Vypracované státnicové otázky z okruhu Teorie kultury
Státnicové otázky90 s. / 3. roč. / rar
1) Pedagogika a její význam, význam studia pedagogické teorie pro pedagogickou praxiPedagogika - je společenská věda - (z řec. paidagógos - pův. otrok, který doprovázel syna svého pána do školy a pečoval o něj; později převzala latina jako paedagogus - posun k významu učitel, vychovatel).- věda a výzkum zabývající se vzděláním a výchovou v nejrůznějších sférách života společnosti. V zahraničí se používá pojem - pedagogická věda.Pedagogická teorie a její zdrojePedagogická teorie se utvářela po ce...
|
|
1,8 |
7x |
|
Základní teorie kultury - distanční pomůcka
Studijní materiál26 s. / 3. roč. / pdf
PROBLÉMOVÉ OKRUHY1. Úvod do teorie kultury, metody studia kultury2. Evolucionistické a difuzionistické teorie kultury3. Konfiguracionistické a psychologické teorie kultury4. Funkcionalistické a strukturalistické teorie kultury5. Neoevolucionistické, ekologizující a etnografické teorie kultury6. Současné trendyKONCEPCE DISTANČNÍ POMŮCKYMateriál stručně představuje jednotlivé problémové okruhy. Témata jsou uvedena informativními texty a osnovami se základními tezemi a autoritami, které studentům p...
|
|
2,3 |
3x |
|
Výpisky z předmětu Základní teorie kultury
Poznámky24 s. / 3. roč. / docx
Historické shrnutí vývoje užívání pojmu kultura:Colo“ nebo „colere“ - latinsky vzdělávat, obdělávat, pěstovat (zemědělství)- specificky lidský způsob organizace, realizace a rozvoje činnosti a zhmotňuje se ve výsledcích lidské práceV antice znamenala kultura lidskou vzdělanost nebo úroveň, které se nedostávalo všem(Cicero řekl, že filosofie je kultura ducha)> pojem získává selektivní, odlišující funkciVe středověku byl pojem stále používán ve smyslu kultivace lidských vlastností, není však to...
|
|
0,1 |
2x |
|
Vypracované varianty testů z předmětu Základní teorie kultury
Testy6 s. / 3. roč. / rar
1. Definujte co nejpřesněji pojem "kultura".- specificky lidský způsob organizace a realizace činnosti, který se zhmotňuje ve výsledcích lidské práce- část společnosti, ve které si lidé vytváří své zvyky, tradice a svůj způsob života, podle kterého žijí2. Vyjmenujte alespoň 3 fenomény, jimiž se člověk liší od zvířete.a. řečb. fantaziec. sebeuvědomění3. Co je to axiologické pojetí kultury a ve které době převažovalo?Axiologické - hodnotící, pozitivní pojetí kultury (renesance, osvícenství)4. Defi...
|
|
0,1 |
2x |
|
Základní teorie kultury - Václav Soukup - Dějiny antropologie
Studijní materiál4 s. / 3. roč. / doc
• (* 1957) český kulturolog a antropolog působící na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze.• přednáší základy sociální a kulturní antropologie, kulturologie a paleoantropologie. • Patří k zakladatelům interdisciplinárně koncipovaného studijního oboru kulturologie - původního českého projektu, který aspiruje na vybudování interdisciplinární báze výzkumů člověka, společnosti a kultury. • V současné době zastává funkci vedoucího katedry teorie kultury (kulturologie).Otázky k textu Charakte...
|
|
0,2 |
0x |
|
Primitivní myšlení a civilizovaná mysl - Claude Lévi Strauss
Studijní materiál2 s. / 3. roč. / docx
- C. L. Strauss zde zdůrazňuje, že mezi národy primitivními a mezi národy civilizovanými je v lidské mysli jen jediný skutečný rozlišovací znak a to je ten, že primitivní národy nemají písmo. Nazývá je tedy místo „primitivní národy“ jen „národy bez písma“. - Charakter myšlení u „národů bez písma“ byl charakterizován dvěma způsoby: 1) B. K. Malinowským, který ve svém díle tvrdí, že myšlení všech „primitivních“ národů bylo a je určované základními životními potřebami. A že když víme, že nějaký nár...
|
|
0,1 |
0x |
|
Martin Soukup - Biokulturní perspektiva
Studijní materiál4 s. / 3. roč. / docx
-pojem kultura je polysémantický-používá se v mnoha oborech a souvislostech-původ z latinského colo,colere-kultivování,obydlování,rozvoj ducha-antika-Cicero, Sokrates, Platon-axiologické pojetí kultury-Cicero-poprvé použil pojem kultura -filosofii označil, jako pěstování ducha-položil tím základy pojetí kultury jako lidské vzdělanosti-kultura se chápe jako aktivita=vede člověka ke zlepšení-středověk-používá se ve spojení s náboženským obsahem-kult-Casmann-nauka o lidské přirozenosti-zkoumání těl...
