Popis:
VoIP
Způsob přenosu dat a hlasu prostřednictvím jedné sítě, 2 možnosti:
• VoIP - použiju datovou síť pro přenos hlasu
• ISDN - je přenos dat přes hovorovou síť
Trochu historie:
Od analogové sítě jsem se dostal k ISDN, následně se objevilo ATM (drahé, obrovská režie pro samořízení, i když je spolehlivé - je spolehlivé, ale drahé a proprietární - buňky obsahující, data, hlas, video - všechno to stíhá, kontrolují se jen hlavičky - umožňuje real-time aplikace s QoS (Quality of Service)
Následně se vyvinul internet, který obsloužil poptávku datových služeb - dostáváme se do IP světa (ADSL, WiFi, GPRS, UTMS) - Moderní IP prostředí.
Základní definice pojmů:
• IP telefonie:
Poskytování telefonních služeb v rámci datových sítí na principu IP, koncová zařízení proti sobě posílají pakety (end-to-end IP telekomunikace). Řídícím C2 prvkem je server => pracují na serverech (Call server, Call Manager Experss). Všechny prvky běží na paketech, využívá IP telefonii. Na routeru vytvořím CallManager.
• VoIP:
Technologie umožňující přenos hlasu v IP sítích; může obsahovat také prvky, které nepracují v IP světě, například ústředna - za ní potřebuji GW do sítě IP, potřebuji přenášet pakety - IntIP v ALCATELu mi to umožní. Jinak se i o to může starat i router s paketizátorem. GW mi přeloží informace na pakety. Následně to může běžet jakoukoliv sítí, protože už tam jsou pakety.
TDM => paket v pobočkové ústředně PBX.
Používají GW, která překládá PCM na IP paket - GW je paletizátor / depaketizátor.
Výhody IP telefonie:
• Mám-li jednu síť pro data, mám jednoduší správu a můžu vyhodit polovinu lidí
• Šetřím šířku pásma - TDM je vždy 64kbps, G.711, začínám dělat kompresi dat a mám pásmo až 8xmenší (G.729), v závislosti na použitém kodeku.
• Je snaha komprimovat signál abych ušetřil šířku pásma; CISCO má G.711 v rámci sítě a kompresi na výstupu (G.729)
• Volání v rámci LAN mezi pobočkami zdarma, obecně mnohem nižší ceny hovorů
• Adaptivní chování při změně sítě - vypadne směr, tak se mi najde jiný
• Nové aplikace a služeb - mobilita telefonního čísla - mám přenositelné telefonní číslo podle IP adresy. Ze zákona musí být každé číslo dohledatelné - provider o nás musí mít přehled, i když volám v rámci LAN, tak jdu přes providera
Klasická telefonní síť pracuje se směrováním hovorů (komutací), IP telefonie pracují s komutací paketů (přepojováním)
Klíčová slova:
VoIP
výhody
nedostatky
paketové služby
požadavky
kompenzace
Obsah:
- Trochu historie:
Základní definice pojmů:
IP telefonie:
VoIP:
Výhody IP telefonie:
Nedostatky IP sítě:
Zpoždění v paketových sítích:
Požadavky na VoIP:
Kompenzace chybovosti:
Řešení problematiky zpoždění:
Nejpoužívanější techniky QoS, CoS: