Popis:
Psychologické procesy
1) Poznávací (kognitivní)
2) Citové (motivační)
3) Volné (motivační)
Poznávací procesy: a) nižší: 1)senzorické procesy
2) vnímání
3) obrazotvornost (představivost)
b) vyšší myšlení
výsledky poznávacích procesů: ad a) počitky, vjemy, představy
ad b) pojmy, soudy, úsudky, myšlení, strategie
Počitek: výsledek senzorických vlastností
Odbor jednotlivých vlastních předmětů nebo jevů, které bezprostředně působí na naše smysly (senzory)
Vjem: je obraz předmětu a jevu jako celku, který bezprostředně působí na naše receptory
Představy:obraz předmětů, které bezprostředně nepůsobí na naše receptory
Dělíme je na: a)pamětní
b) fantazijní 1) reprodukční
2) tvůrčí
Pamětní představa: prostá reprodukce předem vnímaného
Fantazijní představa: nepředstavuji si věc úplně stejně jak jsme ji viděli, ale v kombinacích
1) reprodukční:představuje si obrazy na základě nových popisů(mapy, nákres)
2) tvůrčí:tvoření nových originálních obrazů, uplatňuje se v práci vědců(východiska jeho zkoumání) a umělců(fantazie je cílem jeho tvoření)
eidetická úvaha: spočívá v tom, že dítě je si představuje velmi živě určitý jev nebo události.
Schopnost vytvářet představy, které jsou velmi živé a takřka se kryje s prvotním jevem řadíme sem asi 50% dětí předškolního věku
Perseverace: jestliže určitou delší dobu působí na naše receptory jevy stejné třídy, tak vznikají spontánní obrazy
Parraidalie: do víceznačných obrazů si promítáme naše představy, odpovídá to aktuálnímu psychickému stavu
Myšlení: zprostředkování a zabezpečení poznávací skutečnosti
Klíčová slova:
psychologie
problematika
socializace
komunikace
konflikt
Obsah:
- 1. Rozdělení psychologických disciplín 2
2. Psychologie osobnosti 2
2.1. Co je osobnost? 2
2.2. Znaky osobnosti 2
2.3. Rysy osobnosti (osobnostní vlastnosti) 2
2.3.1. Osobnostní vlastnosti 3
2.3.2. Temperamentové vlastnosti 3
2.3.3. Charakter člověka 3
2.3.3.1. Konkrétní charakterové vlastnosti 4
2.4. Sociálně-psychologické vlastnosti osobnosti 4
3. Problematika socializace osobnosti 5
3.1. Mechanismy socializace 5
3.1.1. Sociální činnost 5
3.1.1.1. Hra 5
3.1.1.2. Učení 6
3.1.1.3. Práce 6
3.1.2. Imitace (nápodoba) 6
3.1.3. Identifikace (ztotožnění) 6
3.1.4. Sugesce 7
3.1.5. Přesvědčování 7
3.2. Vývoj sebepojetí jedince (geneze jáství) 7
3.2.1. Geneze sebepojetí 7
3.2.2. Struktura (složky) sebepojetí 8
4. Problematika komunikace 8
4.1. Struktura (složky) komunikace 8
4.2. Druhy komunikace 8
4.3. Poruchy komunikace 9
4.4. Umění jednat s lidmi 9
5. Náročné životní situace, techniky vyrovnávání se s nimi 10
5.1. Stres 10
5.2. Frustrace 11
5.3. Konflikt 11
5.3.1. Vnitřní konflikt 11
5.4. Techniky vyrovnávání se s NŽS 11
6. Sociální skupiny 13
6.1. Klasifikace skupin 13
6.2. Pozice a role ve skupině 13
7. Obsah 16