Popis:
Význam a funkce obchodu
- Schärův zákon
o 3 výrobky a 3 spotřebitelé = 9 různých cest
o 3 výrobky, 3 spořebitelé a mezičlánek = 9 různých cest mínus 33%
- obchod jako funkce činnost - nesouvisí přímo s národním hospodářstvím
- obchod jako podnik, instituce - existence subjektů, které se zabývají obchodní činností (nákup za účelem prodeje)
- 2 skupiny zboží
o spotřební - Business to Customer (B2C)
o pro výrobu a další podnikání - Business to Business (B2B)
- mezinárodní obchod - obchod na vnitřním i zahraničních trzích, který se provozuje moderním způsobem
- zahraniční obchod - vývoz a dovoz = souhrn exportních a importních činností
- funkce obchodu
o změna výrobního sortimentu na sortiment obchodní
o překonání rozdílu mezi místem výroby a místem nákupu (prodeje)
o překonání rozdílu mezi časem výroby a časem nákupu (prodeje)
o zajišťování kvality - přetlak nabídky nad poptávkou → pečlivý výběr dodavatele (např. podle počtu reklamací)
o zajištění racionálních zásobovacích cest - obchodní logistika
o zajištění včasné úhrady
Hlavní změny spotřebních zvyklostí
- snižuje se periodicita nákupu běžného zboží (chladící technika, automobily - dostatek peněz)
- docházková vzdálenost není důležitá (auto, veřejná doprava, peníze)
- zvyšuje se objem prodejů i zákazníků (životní úroveň, úvěry, leasing)
- klesá podíl potravin a odívání (nikoliv rozsah prodeje absolutně)
- rozšiřuje se sortiment vybavení domácností (roste počet bytů a úroveň)
- vznikají nové sortimenty (výpočetní technika, video, audio, sportovní potřeby, hobby)
Klíčová slova:
obchod
velkoobchod
maloobchod
diversifikace
obchodní centrála
retailing
Obsah:
- Význam a funkce obchodu
Hlavní změny spotřebních zvyklostí
Retailing - rozsah a trendy
Obchodní kategorie - prostředníci, zprostředkovatelé
Právní formy obchodních subjektů
Druhy velkoobchodních činností
Druhy maloobchodních činností
Podmínky obchodního podnikání
Dominace a diversifikace firem
Vývoj obchodních centrál
Zahraniční expanze retailingu
Obchod v Evropě a jeho orgány
IS/IT obchodních firem
Přehled - konkurenční výhoda IS/IT
ČR a obchod na přelomu tisíciletí
Řízení jakosti
Typologie obchodních jednotek
Neprogresivní typy
Progresivní typy
Typy obchodních jednotek v ČR
Nákupní centra (shopping center) a stupně obchodního vybavení
Obchod službami (pojištění)