Robert F. Murphy - Úvod do kulturní a sociální antropologie
Skripta198 s. / 3. roč. / pdf
Úvod do kulturní a sociální antropologie je učebnicí pro úvodní kursy kulturní a sociální antropologie. Může rovněž sloužit jako přehled oboru pro zájemce z řad veřejnosti. Poprvé byla tato kniha vydána v roce 1978 jako Uvedení do sociální antropologie a změna titulu odráží rostoucí důraz, který klade na pojem kultury. Přes změnu titulu zůstalo obecné zaměření a účel díla stejný: jeho cílem je podat čtivou a intelektuálně povzbuzující alternativu klasické učebnice, má být úvodem do antropologie,...
|
|
2,9 |
21x |
|
Vypracované otázky ke zkoušce - Úvod do kulturní a sociální antropologie
Vypracované otázky39 s. / 3. roč. / docx
1. HLAVNÍ OKRUHY ZÁJMU ANTROPOLOGIE Čím se zabývá, co je její předmět, kulturní kodifikace, adheze, co znamená primitivní spol., hlavní disciplíny a., základní pojmy - etnocentrismus, kulturní relativismus…, metodyČím se antropologie zabývá? Co je její předmět?- antropologie se ptá „Co jsme vlastně za bytosti?“, antropologie je tak rozborem nás samotných- tématem (knihy) jsou způsoby, jimiž se lidé vyrovnávají se svým společenským prostředím; tyto způsoby jsou ale mnohem různorodější, než lidská...
|
|
0,1 |
14x |
|
Úvod do kulturní a sociální antropologie - distanční pomůcka
Studijní materiál95 s. / 3. roč. / pdf
KONCEPCE DISTANČNÍ POMŮCKYDistanční pomůcka kopíruje témata okruhů ze sylabu. Každé téma je uvedeno přednáškou, která poskytne studentům vhled do problematiky. Každý z okruhů je v distanční pomůcce uveden stručnou charakteristikou, cíli a klíčovými slovy. Stěžejní část pak tvoří odkazy na podklady pro další studium, sestávající se převážně z internetových odkazů. Následuje literatura ke studiu, na jejímž základě pak studenti vypracovávají zadané úkoly.Metodologie práce s distanční pomůckou: Pomů...
|
|
1,7 |
2x |
|
Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit
Studijní materiál141 s. / 3. roč. / pdf
Cílem sborníku Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit je diskutovat konceptuální východiska multikulturalismu, jakož i možnosti aplikace tohoto konceptu do sféry praktické politiky. Zveřejněním statí domácích badatelů na poli sociální antropologie a příbuzných společenskovědních disciplín bychom rádi navázali jednak na zahraniční kritické reflexe multikulturalistických teorií i politických praxí a jednak na diskuse, které se poslední dobou rozvířily v České republice stran řešení ...
|
|
2,3 |
0x |
|
Murphy: Úvod do kulturní a sociální antropologie
Studijní materiál16 s. / 3. roč. / doc
-Kapitola 1- Prolog• Primitivní znamená v antropologii označení společnosti,která nemá písmo,rozdělení podle tříd,etnických skupin a zaměstnání; má jednoduchou spol.organizaci,jednoduché technologie; malý počet členů• 4 antropologické disciplíny: soc.a kult.antropologie,antropologická lingvistika,fyzická antropologie,archeologie• Pronikání západního světa do každého kouta planety se stalo primitivním společnostem osudným (lidé loveni,pobíjeni,umírali na přivezené nemoci )• Kultura je mechanismu...
|
|
0,3 |
2x |
|
Výpisky ze skript ku předmětu Úvod do kulturní a sociální antropologie
Poznámky35 s. / 3. roč. / doc
Kapitola 1. Prolog1. náznaky vývoje lidské kultury- před 5 mil.let- vých.Afrika- australopiték- vzpřímená chůze na zadních končetinách, jejich mozek se postupně zvětšoval- pohybovali se v malých tlupách, živili se lovem zvířat či sběrem rostlin, vyráběli první historické zbraně. .Rozlišující charakteristikou lidstva je vysoká inteligence- vzpřímené držení těla vedlo k zvětšení lebky, přední končetiny byly použity pro nové účely- tyto prvky podporovaly společenskost. Rozvoj manuální zručnosti a n...
|
|
0,3 |
1x |
|
Demytologizace kultu autenticity euroatlantické kultury
Poznámky27 s. / 3. roč. / odt
Konfliktualita a antropologieJak jsme již v úvodu uvedli, základním východiskem naší práce bude metodologický rámec, který nám poskytuje mímétická teorie kultury francouzského vědce René Girarda. V této kapitole se pokusíme stručně nastínit její strukturu především z toho důvodu, že v českém prostředí ještě není dostatečně známá. V práci budeme používat některé pojmy, které Girard užívá a tak je nutné je hned na počátku významově objasnit. Jsme si vědomi skutečnosti, že charakter naší práce nedo...
