Popis:
SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA (SPg)
(Vymezení základních pojmů, defekt, defektivita. Struktura speciální pedagogiky
• Charakteristika SPg
» významná pedagogická disciplína orientovaná na výchovu, vzdělávání, pracovní a společenské uplatnění handicapovaných osob a na řešení výzkumných problémů v oboru.
Širší pojetí SPg
»
SPg zahrnuje vše, co se vymyká obecné pedagogice
Užší pojetí SPg
»
věda o zákonitostech rozvoje speciální výchovy a speciálního vzdělávání handicapovaných jedinců, kteří z důsledků znevýhodnění vyžadují při vzdělávání speciálně pedagogický přístup a podporu při pracovním a společenském uplatnění
• Předmět SPg
» zdravotně, případně sociálně znevýhodněná osoba, která potřebuje podporu v oblasti výchovy, vzdělávání a při pracovním a společenském uplatnění
»
patří sem veškeré odlišnosti, které mají charakter oslabení, odchylky, poruchy, vady, postižení.
• Cíl SPg
»
maximální rozvoj osobnosti postiženého nebo znevýhodněného jedince a dosažení maximálního stupně socializace.
»
v minulosti byla SPg úzce zaměřena jen na problematiku speciálního vzdělávání a profesní přípravy.
»
současné pojetí SPg se zabývá handicapovaným jedincem od jeho narození až po stáří.
»
se změnami ve společnosti se prohlubuje snaha po integraci všech handicapovaných do společnosti.
• Pojem SPg
»
postupně se v historii obměňoval a specifikoval
»
označení „speciální pedagogika“ se u nás ustálilo
»
od 70. let 20. století
»
v celém světě není doposud pojmenování tohoto oboru jednotné, po obsahové stránce jsou však přístupy odborníků blízké
Klíčová slova:
pedagogika
diagnostika
vzdělávání
psychopedie
etopedie
toxikomanie
logopedie
tyflopedie
Obsah:
- Speciální pedagogika. Vymezení základních pojmů, defekt, defektivita. Struktura speciální pedagogiky.
Cíl speciální pedagogiky - socializace. Metody speciální pedagogiky.
Diagnostika ve speciální pedagogice. Defektologická prevence.
Vzdělávání a výchova postižených jedinců, legislativní vymezení. Integrace a školská legislativa v ČR.
Vývoj péče o postižené na území ČR.
Dítě a škola - školní zralost, děti ohrožené, problematika leváctví. Postižené dítě v rodině.
Dítě s LMD, specifické poruchy učení - příčiny, vzdělávání, možnosti terapie.
Výchova a vzdělávání dítěte s autistickým chováním.
Psychopedie - vymezení pojmů, klasifikace MR, příčiny MR. Výchova a vzdělávání MR osob. Systém zařízení psychopedické péče.
Etopedie - vymezení pojmů, klasifikace poruch chování, příčiny poruch chování.
Toxikomanie, alkoholismus, nikotinismus, gamblerství - charakteristika, možnosti prevence a léčby. Sexuální aberace. Neurotická povaha, neurózy.
Péče o sociálně narušené jedince - systém zařízení etopedického typu - charakteristika a poslání. Náhradní rodinná péče. Ústavní a ochranná výchova.
Logopedie - vymezení pojmů. Vývojové poruchy řeči, poruchy zvuku řeči, poruchy tempa řeči, neurózy řeči - charakteristika, možnosti nápravy. Systém výchovy a vzdělávání jedinců s poruchami řeči.
Tyflopedie - vymezení pojmů. Refrakční poruchy, slabozrakost, zbytky zraku, nevidomost - charakteristika, možnosti nápravy. Systém výchovy a vzdělávání jedinců s poruchami zraku.
Surdopedie - vymezení pojmů. Nedoslýchavost převodní a percepční, úplná ztráta sluchu. Formy komunikace neslyšících. Systém výchovy a vzdělávání jedinců s poruchami sluchu.
Somatopedie - vymezení pojmů. Vady a poruchy hybného ústrojí ve školním věku, DMO, rozštěp páteře, svalová onemocnění, dysmélie - příčiny, projevy, možnosti nápravy. Nejběžnější formy terapie při léčbě tělesných postižení (Bobathova terapie, Vojtova terapie, …). Nové trendy v péči o tělesně postižené u nás - terapie (hipoterapie, canisterapie, arteterapie).
Organizace zdravotně postižených, odborná literatura, časopisy. Nové trendy v péči o zdravotně postižené po roce 1990. Legislativní vymezení postavení zdravotně postižených osob - problematika lidských práv.