Popis:
• Historický vývoj
Personální administrativa - od 60. let 20. století:
- servisní služba pro vedoucí zaměstnance
- evidenční a statistická funkce
- personální útvar je zodpovědný za administrativu spojenou se zaměstnáváním lidí a za vztahy vůči státním institucím
- dána požadavky legislativy a administrativy
Měkké řízení LZ - k zaměstnancům přistupuji individuálně ze sociálního hlediska (zkoumám motivaci, jeho problémy…), jednají s ním „v rukavičkách“
Tvrdé - opak
Evropské je střed.
Personální řízení (management)
- druhá polovna 60. let u velkých organizací s liniově štábní org. strukturou a s mnoha stupni v hierarchii
- sílí vliv odborů - personalisté se s nimi museli radit v mnoha otázkách
- lidé jsou důležití pro zabezpečení prosperity a úspěšnosti organizace
- specializované odbory a odddělení
- vedoucí zaměstnanec se stává členem užšího vedení
- operativní řízení, nezaměřuje se na strategii
- pod ekonomickým či finančním oddělením
Řízení lidských zdrojů
- 80. léta 20. století
- Human resources management (HRM) - manažer lidských zdrojů; člověka získat, udržet a pracovat s ním tak, aby podávali výkon a tím organizace splnila své cíle
- To manage - řídit, vést, spravovat, ovládat, hospodařit, zvládnout, dosáhnout účelu
- dvojí zodpovědnost - nejen personalista, ale také všichni ostatní manažeři v organizaci
Hlavní charakteristiky ŘLZ
- zdůrazňují dominující vliv vnějších faktorů
- soustředění se na strategii
- odpovědnost liniových manažerů za řízení lidských zdrojů
- ředitel (manažer) lidských zdrojů je členem užšího vedení organizace
- zaměstnanecké vztahy
- politika zaměstnanosti
- důraz je kladen na výkonovou orientaci, zvyšování motivace, pracovní angažovanosti a oddanosti
Klíčová slova:
personální útvar
úrovně strategie
plánování
hodnocení
talent management
zaměstnanecké výhody
střední organizace
Obsah:
- HR manažeři
Organizace personálního útvaru
Úrovně strategie
Plánovaní LZ
Získávání, výběr a adaptace zaměstnanců
Přijímaní, adaptace (orientace) a rozmísťování zaměstnanců
Rozvoj a vzdělávání zaměstnanců
Hodnocení zaměstnanců
Talent management
Odměňování zaměstnanců
Zaměstnanecké výhody
Strategie a politika zaměstnaneckých vztahů
Krizová komunikace a její zásady
Zaměstnanecké výhody
Řízení LZ malých a středních organizacích