Popis:
Diagnostika - patří mezi základní profesní dovednosti pedagoga, které obsahují jak intervenční (výchovný, vzdělávací), tak i diagnostický aspekt
Pedagogická diagnostika - se vztahuje zejména ke shromažďování přesných informací o vědomostech, znalostech, dovednostech jedince (Mertin, Krejčová, 2012)
Psychologická diagnostika - měření duševních vlastností, stavů a popřípadě i dalších charakteristik jedince, je těsně spjata s psychologií osobnosti a s diferenciální psychologií (Svoboda, Krejčířová, Vágnerová, 2001)
Psychologická diagnostika užívá více procedur, zkoumá různé oblasti duševního a někdy i tělesného života, testy jsou založeny na vědomé i nevědomé úrovni (projektivní testy), existuje snaha o to, aby byly objektivní a standardizované
Klíčová slova:
pedagogika
psychologická diagnostika
školní zralost
dovednosti žáků
kognitivní styly
motivace žáků
Obsah:
- Dějiny pedagogické a psychologické diagnostiky
Doplnění informací k pojmu diagnostika
Předmět pedagogická a psychologická diagnostika. Psychometrické vlastnosti testových metod.
Etické otázky při různých typech vyšetřování a zkoumání lidí
Diagnostika dětí raného věku - základní informace
Převážně psychologicky orientovaná diagnostika dětí předškolního věku
Školní zralost. Pedagogická diagnostika.
Diagnostika schopností a dovedností žáků ZŠ a SŠ. Kognitivní styly, motivace žáků k výkonu. Klima třídy.