Popis:
Motivace - příklad 1
Firma zaměstnává dva prodejce, kteří mají pro svou činnost stejné podmínky, přičemž první dosáhl v minulém roce lepších výsledků než druhý.
Jak ale rozlišit, nakolik je tento rozdíl výsledkem „náhody“ a nakolik ho lze přičíst horší práci druhého prodejce?
Motivace - příklad 2
Agentura pro výzkum veřejného mínění odhaduje výsledky referenda.
Je jasné, že zeptat se všech obyvatel by pro ni bylo přinejmenším nákladné, spíše však neproveditelné.
Kolika lidí se má zeptat, aby získala dost přesný výsledek, ale aby výzkum moc nestál?
Motivace - příklad 3
Manažer firmy se rozhoduje, jakou stanovit cenu opalovacího krému tak, aby maximalizoval zisk své firmy.
Ví, že prodejnost krému závisí hlavně na jeho ceně, na úrovni jeho propagace, ale také na jiných, jím neovlivnitelných, faktorech (konkurence, počasí).
Proto ví, že nemůže prodej krému při dané ceně a propagaci předpovědět přesně.
Jak má tedy v takové situaci stanovit cenu?
Klíčová slova:
statistika
odchylka
rozptyl
prezentace
analýza
předpoklady
homogenita
Obsah:
- Statistika
Typy statistik
Matematická statistika
Typy statistických znaků
Popis a prezentace jednorozměrných dat
Popis a prezentace kvalitativních dat
Vlastnosti číselných měr
Normální rozdělení
Popis prezentace dvourozměrných dat
Vztah kvantitativním a kvalitativním znakem
Vizualizace a reportování statistických dat
Jazykové, typografické a další zásady
Typy statistických studií
Výběrová šetření
Experimentální studie
Základy odhadování
Intervalové odhady
Základy testování
Chí-kvadárt test dobré shody
Dvouvýběrové testy
Test nezávislosti
Nezávislost znaků je symetrická vlastnost.
Párové testy
Test symetrie
Párový t-test
Analýza rozptylu jednoduchého třídění
Jednoduchá lineární regrese
Regresní přímka
Předpoklady
Předpoklady regresní analýzy
Ostatní regresní funkce