Popis:
Podniková filosofie představuje jasný a eticky podložený smysl firmy. Je motivačním nástrojem, který určuje rámec pro formulaci strategických cílů, vytváří vztah k zákazníkovi, k dodavatelům i věřitelům, vytváří postoj firmy vůči konkurenci, ale i ke spolupracovníkům firmy, poměr vlastníků a manažerů, vyjadřuje podíl na rozhodování a nesení rizik.
Při vymezování firemní filosofie je nutné brát v úvahu různorodost a preferenci zájmů zainteresovaných subjektů (vlastníci, manažeři,zaměstnanci, zákazníci, dodavatelé, věřitelé, konkurenti,vláda, obchodní svazy, odborné svazy, místní zastupitelství).
Vize jsou myšlenky, které předbíhají svoji dobu (Drucker, 1992). Vize musí být motivační součástí podnikové filosofie, je její stěžejní myšlenkou, vymezuje orientaci, budoucí směr vývoje firmy.
Poslání firmy vymezuje předmět činnosti, hranice, ve kterých se pohybuje, zpravidla vymezuje okruh výrobků a služeb.
Strategie firmy a její formulace postupně probíhá ve třech úrovních, přísně na sobě závislých: Strategie firmy, strategie podnikatelské jednotky, strategie funkčních systémů.
Strategie firmy odpovídá na otázky: Koho firma představuje? Čeho chceme dosáhnout?, Do kterého typu podnikání vstoupit? Do kterého teritoria? Jak by měly být alokovány základní zdroje, mezi které podnikatelské jednotky a jak je rozdělit?
Klíčová slova:
management
podnik
obchod
firma
filosofie
Obsah:
- 1.Strategie, filosofie a poslání obchodní firmy:
2.Organizační výstavba obchodní firmy
3.Personální řízení obchodní firmy
4.Funkce a organizace velkoobchodu a maloobchodu
5.Operativní management
Zdroje:
- Pražská,L.,Jindra, J. a kol.: Obchodní podnikání. Praha:Management Press,1998
- Veber, J.: Management. Praha: management Press, 2002
- Koubek, J.:Řízení lidských zdrojů. Praha: Management Press, 2003
- Obchodní zákoník ČR
- Internet