|
|
0,1 |
0x |
|
Dana Moree - Než začneme s multikulturní výchovou
Poznámky6 s. / 3. roč. / docx
1) Co je to multikulturní výchova a jaké má cíle?- MKV je spjata, provázána s některými politickými teoriemi 20.století -Její vývoj předurčil MULTIKULTURALISMUS, který se po 2. Světové válce stal jednou z vůdčích politických teorií euroamerického světa-vyjadřuje snahy vytvářet prostřednictvím vzdělávacích programů způsobilost lidí chápat a respektovat i jiné kultury než svou vlastní. Má značný praktický význam vůči imigrantům, příslušníkům jiných národů, ras, apod.Cíle- - Podpora a upevňování vz...
|
|
0,1 |
0x |
|
Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit: Antropologická perspektiva - Marek Jakoubek
Studijní materiál3 s. / 3. roč. / doc
Výňatek z textu z knihy M. Jakoubka pojednává o problematice tzv. romské kultury, -o jejím podání široké veřejnosti „odborníky na Romy“ -kteří nejsou obeznámeni se sociálním konceptem kultury /nevědí, co je kultura/ a tudíž je nepravděpodobné, že by se někdo s takovou neznalostí mohl seriózně účastnit multikulturní debaty a být pro ni přínosem. M. Jakoubek jejich nesprávné či neúplné teze vyvrací a snaží se o jejich správné vyložení.1) Jak Jakoubek chápe pojem kultura a v čem vidí problém součas...
|
|
0,1 |
0x |
|
Richard Erskine Leakey - Původ lidstva
Studijní materiál5 s. / 3. roč. / doc
5. kapitola - Původ moderních lidí (85-103)1) Původ moderních lidíVýrazem „dnešní lidé“ Leakey míní moderního Homo Sapiens, to je lidi s citem pro technologii a inovaci, se schopností uměleckého vyjádření, s introspektivním vědomím a smyslem pro morálku.Introspekce (sebepozorování) = metoda zkoumání toho, co probíhá v mysli člověka (vědomí)Postupný vývoj civilizace:V sociální organizaci se vesnice mění na kmenovou vládu, tato dává vzniknout městským státům, městské státy se mění na národní státy...
|
|
0,1 |
2x |
|
J.Kandert : „My“, příslušníci civilizovaných národů, a „oni“, příslušníci kmenů
Studijní materiál4 s. / 3. roč. / docx
1) 3 definice národu- Národ je nejvyšší kulturní jednotka tvořená občany státních společností.- výčtové definice: - vypočítávají znaky národa „Národ je historicky vzniklé, pevné společenství lidí spojených společnou řečí, územím, hospodářským životem a psychickým založením, projevujícím ve společné kultuře.“ „K výčtovým definicím je možné počítat i definici národa, kterou publikoval Miroslav Hroch. Praví se v ní, že tři charakteristiky národa je třeba označit za nenahraditelné: 1. vyšší st...
|
|
0,1 |
0x |
|
Soukup Václav - Přehled antropologických teorií kultury
Poznámky3 s. / 3. roč. / doc
Soukup Václav - Přehled antropologických teorií kulturyVe všech kulturách se můžeme setkat pohledem ,,my a oni“. Většina kmenových národů sami sebe označovali jako lidé a ostatní byli všiváci a barbaři ( židovská ghetta ). Nové poznatky přinesly zámořské objevy, kde se barbar změnil na divocha.Na sklonku 17. Století učenci uznali, že evropské normy nemusejí být ty nejlepší. Objevil se útok na etnocentrismus. V průběhu 18. Stoletím začali objevovat zárodky kulturního relativismu. Mezi průkopníky ...
|
|
0,1 |
1x |
|
R.Wright - Morální zvíře
Studijní materiál2 s. / 3. roč. / doc
• Co je podle R.W. součástí lidské společnosti?Podle R.W. je součástí lidské společnosti rozvrstvení. I ty společnosti, které se zdají nerozvrstveny, trochu rozvrstveny jsou.• Jaký je rozdíl mezi biologickou a genetickou podmíněností chování?Postavení určité osoby není dáno geny, není předurčeno při narození.Biologická podmíněnost: hormonálně řízené, nebo-li biologicky řízené jednání není vždy podmíněno geneticky, ale existuje závislost mezi serotoninem a společenským postavením. I když je hladi...
|
|
0,1 |
0x |
|
Kultura a lidská situace
Poznámky5 s. / 3. roč. / docx
- Názory odborníků na lidskou podstatu: 1) tvrdí, že lidé jsou produkty výchovy - myšlení je plastické, tvárné, téměř stoprocentně zformované v průběhu života 2) tvrdí, že lidé jsou produkty neovlivnitelné lidské dědičnosti - teze, že všechny lidské bytosti jsou zprvu pouze „kusy hlíny“, kterým dá tvar až kultura- Lidé jsou podle Murphyho tzv. „tabula rasa“ - nepopsané stránky, později nesmazatelně poznamenané otiskem daného sociálního prostředí. Přirozenost a výchova- vzhledem k tomu, že všich...
|
|
0,1 |
0x |
|