Popis:
PODNIKÁNÍ
Definice podnikání dle obchodního zákoníku:
„ soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním
jménem na vlastní zodpovědnost za účelem dosažení zisku“
- soustavnost - samostatnost - vlastní jméno- vlastní odpovědnost - dosažení zisku
Další příklad definice:
„snaha podnikatele zhodnotit kapitál, který byl do podnikání vložen“(Synek)
„konkrétní cílevědomá lidská činnost produkující většinou hmotné, případně nehmotné statky.“ (Petříček)
Vlastní definice - Podnikání by se mělo chápat jako příležitost ke sledování nových tržních možností a hledání nových podnětů. Podnikání přináší podněty pro provozovatele této činnosti, tj. pro podnikatele, kteří tyto podněty vyhledávají, vytvářejí a aplikují v praxi za účelem dosažení svých ekonomických cílů.
Charakteristika:
• snaha o zhodnocení vloženého kapitálu,
• uspokojení potřeb zákazníků,
• během podnikání se čelí riziku,
• na počátku podnikání se vkládá kapitál.
Zisková orientace podniku, zhodnocování vloženého kapitálu
Společenské poslání podnikání - služba zákazníkovi (a všem ostatním, kteří jsou s vývojem podniku spjati = stakeholders)
Vysvětlení: - tři základní pojetí podnikání (na základě výzkumu teorie podnikání):
• podnikání jako proces (činnost) - smyslem je vytvořit „něco navíc“, novou přidanou hodnotu (i ve formě nefinanční - např. sociální podnikání)
• podnikání jako přístup (metoda) - podnikavý přístup - způsob chování člověka; projevuje se - zájmem a snahou vytvořit něco navíc, samostatné nalézání příležitostí k této realizaci., využívání vlastních zdrojů, času, jména, přebírání vlastní odpovědnosti (dobrovolné), nesení rizika; pozitivní výsledky sklízí jako poslední z řady zainteresovaných.
• podnikání jako hodnotová orientace - „podnikatelský duch“, jak si společnost váží podnikavých lidí, podnikání, podnikavý způsob života
Klíčová slova:
podnikatel
okolí podniku
typologie
výrobní faktory
anatomie podniku
fungování podniku
výroba
nákup
marketing
Obsah:
- 1. Podnikání, podnikatel, podnik, vývoj podnikové ekonomiky
2. Okolí podniku, podnikatelské prostředí, cíle a funkce podniku
3. Typologie podniku
4. Malé a střední podniky, jejich řízení, specifičnost
5. Život podniku - zahájení podnikatelské činnosti (předpoklady úspěchu začínající firmy, podnikatelský plán, zakladatelský rozpočet), podpora podnikání
6. Život podniku - růst, stabilizace, krize, sanace, zánik
7. Výrobní faktory, jejich klasifikace, výsledek činnosti podniku, efektivnost podniku
8. Výstavba (anatomie) podniku - majetková, kapitálová, organizační struktura
9. Fungování podniku (fyziologie) - základní funkce a činnosti (úvod do všech oblastí podnikových činností), podnikové řízení
10. Podnikové plánování, podnikatelský plán
11. Výrobní činnost
12. Nákupní činnost
13. Prodej, marketing, životní cyklus výrobku