Popis:
1. Správní dozor
(Kramář)
Je to jedna z typických činností veřejné správy. Nestačí totiž jen stanovit povinnosti, musí se kontrolovat jejich plnění.
Členění kontroly veřejné správy:
1) kontrola v působnosti veřejné správy - to, co sama zajišťuje
• správní dozor - kontrola, kterou vykoná správa vůči nepodřízeným osobám (které stojí mimo správu)
• vnitřní kontrola - dozorování činnosti uvnitř správy (základ leží ve vztahu nad- a podřízenosti)
2) kontrola veřejné správy - uplatňována zvenčí vůči správě (soudní, parlamentní, NKÚ, občanská - petice, stížnosti)
Správní dozor je činnost vykonavatelů veřejné správy (dozorčích orgánů), které na základě zákona a v rozsahu jím vymezeném sledují chování adresátů veřejné správy a z určitých hledisek je hodnotí, popřípadě též právně relevantním způsobem reagují na zjištěné nedostatky (jde tedy o sledování a následné hodnocení).
1.1. Hmotněprávní charakteristiky správního dozoru
Jde nám o to, jak je uchopen v pozitivněprávní úpravě. Vždy musí být stanoveno kdo koho, v jakých věcech a podle jakých hledisek kontroluje. Určením těchto atributů dozoru je vymezena tzv. dozorčí působnost orgánu. V jednotlivých zákonech se velmi často používají jiné pojmy - dohled, inspekce, prověřování, kontrola,… => existuje značná pojmová roztříštěnost (tyto pojmy se navíc používají i ve vnitřních vztazích).
Ptáme-li se kdo kontroluje, odpověď zní - orgány státní správy, výjimečně orgány samosprávy (místní policie). V přenesené působnosti může kontrolovat i fyzická či právnická osoba. Při otázce koho, máme na mysli subjekty občanské společnosti, které nejsou orgánu z jiného vztahu podřízeny. A konečně v čem je kontrolují -> v dodržování povinností adresáta vyplývajících z právních předpisů nebo uložených na jejich základě (povinnosti z individuálního aktu).
Klíčová slova:
správní dozor
organizace
veřejná správa
správní rozhodnutí
územní samospráva
kontrolní úřad
státní služba
petice stížnosti
Obsah:
- 1. Správní dozor
1.1. Hmotněprávní charakteristiky správního dozoru
1.1.1. Členění správního dozoru
1.2. Procesní stránka dozoru
1.2.1. Kontrolní řád
2. Organizace veřejné správy
2.1. Klasifikace subjektů - stát, úřad, vykonavatel
2.2. Právní formy veřejnoprávních subjektů, které vykonávají veřejnou správu
2.2.1. Veřejnoprávní korporace
2.2.2. Veřejný ústav (podnik)
2.2.3. Veřejná správa vykonávaná formou soukromého práva
2.3. Působnost, pravomoc
2.3.1. Působnost
2.3.2. Pravomoc
2.4. Orgány veřejné správy v ČR - hrubá klasifikace
2.4.1. Stát
2.4.1.1. Vláda
2.4.1.2. Ministerstva
2.4.1.3. Ústřední orgány státní správy - ústřední správní úřady
2.4.1.4. Okresní úřady
2.4.1.5. Veřejné ozbrojené a jiné sbory
2.4.1.6. Fyzické a právnické osoby, kterým je propůjčen výkon státní správy
2.4.2. Ostatní veřejná správa
3. Tvorba správního rozhodnutí
3.1. Příklad - řízení o nabytí státního občanství prohlášením
3.1.1. Náležitosti rozhodnutí (§ 47 SpŘ)
3.1.2. Osvědčení o nabytí státní občanství ČR
3.1.3. Procesní rozhodnutí
3.2. Příklad - kdy správní úřad rozhoduje podle občanského zákoníku
4. Subjekty územní samosprávy
4.1. Obce
4.1.1. Územně členěná statutární města
4.1.2. Základní orgány obce
4.1.2.1. Zastupitelstvo
4.1.2.2. Rada
4.1.2.3. Komise
4.1.2.4. Starosta
4.1.2.5. Obecní úřad
4.1.2.6. Tajemník
4.1.3. Náprava nesprávných opatření obcí
4.2. Kraje
5. Nejvyšší kontrolní úřad
5.1. Kontrola veřejné správy
5.2. Kontrolní orgány obecně
5.3. NKU - konkrétně
5.3.1. Vývoj NKU
5.3.2. Kontrolní působnost NKU
5.3.3. Hlediska kontroly
5.3.4. Organizace NKU
6. Státní služba
6.1. Současný stav v ČR
6.1.1. Zaměstnanci, na které se vztahuje zákoník práce
6.1.2. Zaměstnanci, na které se vztahuje zákoník práce s podstatnými výjimkami
6.1.3. Zaměstnanci, na které se vztahují zvláštní předpisy
6.2. Služební poměr
7. Petice a stížnosti
7.1. Historie
7.1.1. Vládní vyhláška z roku 1958
7.2. Současný stav po roce 1989
8. Obsah