Pedagogika jako vědní obor
Popis:
VZNIK
- pedagogika je svou problematikou velmi stará, základní otázky se řešily především v rámci filosofie
- vznik a počátky pedagogického myšlení = počátky filozofie, kterou představoval Konfucius (551-479 př.n.l.) - vychovávat jiné znamená především vychovávat sebe.
- J. A. Komenský - svými pedagogickými spisy položil základ tomuto oboru jako systematické vědě o výchově mládeže i dospělých
- v průběhu 18. a 20. stol. se pedagogika intenzivně rozvíjela v rovině obecné i speciální a dala vznik škále dílčích oborů
- pedagogika je věda o výchově a vzdělávání, tedy věda o výchovně vzdělávací činnosti
PŘEDMĚT
- předmětem obecné pedagogiky je výchova ve všech jejích formách, obsazích i vztazích (Průcha, 1997)
- je vědou o permanentní výchově
- zabývá se výchovou zdravých i jedinců s postižením
- soustředí se na celospolečenské výchovné problémy
- pedagogika jako věda má za úkol popsat pedagogické jevy a klasifikovat je podle různých kritérií
- dále systematicky srovnává, vyhodnocuje a zobecňuje pedagogické jevy a tak se dostává k obecným kategoriím jako jsou výchovné cíle, principy, formy, metody a prostředky
Klíčová slova:
pedagogika
filosofie
výchova
vzdělávaní
metoda
Obsah:
- 1.Pedagogika jako vědní obor (předmět jejího zkoumání, prameny poznatků, základní disciplíny a jejich zaměření, aktuální problémy pedagogiky)
2.Pedagogický výzkum a jeho metodologické součásti
(výzkumný problém, kvantitativní a kvalitativní orientace výzkumu, validita a reliabilita výzkumného nástroje, výzkumné metody, způsoby zpracování a interpretace údajů
3.Výchovné působení školy
(kurikulární reforma, humanizující tendence, změny ve vztazích mezi učitelem a žákem, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, vztah mezi kompetencemi učitele a kompetencemi žáka)
4.Historicko-sociální podmíněnost výchovy a její reflexe ve výchovných a vzdělávacích modelech
...
...
...
...
30.Zjišťování výsledků výuky, zkoušky a didaktické testy. hodnocení a klasifikace žáků. hodnocení formativní a sumativní, známkování a slovní hodnocení. školní “úspěch“ a “neúspěch“ žáků.
31.Pedagogická diagnostika, její oblasti a metody, vztah k psychologické diagnostice. diagnostická práce učitele, jeho spolupráce s rodiči a pedagogicko-psychologickou poradnou. autodiagnostika učitele a její zdroje.
32.Diferenciace a individualizace ve vyučování a vzdělávání. práce s talentovanými a zaostávajícími žáky. možnosti diferencované výuky v současné škole. podmínky individuálního přístupu k žákům.
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.