Vypracované varianty testů ke zkoušce z předmětu Úvod do psychologie
Vypracované otázky14 s. / 3. roč. / doc
1. popsat jeden z psychologických směrů (v závorce jsou vyjmenovány) behaviorismus - zaměřen na vnější projevy - chování v různých podmínkách (Watson), duševní život tvoří uzavřený celek (odlišný od okolí), chování nelze vysvětlit bez zřetele k vnitřním dějůmpsychodynamický přístup - psychoanalýza (Freud) → zdrojem psychické aktivity je nevědomá síla, tři složky osobnosti - Id (vrozené pudové potřeby, nevědomé, zdroj energie pro další dvě složky), Ego (skutečné uspokojení pudových potřeb, snaha ...
|
|
0,2 |
0x |
|
Skripta ku předmětu Úvod do psychologie
Skripta107 s. / 1. roč. / pdf
1. STRUČNÝ VÝVOJ PSYCHOLOGICKÝCH NÁZORŮV této kapitole nahlédneme do dějin vývoje názorů na psychologii od přírodně žijících národů, přes poznatky starověkých kultur (Egypt, Indie, Čína), pozornost budeme věnovat starořeckým myslitelům. Pak se dotkneme psychologických názorů v mysticismu a křesťanství. Přes tradice racionalismu, asocianismus, empirismus, psychologii bez duše, německý romantismus, vliv Darwinovy vývojové teorie, poznatky neurofyziologie vstoupíme společně na práh vzniku psycholog...
|
|
0,8 |
3x |
|
Výtah z Úvodu do psychologie
Poznámky21 s. / 1. roč. / doc
1. Základní pojmy (užívané v psychologii obecné a osobnosti, místy i v sociální)Osobnost lze definovat jako duševní celek, charakteristický:a) vnitřní jednotou a strukturovaností jeho dílčích složek;b) individuální specifičností, odlišností od jiných osobností;c) vývojovou kontinuitou, tj. relativní stálostí psychických vlastností i v průběhu různých vývojových změnShrnutí: Osobnost funguje jako integrovaný celek, který je individuálně typický a ve svých charakteristických rysech i relativně sta...
|
|
0,1 |
1x |
|
Psychologie - řešení autokorektivních úkolů
Studijní materiál9 s. / 1. roč. / doc
1. Čím je charakterizován nový vědní obor?a. Vymezením předmětu zkoumání vědyb. Stanovení základní terminologie vědyc. Stanovení systému vědyd. Stanovení základních metod práce vědy2. Kdy vzniká psychologie jako samostatná věda?1879 v Lipsku - první experimentální laboratoř3. Kdo stál u zrodu psychologie?Wilhelm Wundt4. Definujte psychologii.Psychologie je věda o zákonitostech prožívání a chování člověka v kontextu adaptace uměn sociálního prostředí a činnosti člověka v něm5. Které skupiny oboru...
|
|
0,4 |
0x |
|
Úvod do psychologie - výpisky z přednášek
Poznámky31 s. / 1. roč. / doc
Předmět psychologieDějinné pojetí:AntikaPsychologie byla součástí filozofie, převládal spekulativní přístup. Hl předmětem- dušeAristoteles- Peri psychés- De anima- O dušiČlení duši na 2 velké třídy 1) rozum NÚS, 2) žádostivost OREKSIS,- emoce, motivace, konaceTomáš AkvinskýRozpracoval konaci- vůliRené DescartesMyšlenkově připravoval půdu pro změnu předmětu od duše k vědomíII. pol. 19. stol.Přeměna předmětu od duše k vědomí. Metoda analytické introspekce. Posun od převahy spekulativního přístupu ...
