanovit výpočtem pracovního oběhu motoru, známe-li požadovanou měrnou spotřebu paliva a umíme-li vhodně volit součinitel přebytku vzdychu λ:
|
|
2,3 |
1x |
|
Přeplňování turbodmychadlem
Přednášky23 s. / 5. roč. / pdf
Přeplňování turbodmychadlem- termodynamická vazba mezi turbínou a dmychadlem- při termodyn. vazbě mezi TD a M je zpravidla u 4D motoru tlak pT1 < pD2 (u 2D motoru musí být vždy); pouze bývá větší jen při velmi malých zatíženích, nebo naopak v oblasti Pej v závislosti na volbě turbíny- od bodu 5 po vstup do T (bod T1) expanduje plyn se středním exponentem n menším než κ : 1 < n < κ, práce odpovídající ploše 5 - T1 - 6 představuje ztracenou mechanickou práci a mění se (rekuperuje) na tepl...
|
|
0,9 |
0x |
|
Impulsní a rovnotlaké přeplňování
Přednášky39 s. / 5. roč. / pdf
Impulsní přeplňování- cílem zachovaní tlakových a teplotních pulsů vznikajících při periodickém výtoku plynů z jednotlivých válců motoru a jejich uchování a přivedení až na T plnicího TD- je nutné přiměřeně zachovat:a) malý objem výfuk. potrubí tedy: - malý ∅ potrubí až k T (i za cenu určitých ztrát)- krátkou délku k T (snížení ztrát)b) oddělené přívody od skupin válců s rozestupem alespoň 240° KH pro 4-dobý motor » maximálně 3 válce do jedné větve, aby se tyto pulsy navzájem nedegradovaly a ale...
|
|
1,5 |
0x |
|
Přeplňování zážehových a plynových motorů
Přednášky14 s. / 5. roč. / pdf
Přeplňování zážehových motorů- minulosti se omezovalo především na motory letecké a závodních nebo sportovních automobilů především pro zvýšení výkonu motoru - v současné době, době elektronické regulace spalovacích motorů, se využívá přeplňování zážehových motorů v širším měřítku a to, co do sortimentu i využití - přeplňují se i zážehové motory osobních automobilů, kde přeplňování není jen prostředkem zvýšení výkonu motoru, ale, využitím regulace, i pružnosti, akceleraceschopnosti a především h...
|
|
1,2 |
0x |
|
Chlazení plnicího vzduchu
Přednášky28 s. / 5. roč. / pdf
• nízkotlaké přeplňování - nepoužívá se chlazení plnicího vzduchu, protože teplotu za dmychadlem není třeba snižovat, její zvýšení je proti tlaku poměrně malé• vyšší stupeň přeplňování - teplota za dmychadlem již dosti vysoká a je třeba ji snižovat - důvody:- zvýšení hustoty plnicího vzduchu- snížení teplotní hladiny pracovního procesu ve válci pro stejné zatížení motoru
|
|
1,7 |
0x |
|
Zapalování, spalování, regulace výkonu
Přednášky12 s. / 5. roč. / pdf
Zapalování ve spal. motorech - regulace výkonKvantitativní regulace výkonu- směs má stále složení, výkon se reguluje změnou množství směsi- musíme dodat směs, která hoří, tj. asi 1:15 váhově- zapálení z cizího zdroje - elektrická jiskra, žhavicí tělísko apod.- hoření postupuje ve vlnách od místa zapálení Kvalitativní regulace výkonu- směšovací poměr se mění, regulace výkonu se děje množstvím vstřikovaného paliva- zapálení samovznícením paliva - po nasátí vzduchu se kompresí zahřeje na 700 - 800 ...
|
|
0,6 |
0x |
|
Spolupráce motoru a turbodmychadla
Přednášky20 s. / 5. roč. / pdf
Spolupráce motoru s turbodmychadlem- optimální sladění TD a motoru - obtížná úloha, využití metod matematického modelování - celý děj lze popsat rovnicemi zákona zachování hmoty, energie a hybnosti (často se nahrazuje předpokladem kvazistacionárního děje a výpočtem tlakových ztrát při proudění z empirických vztahů) - nestacionarita se často nahrazuje středními hodnotami a opravnými součiniteli - v jednodušším případě při použití středních hodnot jednotlivých veličin lze spolupráci motoru a TD po...
|
|
0,8 |
0x |
|
Přeplňování vznětových motorů - Úvod
Přednášky21 s. / 5. roč. / pdf
Zvyšování výkonu motoru- důvody - přepravované množství zboží roste (mnoho mil. tun)- vznětový motor - nejtypičtější hnací jednotka- důležitá hospodárnost provozu (+ ekologie - emise, hluk atd.)Parametry ovlivňující hodspodárnost:1) vyšší užitečná hmotnost vozidla2) vyšší dopravní výkon vozidla3) nižší spotřeba pohonných hmot4) zlepšení organizace práce u uživatele (první tři body ovlivňuje výrobce vozidel)
|
|
1,3 |
0x |
|
Mechanické přeplňování
Přednášky8 s. / 5. roč. / pdf
Mechanické přeplňováníIndikovaná práce motoru sestává z práce vysokotlaké části oběhu (index 1) a z práce výměny obsahu válců (index 2):- dále platí, že celkový indikovaný tlak pi = pi1 + pi2; pi2 = ps − po a celková teoretická účinnost ηt = ηt1c - součinitel zvýšení hmotnosti náplně v důsledku vstřiku paliva- max. účinnosti se dosáhne při minimální hodnotě poměru, pokud neuvažujeme o zdroji vzduchu, v reálném motoru nutno dodat práci na stlačení příslušnému mech. dmychadlu
|
|
0,6 |
0x |
|