Popis:
Komunikace a empatie ve výchově
„jednou z mála jistot našeho života je, že ať chceme nebo ne, nelze nekomunikovat - se svým okolím, se svým protějškem, se svými kamarády. I ne je odpověď. Zamilovaní by mohli vyprávět mnohé o tom, kolik si toho řekli svým mlčením…“
Co je komunikace?
Spojení, vzájemné dorozumívání, interakce, při které jsou sdělovány a přijímány informace
Struktura komunikace:
• Komunikátor (ten, který vysílá určitou informaci)
• Komunikátor - recipient (ten, kdo přijímá určitou informaci)
• Komuniké (obsah sdělení)
• Komunikační kanál (cesta, po níž komunikace probíhá)
Co všechno sdělujeme?
• Zprávy, informace
• Žádosti, přání
• Jak chápat sdělení
• Svoje pocity - někdy bychom se ve formální komunikaci jich měly vyvarovat, měli by být pod kontrolou
• Postoje k tomu, o čem hovoříme
• Ratifikaci - za koho považuji tebe, jak tě vnímám, hodnotím
• Své sebepojetí - za koho se považuji, jak se vnímám, kdo jsem já
• Náznak dalšího průběhu vztahu a komunikace
Přehled neefektivních způsobů komunikace:
• Kritika, zaměření na chyby: „To cvičení jsi zvoral“. Máš tam jednu chybu vedle druhé - mělo by být: Teď to nevyšlo, když se na to připravíš, tak to příště bude lepší - důležitý přesah do budoucnosti
• Negativní scénáře, proroctví: „Rosteš pro kriminál“ Když se nebudeš učit, skončíš jako popelář - vzdor a naštvanost toho, komu to říkáme, sebesplňující předpověď - začnu věřit, že to opravdu tak je, důležitý přesah do budoucnosti
• Nálepkování: „Katka je naše šmudla“, Je to matematický antitalent - vytváří sebeobraz
• Pozitivní nálepky: „Jirka je jedničkář, vždy vše umí“, Ivanka je vždy dobře připravená - redukuje to osobnost, nemusí to tak být vždy, něco se očekává, máme právo i na to negativní
• Srovnávání, dávání za vzor: „Vezmi si příklad ze Zuzky, takhle mají vypadat úkoly… - u toho, komu se to nepovedlo - pocity viny, méněcennosti, nechci být jako Z., proti Zuzce se můžou všichni postavit, jen proto, že je dávána za vzor
• Ironie, shazování: „Ty jsi náš génius“ K tabule Eva, ať se pobavíme… - prvotní úmysl není zlý, uvolnit atmosféru, ale může to sklouznout, ale pro toho dotyčného to není příjemné
• Křik - získat autoritu?, poslušnost?
Klíčová slova:
komunikace
empatie
výchova
dorozumívaní
interakce
Obsah:
- Komunikace a empatie ve výchově
Struktura komunikace:
Co všechno sdělujeme?
Přehled neefektivních způsobů komunikace
Efektivní způsoby komunikace
Proč nefunguje uvedená komunikace?
Co z toho vyplývá?
Úloha percepce v pedagogické interakci
Rodina jako základní socializační činitel
Kategorizace rodin z hlediska jejich funkčnosti:
Charakteristiky nejčastějších typů problémově zatížených rodin:
Atributy(znaky) úspěšně fungující rodiny
Zdroje:
- Respektovat a být respektován - Pavel Kopřiva
- Výchova jako teoretický problém - Jiří Pelikán