|
|
0,1 |
0x |
|
Ruth Benedictová - Kulturní vzorce
Studijní materiál9 s. / 3. roč. / doc
I. Věda o zvycích Antropologie studuje člověka jako tvora společenského. Zabývá se:- lidským chováním a tím, jak je toto chování utvářeno tradicí- zvyky v různých kulturách a způsobem, jakým ovlivňují životy jednotlivců, kteří ji tvoříDůležité je přitom vyvarovat se upřednostňování jednoho (vlastního) sociálního schématu před druhým (str.18). To je velmi těžké - každý člověk je od narození formován společností t.j. přebírá její hodnoty, zvyky, tradice a stává se tak vlastně jejím produktem. Odtu...
|
|
0,1 |
6x |
|
Kulturní a sociální ekologie; I. kulturologie se zaměřením na kulturní a sociální ekologie
Studijní materiál2 s. / 3. roč. / doc
» EKOLOGIE:- v původním významu je ekologie biologická věda, která se zabývá vztahem organismů a jejich prostředí a vztahem organismů navzájem- vychází z: biologie, meteorologie, klimatologie, geologie, geografie, fyziky, chemie, antropologie, lékařských věd (hygiena), ekonomiky, práva, historie, psychologie, technických věd1) Co je to kulturní ekologie a jak souvisí s kulturní antropologií?• Kulturní ekologie studuje vztah mezi danou společností a jejím přirozeným prostředím - zkoumá uplatnění ...
|
|
0,1 |
1x |
|
Clifford Geertz - Interpretace kultur
Studijní materiál3 s. / 3. roč. / docx
- Všechna významná vědecká pojetí kultury vznikají tak, že nová myšlenka všechny ohromí, zkoušíme ji aplikovat na vše- Když se s myšlenkou seznámíme víc, podrobíme ji kritice, většina odborníků ji dál bude používat jen tam, kde může být užitečná- Mluví o definicích K, např. Kluckhohn definoval na několika stranách kulturu 11 způsoby vždy jinak1. Jaké je G. Pojetí kultury? V čem se liší od ostatních?- Geertzovo pojetí kultury: Kultura je pavučina významů, kterou si sami lidé upředli- Geertz usilu...
|
|
0,1 |
4x |
|
Roger M. Keesing - Kultura a lidé
Studijní materiál2 s. / 3. roč. / docx
Roger M. KeesingVe zkratce: Text je o pojmu kultura, o tom jak se k tomu staví antropologové a jaké máme teorie kultury. Kessing píše o potížích při studiu kultury, jimiž jsou etnocentrismus a společenské kódy. Poté řeší, zda se vůbec zabývat kulturou a co to kultura je. Věnuje se také vztahu kultury ke společnosti.Antropologický pojem kultura patří k nejdůležitějším pojmům myšlení 20. Století. Z 19. Století se rozšířil a dnes je běžné pro humanisty a ostatní společenské vědce. Japonská kultura ...
|
|
0,1 |
0x |
|
Claude Lévi-Strauss - Rozmanitost kultur
Studijní materiál2 s. / 3. roč. / docx
1) ROZMANITOST KULTUR POJMYPartikularismus- zdůraznění jednotlivin, jedinečnost.Konvergence - sbližováníFonetické rysyVnitřní diverzifikaceAbychom pochopili rozdíly a rozmanitosti lidských kultur, musíme nejdříve sestavit jejich soupis.Rozdíly v lidských kulturách nejsou stejné, ani nejsou na stejné úrovni. Rozdíly : synchronní (rozdíl je v umístění - vyskytují se ve stejné chvíli, ale na jiném prostoru) a diachronní (stejné[blízké] místo, jiný čas)Nikdy nemůžeme navázat kontakt se zmizelou civi...
|
|
0,1 |
0x |
|
R. Lawless - Co je to kultura
Studijní materiál2 s. / 3. roč. / docx
Kultura • specifický způsob života určité vymezené skupiny/společnosti lidí.• je tvořena MENTÁLNÍ a ZJEVNOU lidskou činností.• Materiální předměty vyrobené lidmi nejsou kulturou samotnou.• Individuální chování není zdrojem kultury a naopakKultura- Lidový model: normativní, autoritativní, stereotypní (odráží zájmy socioekonomické elity)- Analytický model: vědecký, racionální, flexibilní
|
|
0,1 |
3x |
|
James George Frazer: Zlatá ratolest
Studijní materiál2 s. / 3. roč. / docx
O autorovi:1854-1941- měl klasické vzdělání- byl kabinentí vědec - studoval sekundární literaturu- Evolucionista • představa jednotné psychické podstaty• stadiální charakter vývoje - podle něj magie - náboženství - věda• užívání komparativní metody• snaha o hledání geneze jevů• snaha o hledání přežitků- studoval přežitky, fenomen magie
|
|
0,1 |
1x |
|