Popis:
Finance
- Soukromé (ty, se kterými hospodaříme sami)
- Podnikové
- Bankovní
- Veřejné (nějakým způsobem se nás dotýkají - daně, co za ně stát pořizuje)
Fiskální hrůza: když člověk nemá vůbec ponětí, jaké jsou státní příjmy, deficit...
Státní rozpočet: vede Centrální banka
Skutečnost ovlivněna problémy s čerpáním z evropských fondů (nestihne je vyčerpat, ale výdaje zůstávají)
Definice veřejných financí
Peněžní vztahy mezi státem a ostatními ekonomickými subjekty, založené na třech principech
a) Nenávratnosti
b) Neekvivalence
c) Nedobrovolnosti
Základní principy veřejných financí
Nenávratnost
Platíme daně, ale nemáme žádný právní nárok na čerpání výdajů.
Neekvivalence
Objem výdajů, který jedinec čerpá z rozpočtu, není v žádném vztahu k objemu daní, které platí.
Nedobrovolnost
Do peněžních vztahů, které jsou založeny na principech návratnosti a neekvivalence, by nikdo dobrovolně nevstoupil, proto stát ukládá zákonnou povinnost platit daně. (lze jen na základě zákona)
Klíčová slova:
veřejné finance
úloha státu
názory na stát
daňové zatížení
fiskální politika
rozpočtová politika
Obsah:
- Základní principy veřejných financí
Soustava veřejných financí
Normativní a pozitivní pohled na veřejné finance
Vývoj chápání základní funkce veřejných financí
Současné problémy veřejných financí v České republice
Vývoj názorů na stát
Jaká je úloha státu v ekonomice?
Stát nebo trh?
Důvody tržních selhání
Základní ekonomické funkce státu a jejich vztah k typům tržních selhání:
Teorie vládního selhání
Hlavní rozhodovací problémy ve vztahu ke státnímu rozpočtu:
Problém volby kritéria při kolektivním rozhodování
Základní procedury kolektivního rozhodování podle teorie veřejné volby
Postupy veřejného rozhodování:
Hlasovací paradox
Další pojmy z teorie veřejné volby
Struktura vládního sektoru
Centrální státní rozpočet
Rozpočtový proces
Rozpočtové zásady
Rozpočtová skladba
Rozpočtová pravidla
Logika výdajové strany
Vládní rozpočtové omezení
Makroekonomické a mikroekonomické důsledky veřejných výdajů
Důvody růstu objemu veřejných výdajů
Důvody růstu výdajové kvóty
Důležité proporce mezi:
Stát blahobytu a růst veřejných výdajů
Hodnocení efektivnosti veřejných výdajových programů
Typy neefektivnosti veřejného sektoru
Hodnota peněz se v čase mění
Klasifikace veřejných příjmů
Vymezení základních druhů příjmů
Míra zdanění
Další důležité pojmy
Typologie daní
Klasifikace daní v ČR
Daňové teorie analyzuje
Účely zdanění
Distribuce x Redistribuce
Daňové principy
Daňová spravedlnost
Dva principy spravedlivého zdanění dle daňové teorie
Spravedlnost a daně?
Účel zdanění
Lafferova křivka
Daňová kvóta
Makroekonomické účinky daní
Důchodový a substituční efekt daně
Daňové břemeno
Daňový dopad a přesun
Česká daňová soustava
Vztah sociálního zabezpečení k sociálnímu pojištění (v ČR)
Sociální dávky, které řeší sociální situaci
Významná součást veřejných financí
Dávky ve formě
V rámci realizace důchodové reformy od 1. 1. 2013
Opt-out
Fiskální politiku určuje vláda na základě vývoje ekonomiky
Výdajový multiplikátor (uzavřená ekonomika)
Daňový demultiplikátor (paušální daň)
Multiplikátor vyrovnaného rozpočtu
Dodatek
Aplikace
Zákon o vyrovnaném rozpočtu
Kritika
Proč existují tak rozdílné názory?
Základní pojmy
Příčiny vzniku schodku
Možnosti krytí
Problém: Fiskální pozice jednotlivých regionů se liší
Je třeba rozhodovat o způsobu
Problém zadluženosti obcí
Otázka regulovatelnosti zadlužení obcí
Konvergenční program
Dopady finanční krize
Krátkodobé důsledky pro veřejné finance
Problém rozpočtových deficitů
Problém nárůstu státního zadlužení
Dlouhodobé důsledky pro veřejné finance: