Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Správní právo I.

«»
Přípona
.doc
Typ
přednášky
Stažené
3 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
3547
Poslední úprava
09.06.2014
Zobrazeno
1 359 x
Autor:
redsun
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Vymezení pojmů
(Matula - společná přednáška Správního práva a Základů správní vědy)

Správa je vedení záležitostí. Blízkým pojmem je také řízení. Pojmu správa se však používá ve vztahu ke společenským procesům, zatímco řízení i ve vztahu k technickým procesům (vztahuje se k vlastnímu rozhodovacímu procesu). Správa je pak výkonnou částí rozhodovacího procesu. V právu se používá více pojmu správa; pojmu řízení jen výjimečně. Ve vztahu ke státu známe pojem státní správa. Státní řízení není pojmem platného práva, je ale širší a rozumíme pod ním veškerou činnost státu (např. i zákonodárnou).

Rozeznáváme:
veřejnou správu - správa veřejných záležitostí ve veřejném zájmu
soukromou správu


1.1. Funkční pojetí veřejné správy
V tomto pojetí do veřejné správy patří všechny subjekty, které vykonávají veřejnou správu bez ohledu na to, zda je to jejich hlavní činnost nebo ne.
Funkci veřejné správy vykonávají orgány veřejné správy. Aby byl subjekt orgánem veřejného práva, musí splňovat některé podmínky:
- existence pravomoci
- existence působnosti
- existence organizační samostatnosti
- v povaze jeho činnosti musí jít o veřejnou správu
Např. okresní úřad je orgánem veř. správy, ale referát okr. úřadu jím není.

Klíčová slova:

právní vztahy

prameny práva

správní akty

správní trestání

přestupkové právo

smíšené správní delikty

správní řízení

správní řád



Obsah:
  • 1. Vymezení pojmů
    1.1. Funkční pojetí veřejné správy
    1.2. Organizační pojetí veřejné správy
    1.3. Členění veřejné správy
    1.3.1. Funkce veřejné správy
    1.3.2. Rozhodovací mechanismus veřejné správy
    1.3.3. Vztah státní správy a samosprávy
    1.3.4. Vztah samosprávy a demokracie
    1.3.5. Samospráva a stát
    1.3.6. Jiné subjekty vykonávající veřejnou správu
    2. Administrativně - právní vztahy a jejich specifika
    2.1. Prvky administrativně - právních vztahů
    2.1.1. Subjekty administrativně právních vztahů
    2.1.2. Obsah administrativně právních vztahů
    2.1.3. Objekt (předmět) administrativně právních vztahů
    3. Prameny práva
    3.1. Ústavní zákony, zákony a nařízení
    3.2. Mezinárodní smlouvy
    3.3. Zásady a principy práva
    4. Formy činnosti veřejné správy
    4.1. Klasifikace činností veřejné správy
    4.2. Základní formy činnosti
    4.2.1. Správní předpisy
    4.2.2. Správní akty
    4.2.3. Faktické pokyny a donucovací úkony
    4.2.4. Veřejnoprávní smlouvy
    4.2.5. Jiné - neregulativní úkony
    4.2.6. Smíšené úkony
    5. Správní akty
    5.1. Členění správních aktů
    5.1.1. Podle obsahu správního aktu
    5.1.2. Podle povahy právního účinku
    5.1.3. Podle okruhu osob, které daný správní akt zavazuje
    5.1.4. Podle toho, zda se uplatňuje správní uvážení či ne
    5.1.5. Podle procesního režimu, na jehož základě byly vydány
    5.1.6. Podle terminologie (snaha o sjednocení)
    5.1.7. Podle toho, zda se správní akt dotýká subjektivních práv jednotlivých adresátů, či je mimo sféru rozhodnutí o subjektivních právech
    5.2. Náležitosti správních aktů
    5.2.1. Vady správních aktů
    5.2.2. Nulita - nicotnost (neplatnost) správních aktů
    5.3. Vlastnosti správních aktů
    5.3.1. Právní moc
    5.3.2. Řetězení a subsumpce správních aktů
    6. Správní trestání
    6.1. Správní trestání x soudní trestání
    6.2. Pojem správního deliktu
    6.3. Pojmové znaky správního deliktu
    6.4. Druhy správních deliktů
    7. Přestupkové právo
    7.1. Správní delikty
    7.2. Přestupky
    7.2.1. Jednání vylučující protiprávnost
    7.2.2. Čím jsou charakterizovány jednotlivé skutkové podstaty přestupků?
    7.2.3. Sankce
    7.2.4. Souběh přestupků
    7.3. Přestupkové řízení
    7.3.1. Příslušnost - kdo přestupky projednává (§ 52 an.)
    7.3.2. Součinnost v řízení o přestupcích (§ 56)
    7.3.3. Zahájení řízení (§ 67 an.)
    7.3.3.1. Přestupky projednávané na návrh (§ 68)
    7.3.3.2. Účastníci řízení (§ 72)
    7.3.3.3. Ústní jednání (§ 74)
    7.3.3.4. Zastavení řízení (§ 76)
    7.3.3.5. Výrok rozhodnutí (§ 77)
    7.3.3.6. Doručování (§ 80)
    7.3.4. Odvolání (§ 81 an.)
    7.3.5. Výkon rozhodnutí (správní exekuce)
    7.3.6. Blokové řízení (§ 84 an.)
    7.3.6.1. Příkazní řízení (§ 87)
    8. Smíšené správní delikty
    8.1. Subjekt deliktu
    8.2. Subjektivní stránka deliktu
    8.2.1. Kdy nevznikne odpovědnost
    8.2.2. Zánik trestnosti
    8.2.2.1. Uplynutí doby
    8.3. Sankce
    8.4. Souběh deliktů
    8.4.1. Otázka reformace in peius (změny k horšímu)
    9. Správní řízení
    9.1. Pojem správní řízení
    9.2. Obecná úprava správního řízení
    9.3. Zvláštní předpisy
    9.4. Oblasti bez správní úpravy
    9.5. Rozsah působnosti správního řádu
    9.6. Základní zásady správního řízení
    10. Správní řád
    10.1. Působnost Správního řádu
    10.2. Subjekty správního řízení
    10.2.1. Hlavní subjekty
    10.2.1.1. Příslušnost správního orgánu
    10.2.1.2. Účastníci řízení
    10.3. Správní řízení
    10.3.1. Průběh řízení - část 3
    10.3.1.1. Obecná ustanovení
    10.3.1.2. Zjišťování podkladů pro rozhodnutí
    10.3.1.3. Zajištění průběhu a účelu řízení
    10.3.1.4. Rozhodnutí
    10.3.1.5. Opravné prostředky
    11. Obsah
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše