Popis:
Úvod
• Koncem 20. století je slovník manažeru a dalších odborníku na disciplínu managementu obohacen slovy proces, procesní, procesní rízení, merení procesu.
• Je tomu tak též díky novému vydání mezinárodního standardu pro požadavky na systémy managementu jakosti ISO 9001, který prinesl cerstvý vánek do sveta procesu.
• není kolem procesu ztropen príliš velký humbuk?
• nezacalo se díky módnímu pojmu trochu zapomínat na management jakosti a jakost produktu?
• mnohé systémy managementu se honosí módním hávem “procesního rízení”, diagramy, mapami, metrikami2
• nekdy se zjistí, že se úplne zapomnelo na skutecnou spokojenost zákazníka a otevrený dialog s ním ve smyslu “náš zákazník - náš pán”, prípadne soudobeji a výstižneji “náš zákazník - náš partner”.
• procesy za to nemohou
• ty tady jsou a byly už dlouho pred tím, než jsme jim takto zacali ríkat. Jsou jakýmsi prirozeným zpusobem “delání vecí”
• procesní prístup by mel zpruhlednit pohled na veci
• mel by usnadnit jejich pochopení, zvládnout jejich efektivní usmernování
• procesní prístup by mel umožnit videt príležitosti pro zlepšování a tyto využívat ve prospech organizace a všech zainteresovaných stran.
Klíčová slova:
proces
management
řízení
vedení zapojení pracovníků
kontinuální zlepšování
Obsah:
- Úvod
Co je to proces
Co je to systém managementu?
Firma a procesy
Principy managementu jakosti
Zamerení na zákazníka
Vedení
Zapojení pracovníku
Procesní prístup
Systémový prístup k managementu
Kontinuální zlepšování
Rozhodování na základe informací
Budování vzájemne výhodných vztahu
Príklady metrik z oblasti „zákazníci“
Príklady metrik z oblasti „realizacní procesy“