POČÁTKY ŽELEZNIC SVĚTĚ- parostrojní železnice (19. stol.)- důlní dráhy (17. stol.) - železniční síť se rozvíjela souběžně s rozvojem industrializačního cyklu 19. stol. - ANGLIE: - 1825 … Stockoton - Darlington - 1830 … Liverpool - Manchester - USA (1830): - 1830 … Baltimore - Ohio - FRANCIE (1832) - BELGIE, NĚMECKO (1835)POČÁTKY ŽELEZNIC „U NÁS“- KONĚSPŘEŽNÉ DRÁHY- ČESKÉ BUDĚJOVICE - LINZ - provoz na prvém úseku zahájen 1827 (1828) - hlavním důvodem stavby přeprava soli - celá trať zprovozněna ...
- charakterisuje způsob tažení hnacích vozidel- používají se následující: - parní - motorová - elektrická - turbinováPARNÍ TRAKCE- lokomotivy poháněné parním strojem- existuje mnoho variant jeho uspořádání- parní lokomotivy se prosazují od první čtvrtiny 19. stol., ukončení pravidelného parního provozu ve druhé polovině 20. stol. (v ČSSR roku 1980)- základní součásti parních lokomotiv - kotel - skříňový kotel (topeniště, kotlová skříň) - válcový kotel (uložení kouřových a žárových trubek, přech...
DVOJKOLÍ- základní součást pojezdu/podvozku- přenáší síly mezi vozidlem a kolejnicí- umožňuje pohyb a směrové vedení- skládá se z jedné nápravy a dvou kol- kolo je tvořeno - kotoučem a obručí - monobloková kola … kotouč i obruč jeden celek- jízdní plocha obruče vybíhá v okolek
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.
▼ Nezbytné
Vždy povoleno. Technické uložení nebo přístup jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si účastník nebo uživatel výslovně vyžádal.
▼ Analytické
Technické úložiště nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní agregované statistické účely.