|
|
0,2 |
0x |
|
Předmět psychologie - Systém psychologických věd
Prezentace10 s. / 3. roč. / ppt
Vymezení pojmu a složky • Psychologie - psyché ( duše) + logos ( věda, slovo) = věda o duši• věda, která studuje lidské chování, mentální procesy a tělesné dění, včetně jejich vzájemných vztahů a interakcí ( Plháková)• = empirická věda, vychází ze zkoumání psychických jevů, ze zkušeností o prožívání a chování, jejich determinaci a projevech• cílem - popsat, utřídit - projevy chování, dušev. dění - vysvětlit na základ psychologických teorií - předvídat - predikce chování, vývoje - zvyšovat lidsko...
|
|
0,2 |
0x |
|
Sám proti stresu
Referát8 s. / 1. roč. / doc
1. ÚvodPublikace „Sám proti stresu“ od známého pražského psychiatra Jana Cimickýho je novinkou na knižním trhu – a to velmi zdařilou. Autor zde zábavnou a srozumitelnou formou objasňuje zákonitosti stresu, radí jak stres rozpoznat a jak proti němu bojovat. Navíc kniha obsahuje řadu testů i s vyhodnocením, které si může čtenář vyplnit a následně i vyhodnotit.2. Kapitola I.: Odraz změn v našem životěV první kapitole se autor zaobírá problematikou psychického selhávání, k němuž ...
|
|
0,1 |
1x |
|
Přehled dějin psychologie
Referát6 s. / 1. roč. / doc
1. ÚvodPřehled dějin psychologie od autorky, PhDr. a docentky psychologie zabývající se klinickou psychologií a poradenstvím, Aleny Plhákové je, jak již napovídá název, stručným ale uceleným přehledem dějin psychologie. Autorka zhruba na 80 stránkách seznamuje čtenáře s vývojem psychologie od jejího prvopočátku, kdy se rozvíjela v rámci filozofie, až po hlavní psychologické směry 20.století. Pro lepší orientaci je kniha rozdělena na tři části: I. Vývoj psychologie v rámci filozofi...
|
|
0,1 |
2x |
|
Metody psychologie
Studijní materiál5 s. / 3. roč. / pdf
CílePo nastudování textu následující kapitoly dokážete:- popsat základní výzkumné a diagnostické metody psychologie- vysvětlit adekvátnost jejich použití ve vztahu ke zkoumání jednotlivých oblastí lidské psychiky (pro jaké účely jsou jednotlivé metody využívány)- objasnit pozitiva i úskalí použití jednotlivých metodMetodologie a metodikaStejně jako každá jiná vědní disciplína tak i psychologie využívá pro shromažďování, třídění a vyhodnocování výzkumných dat množství výzkumných metod. Metodami r...
|
|
0,1 |
0x |
|
Vnímání a senzorické procesy
Studijní materiál4 s. / 3. roč. / pdf
SENZORICKÉ PROCESY (ČITÍ)= elementární, základní, kognitivní procesy, jejichž pomocí registrujeme podněty z vnitřního i vnějšího prostředí- výsledkem jsou POČITKY - nejjednodušší základní informace, které charakterizuje určitá kvalita a intenzita (např: tón: intenzita - hlasitý, kvalita - vysoký; barva: intenzita - jasná, kvalita - červená)- ke vzniku dochází ve smyslových orgánech (ANALYZÁTORECH):= receptor + dostředivý (aferentní) nerv + senzorické centrum v mozku- jsou citlivé vůči změnám vně...
|
|
0,1 |
0x |
|
Od dvanácti let se učíme jinak
Projekt4 s. / - roč. / doc
Často to vypadá, že dítěti řeknete stokrát: „Tohle nesmíš!“ nebo „Takhle je to špatně!“ A ono to stejně udělá znova. Anebo naopak chválíte a chválíte… a výsledky se stejně nedostavují. Vědci přišli na to, že je třeba zohlednit jejich věk. Osmileté děti mají na rozdíl od dvanáctiletých dětí anebo dospělých zásadně odlišnou strategii učení.ˇOsmileté děti se učí zejména prostřednictvím pozitivní zpětné vazby (takže pochvala má mnohem silnější účinek), zatímco negativní zpětná vazba („Takhle ne!“) j...
|
|
0,1 |
0x |
|