Popis:
Společnost a kultura
•Společnost - skupina jednotlivců, která je charakterizována společnými zájmy a může mít i svou vlastní kulturu a instituce. Členové společnosti mohou pocházet z různých etnických skupin.
•Společnost - systém vzájemných vztahů
Funkce společnosti
•zajišťování a ovlivňování biologické reprodukce
•plnění výrobních, sociálních, politických a duchovně-kulturních funkcí
•nositel, tvůrce i uživatel kulturního bohatství
Definice kultury
•„Historicky podmíněný souhrn hmotných a duchovních hodnot vytvořených a vytvářených lidstvem v procesu společenské a historické praxe a charakterizující historicky dosažený stupeň ve vývoji společnosti.“
•„Kultura nebo civilizace je komplexní celek, který zahrnuje poznání, víru, umění, právo, morálku, zvyky a všechny ostatní schopnosti a obyčeje, jež si člověk osvojil jako člen společnosti.“
•„Kultura je společné naprogramování mysli, které odlišuje členy jedné skupiny od druhé...“
Kultura je:
- specifický způsob života,
- soubor hodnot (materiálních a duchovních)
- vzory chování
- tvořivá (tvůrčí) činnost a její produkty
- systém znaků, idejí a symbolů
- proces osvojování si světa
- produkt, poněvadž byla záměrně tvořena člověkem,
- je historická, vzniká a utváří se spolu s vývojem lidstva v čase a prostoru,
- je selektivní, protože se uskutečňuje v procesu výběru a vývoje,
- lze se jí učit.
Kultuře se učíme
Zdroje učení:
• národnost
• rodina
• etnická skupina
• vzdělání
• náboženství
• sociální třída
• povolání
Klíčová slova:
společnost
kultura
globalizace
management
korporace
trhy
Obsah:
- Společnost a kultura
Organizační kultura
Globalizace a postmoderna
Interkulturní komunikace a multikulturalita
Globální produkty a trhy
Mezinárodní management
Národní a nadnárodní korporace