Popis:
Co je marketing?
- Jeden z nejčastěji citovaných pojmů současnosti
- Slovo velmi používané a často zneužívané
- Nesprávně spojováno pouze s pojmy reklama nebo prodej
Konkurenceschopnost:
po r. 1989 zásadní změny v politickém a ekonomickém systému ČR
- podnikatelské subjekty vystaveny tvrdému konkurenčnímu tlaku silných zahraničních firem
- výsledek?
obstály jen ty subjekty, které zvolily marketingový přístup, tj. dokázaly se chovat tržně a efektivně
Definice marketingu
Marketing bývá v literatuře vymezen mnoha způsoby.
Uznávaná je např. definice přijatá Americkou marketingovou společností (AMA) v roce 1985:
„Marketing je procesem plánování a provádění koncepce, tvorby cen, marketingové komunikace a distribuce myšlenek, výrobků a služeb za účelem vyvolání směny, uspokojující požadavky jedinců i organizací.“
Marketing je manažerský proces, který je zodpovědný za vyhledávání, přijímání a uspokojování požadavků zákazníků způsobem, při kterém vzniká zisk“.
Majaro, S.: Základy marketingu, Grada Publishing, Praha 1996
„Marketing znamená prodej zboží, které se výrobci nevrátí, lidem, kteří se k prodejci vrátí.“
Smith, P.: Moderní marketing, Computer Press, Praha 2000
„Marketing je společenský a řídící proces, kterým jednotlivci a skupiny získávají to, co potřebují, prostřednictvím tvorby, nabídky a směny hodnotných produktů s ostatními.“
Kotler, P.: Marketing Management, Grada Publishing, Praha 1998
Klíčová slova:
marketing
reklama
trh
zisk
management
Obsah:
- Podstata marketingu a jeho role ve společnosti
Současný marketing (marketing přelomu 20. a 21. století)
Význam, obsah a nástroje marketingu
Prostředí marketingu
Marketingový informační systém (MIS)
Produkt
Cena
Distribuce
Marketingová komunikace
Segmentace trhu
Marketingové strategické plánování
Analýza portfolia - strategické podnikatelské jednotky
Marketingové strategie