Popis:
1. Podstata a vývoj podnikání:
1.1. Několik pohledů vybraných věd na svět podnikání
- Ekonomické pojetí - podnikání je kombinace ekonomických zdrojů a jiných aktivit tak, aby se zvýšila jejich původní hodnota. Děje se tak zejména prostřednictvím inovací a zavedením změn. Je to dynamický proces vytváření přírůstkového bohatství, resp. přidané hodnoty.
- Psychologické pojetí - podnikatel je osoba motivovaná určitými pohnutkami. Potřebou něco získat, něco dosáhnout, vyzkoušet si něco, něco splnit, dosáhnout seberealizace nebo se zbavit závislosti, tedy podnikat.
- Sociologické pojetí - podnikání je vytvářením blahobytu pro všechny zainteresované, hledáním cesty k dokonalejšímu využití zdrojů. Vytvoření pracovních míst a příležitostí.
- Právnické pojetí - podnikání je soustavná činnost prováděná podnikatelem samostatně, vlastním jménem a na vlastní odpovědnost, za účelem dosažení zisku.
- Podnikatelské pojetí - „Podnikání je proces vytváření čehosi jiného, čemuž náleží hodnota prostřednictvím vynakládání potřebného času a úsilí, přebírání doprovodných finančních, psychologický a společenských rizik a získávání výsledné odměny v podobě peněžního a osobního uspokojení“.
Klíčová slova:
podnikání
trendy
potenciál podnikání
lokální prostředí
rozvojové aspekty
intrapodnikání
měkké faktory
Obsah:
- I. PŘEDNÁŠKA: Nauka o rozvoji podnikání
II. PŘEDNÁŠKA: Soudobé trendy a megatrendy v rozvoji podnikání
III. PŘEDNÁŠKA: Podnikatelský potenciál v rozvoji podnikání
IV. PŘEDNÁŠKA: Podnikatelské prostředí a rozvoj podnikání
V. PŘEDNÁŠKA: Podnikatelské prostředí Evropské unie - specifika pro rozvoj podnikání
VI. PŘEDNÁŠKA: Specifika rozvoje podnikání v regionálním a lokálním prostředí
VII. PŘEDNÁŠKA: Specifika rozvoje velkého a transnacionálního podnikání
VIII. PŘEDNÁŠKA: Specifika malého a středního podnikání
IX. PŘEDNÁŠKA: Specifika síťového podnikání - rozvojové aspekty
X. PŘEDNÁŠKA: Specifika rozvoje intrapodnikání
XI. PŘEDNÁŠKA: Měkké faktory v rozvoji podnikání