Popis:
HISTORIE OBCHODU
Obchod má pojetí:
o funkcionální (jako činnost obchodování - nákup zboží za účelem jeho prodeje a jeho prodej bez podstatné změny)
o institucionální (souhrn institucí, firem, které se zabývají nákupem a prodejem zboží bez podstatné úpravy, tvoří odvětví národní ekonomiky zvané obchod)
Vznik obchodu: 3.společenská dělba práce - řemeslníci už nebyli schopni sami si nakupovat suroviny a prodávat zboží, proto se objevili obchodníci, kteří to dělali za ně. Během feudalismu křesťané obchodovat nesměli, pouze muslimové a židé (odtud „nekřesťanské peníze“). Obchodníci začali akumulované peníze půjčovat (vznik lichvy), což vadilo feudálům, kteří obchod provozovali (př.když se vysypal vůz, zboží patřilo feudálovi). Mýta, cla. Obchodníci museli procházet královskými městy a zboží nabízet. Až Josef II. zrušil mýta.
o Kupecký obchod = transit (orient - západ)
o kramářský obchod = vnitřní (jako dnes zahraniční a vnitřní obchod)
Hanza (německý spolek měst provozujících dálkový obchod) zanikla s rozvojem kolonialismu. Vznikla Východoindická společnost s mnoha právy.
Průmyslová revoluce: umožněna díky obchodníkům. Obchod se specializoval (rozlišení na spotřební a nespotřební zboží, textil, kosmetika, barvy…)
30.léta: vadil nedostatek obchodu v oblasti péči o zákazníka, reklamy...., tak někteří výrobci začali zavádět vlastní obchody, třeba Baťa,
Patronem obchodníků, ale i zlodějů je bůh Merkur
Zahraniční obchod historicky převládal (vývoz a dovoz), mezinárodní obchod je obchod realizovaný TNC.
OPODSTATNĚNOST OBCHODU
Scharův zákon: opodstatněnost obchodu je dána souhrnem užitečných služeb, které obchodník může nabídnout výrobci i spotřebiteli. Úzce zaměřený sortiment výrobce se díky obchodníkovi dostane do širokého okolí spotřebitelů. Spotřebitelé nemusí obíhat výrobce, ale nakoupí pod jednou střechou.
Klíčová slova:
retail
maloobchod
logistika
otázky
příklady
reklama
Obsah:
- Retail management
Logistika
Externista
Příklady