Popis:
Historický vývoj
Personální administrativa - od 60. let 20. století:
- servisní služba pro vedoucí zaměstnance
- evidenční a statistická funkce
- personální útvar je zodpovědný za administrativu spojenou se zaměstnáváním lidí a za vztahy vůči státním institucím.
Personální řízení:
- druhá polovina 60. let u velkých organizací s liniově štábní organizační strukturou a s mnoha stupni v hierarchii řízení
- sílí vliv odborů
- lidé jsou důležití pro zabezpečení prosperity a úspěšnosti organizace
- specializované odbory a oddělení
- vedoucí zaměstnanec se stává členem užšího vedení (střední manažer)
- operativní řízení, nezaměřuje se na strategii (řízení běžných činností, chybí personální politika)
Řízení lidských zdrojů
- 80. léta 20. století
- Human resources management (HRM) - soubor manažerských postupů sloužících k získávání a udržení zaměstnanců ve firmě a zajišťování toho, aby podávali vysoký výkon a tím přispívali k dosažení organizačních cílů.
- To manage = řídit, vést, spravovat, ovládat, hospodařit, něco zařídit, dokázat, zvládnout, umět si pomoci, dosáhnout nějakého účelu.
- Dvojí zodpovědnost (všichni manažeři a personalisté jsou odpovědni za udržení a řízení zaměstnanců, na jejich rozvoji, odměňování, atd.)
Klíčová slova:
kompetence
získávání
talent management
odměňování zaměstnanců
střední organizace
Obsah:
- Kompetence a kompetenční modely
Získávání a výběr zaměstnanců
Přednáška přijímání, adaptace (orientace) a rozmísťování zaměstnanců
Rozvoj a vzdělávání zaměstnanců - strategie, cyklus vzdělávání, učící se organizace.
Talent management
Odměňování zaměstnanců
Zaměstnanecké vztahy
ŘLZ v malých a středních organizacích. specifika malých organizací z hlediska řlz. hlavní personální činnosti v malých a středních organizací.