Popis:
1. Metoda tradice
» věří se "nějaké" pravdě"
»
za pravdivé se považuje to, co se často opakuje
2. Metoda autority
»
člověk přijímá to co je pravdivé od autority (rodič, učitel, apod.)
3. Metoda a priory
»
za pravdivé je pokládáno to, co je ve shodě s rozumem, ale nemusí to být ve shodě se skutečností
4. Metoda vědy
»
k tomu co je pravda, se dochází vědeckými postupy, které jsou obecně uznávané, je možné je opakovat, zkoumání jsou systematická a za pravdivé je pokládáno to, co nebylo možno vyvrátit
»
vědecké poznání usiluje o objektivitu (tzn. Nesouvisí s očekáváním výzkumníka)
»
analytické postupy jsou správné, bez chyb
»
Vědecký výzkum (Kerlinger 1972): "Je systematické kontrolované empirické a kritické zkoumání hypotetických výroků o předpokládaných vztazích mezi přirozenými jevy."
Klíčová slova:
metody
výzkum
kvantitativní výzkum
pedagogika
hypotézy
sociometrie
pozorování
Obsah:
- Metody a techniky výzkumu
Kvantitativní výzkum
Fáze kvantitativního výzkumu
Výzkumy v pedagogice
Měření v pedagogickém výzkumu
Metody zpracování dat
Testování hypotéz
Věcná x Statistická hypotéza
Metodologie II
Sociometrie v pedagogické praxi
Kvalitativní výzkum v pedagogice
Případová studie
Etnografický výzkum
Analýza dokumentů
Pozorování
Rozhovor
Ohniskové skupiny