Přednášky na Dějiny médií
Popis:
Přenos slova a textu:
- Časové vymezení tohoto tematického okruhu: Až období do nástupu modernity (přelom 18. a 19. st.) - revoluce v technologiích, energetice atd.
- Slovo vyjadřovalo pozici člověka v dějinách.
Zájem mediálních studií: Přenos slova textu a obrazu v situaci, kdy je jedinec časově a prostorově distancován od místa zrodu textu; je zrušena nutnost časoprostorové přítomnosti příjemce u zdroje sdělení.
- Je ovšem nutné začít od doby, kdy člověk tyto možnosti neměl - což tvoří cca 99% času existence lidstva.
- Člověk komunikuje verbálně, dosah je limitován jeho hlasem, ale snaží se překonat časoprostorový distanc.
- Aby člověk mohl v jednotce (kmen, rod, tlupa) kooperovat, musí adekvátně komunikovat. Primitivní společenská jednotka formovala charakter komunikace.
Taková jednotka vyžadovala stabilitu (dnes je vyžadováno vše nové), byla do značné míry konzervující.
Toto období je označováno jako prehistorie.
Klíčová slova:
přenos slova
komunikační systémy
pošta
korespondence
doprava
telefon
papír
cenzura
Obsah:
- Přenos slova a textu:
Zpravodajské systémy
Komunikační systémy po pádu říše římské, ve středověku a novověku
Vztah vizuality a orality ve středověku:
Pošta
Poštovní systém v Evropě
Korespondence
Doprava
Doprava v 20. st.:
Telegraf
Telefon
Fonograf
Rozhlas
Přenos obrazu
„Rozpohybování“ filmu
Knihtisk
Osobnost J. Gutenberga (1397-1458?1468)
Další využití knihtisku
Knihtisk vedl v procesu reprodukce k multiplikaci
Standardizační efekt knihtisku
Racionalizační efekt knihtisku
Konzervační efekt
Změna charakteru publika
Formalizace komunikace
Papír
Periodická tištěná média od desátých či dvacátých let 17. st.
Velká průmyslová revoluce - industrializace
Baumert - teorie vývoje novinářské profese - 3 fáze
Cenzura, resp. regulace tištěných médií
Liberálně demokratický režim
Totalitářské režimy
Ekonomická kontrola
Distribuce
Německo
Obsah a forma tištěných médií, inzerce, reklama a distribuce
Pamflety
Noviny
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.