Popis:
I. Veřejná správa
– POJEM:
– existuje řada definic; v minulosti byl pojem veřejná správa nahrazován pojmem státní správa => tím bylo za socialismu dáváno najevo, že jen stát a jeho orgány jsou způsobilé a oprávněné dbát o obecné blaho
– v současnosti stát přestal být jediným nositelem státní správy, úkoly jsou částečně delego-vány na jiné nositele veřejné správy (výčet v § 4 odst. 1 SŘS)
– rozlišuje se mezi správou soukromou a veřejnou (zda je vykonávána ve veřejném / soukro-mém zájmu); veřejná správa je více vázána právem než soukromá; nositelé vrchnostenské veřejné správy jsou vázáni čl. 3 odst. 2 Listiny
– materiální pojetí – rozhodující je druh činnosti:
– pozitivní vymezení – pokus o popis správních úkonů; nejvýznamnější je vymezení veřejné správy jako činnosti, při jejímž výkonu jsou správní úřady (orgány) vázány ve své činnosti nejen právními předpisy, ale též rozhodnutími vyšších úřadů (orgánů) – platí to pro státní správu (největší část veřejné správy)
– negativní vymezení – založeno na substrakci (odečítání) substraktivní vymezení: veřejná správa je souhrn činností, které nelze kvalifikovat jako zákonodárství nebo soudnictví
– formální pojetí – rozhodující je povaha instituce
– ROZDÍLY MEZI VEŘEJNOU SPRÁVOU, ZÁKONODÁRSTVÍM, SOUDNICTVÍM A VLÁDOU
– rozhodujícím kritériem je formální hledisko
– správa a zákonodárství:
– zákonodárství je v demokratickém parlamentním státě veřejné správě nadřazeno, vytváří pro ni formou zákonů právní rámec
– veřejná správa se přímo nebo nepřímo na zákonodárství podílí (např. čl. 41 odst. 2 Ú), ale formálně je zákonodárství spojováno jen s tím státním orgánem, kterému podle Ú náleží
– správa a soudnictví:
– soudnictví – provádění zákonů a jiných pr. předpisů osobami, které jsou nezávislé (vázány jen zákony)
– veřejná správa – provádění zákonů n. jiné činnosti ve veřejném zájmu osobami, které nejsou nezávislé rozhodující pro odlišení je, zda je s výkonem funkce spojena nezávislost či není
– dále veřejná správa je činností nepřetržitou, směřující k naplnění budoucího cíle X soudnictví – spojeno se současným stavem, zásada hic et nunc (soudní akty – většinou deklaratorní; správní – obvykle konstitutivní)
– správa jedná ve vlastní věci, z vlastní iniciativy; soudnictví nalézá právo ve sporu, kde soudce je neutrální a bez iniciativy
– jejich vztahy jsou stále intenzivnější
– správa a vláda:
– už neobstojí chápání vlády jen jako jako nejvyššího orgánu státní správy => vůči jiným subjektům a jejich orgánům vykonávajícím veřejnou správu je pravomoc vlády omezena na formy stanovené pr. řádem
– úkoly vlády: politické vedení správy, spolupůsobení při utváření vnitřních směrů politiky a vnějších vztahů státu vykonává to hlavně rezortně uspořádaná státní správa může docházet k prolínání vládních a správních funkcí
– metody a formy vykonávání moci jsou spojovány s institucí, které je výkon přikázán
Klíčová slova:
rízení
správní věda
prameny práva
historie
vyhlášky
Obsah:
- I. Veřejná správa
II. Správní právo
III. Prameny správního práva
IV. Administrativněprávní vztahy
V. Obecně k správní činnosti
VI. Právní předpisy a jiné abstraktní formy správní činnosti
VII. Správní akty
VIII. Veřejnoprávní smlouvy
IX. Faktické pokyny a donucovací úkony
X. Jiné úkony
XI. Správní trestání
XV. Správní řízení
XVI. Právní základy organizace
XXXI. Soudní ochrana před nezákonným správním aktem
XXXII. Ochrana proti zásahům, které nejsou rozhodnutím
XXXIII. Ochrana před nezákonnou nečinností
XXXIV. Ochrana před jinou nezákonnou činností veřejné správy
XXXIX. Správní soudnictví
XL. Jiné vztahy mezi veřejnou správou a soudy
XLIII. Historická, srovnávací a integrační perspektiva