Popis:
Proč specifické? Protože jsou zasaženy jen některé funkce, které jsou třeba k tomu, aby se dítě naučilo číst, psát, počítat, jinak se nám jeví jako chytré.
Proč vývojové? Problémy jsou způsobeny vývojovými změnami v CNS, zjišťujeme je až kolem 6. roku dítěte, před a při nástupu do školy.
Poruchy učení je termín označující heterogenní skupinu obtíží, které se projevují při osvojování a užívání řeči, čtení, psaní, naslouchání a matematiky. Tyto obtíže mají individuální charakter a vznikají na podkladě dysfunkcí CNS.
Přestože SPU se mohou objevovat souběžně s jinými handicapujícími podmínkami (MR, senzorické postižení, poruchy chování) nebo vnějšími vlivy (kulturní odlišnosti, nedostatečné vedení), nejsou SPU přímým důsledkem těchto podmínek nebo vlivů.
SPU - neúspěchy ve škole = pocity méněcennosti = problémy v sociální oblasti.
Dyslexie - poruchy čtení
Dysgrafie - poruchy psaní
Dysortografie - poruchy pravopisu
Dyskalkulie - poruchy matematických schopností
Dyspinxie - poruchy kreslení
Dysmúzie - poruchy týkající se hudebnosti
Dyspraxie - poruchy motorické obratnosti
V našich školách existují žáci, jejichž schopnosti odpovídají normě, ale stávají se pro své učitele problémem pro neprospěch, zvláštnosti v chování, citové prožívání.
Klíčová slova:
poruchy učení
dyslexie
dysgrafie
dyspraxie
disypinxie
Obsah:
- 1. Vymezení specifických poruch učení (SVPU), odlišení od poruch učení a jejich příčin.
2. Vývoj legislativy v ČR, zákon, vyhlášky.
3. Základní pojmy - projevy a definice SPU.
4. Etiologie - příčiny SPU, z pohledu různých odborníků.
5. Charakteristika projevů - dyslexie, dysgrafie, dysortografie,…
6. Lehké mozkové dysfunkce, symptomatika poruchy učení a chování.
7. Screening, depistáž, prevence SPU, deficity dílčích funkcí.
8. Formy vzdělávání žáků se SPU, systém péče, srovnání u nás a v zahraničí.
9. Systémový přístup k vzdělávání žáků se SPU, učitelé, rodina, terapeut, spolužáci
10. Diagnostika SPU, diagnostická kritéria. Úkoly poradenství v diagnostice
11. Dílčí zkoušky a jejich rozbor.
12. Metodika vyučování čtení a psaní.