Popis:
Rozebírá jednak přenos slova a textu, jednak tezaurace (uskladnění).
V prehistorii byla původně klíčová orální kultura, nešlo uskladňovat slova jinak než pamětí - důležitost šamanů a jejich stabilní paměti
snaha kmenů o co největší stabilitu uskladnění slov v paměti, bez obměn a projevů individuality - konzervatizmus
přenos slova závislý hlavně na síle hlasu, ale objevuje se i rozvinutější signalizace (optická - kouř, → charakteristická
pro Evropu; a akustická - spíše Afrika, bubny)
Tezaurace - dochováno v ságách, odyseách apod.
Z prehistorické do historické fáze se dostáváme vynálezem písma - zajišťuje uskladnění a přenos informací
→ text se osvobozuje od časové i prostorové vázanosti (snadnost předání závislá na médiu, které ovšem může
podlehnout zkáze)
- polovina 3. tis p.K. nezávisle na sobě vzniká písmo v Egyptě, Indii, Mezopotámii, v předkolumbovské Americe
Písmo se objevuje ve třech fázích většinou v elitních skupinách obyvatelstva po tom, co mu rolníci dali materiální
základ
1) piktogramy - postavené na obrázcích (Egypt)
2) slabičné - asijské jazyky
3) hláskové/fonetické - pro nás zlomové, 1 500 - z města Ugarito (sev. Sýrie) se šíří dál do Fénikie (od nich i Arabové a
jejich aramejština), vých. Středomoří → 8 st. p.K. - Řekové a jejich alfabeta (dál do latinky a abecedy, cyrilice)
Klíčová slova:
přenos slova
přenos textu
přenos obrazu
mechanismy
periodicita
reklama
distribuce
Obsah:
- Přenos slova a přenos textu
Vliv industrializace na rychlost dopravy informací
Přenos slova v průběhu 19. st.
Přenos obrazu
Pohyblivé obrazy, proces výroby tištěných médií
Proces výroby tištěných médií
Proces výroby a dvojice tištěných médií
Neperiodická tištěná média
Mechanismy ovládání tištěných médií
Nástup masových tištěných médií
Náklad, periodicita, počet titulů
Témata a obsah médií
Reklama a inzerce, distribuce, publikum