Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Globální čtení u žáků se sluchovým postižením

«»
Přípona
.ppt
Typ
prezentace
Stažené
3 x
Velikost
0,8 MB
Jazyk
český
ID projektu
3331
Poslední úprava
09.05.2014
Zobrazeno
942 x
Autor:
josef.trousil
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Úvodem

- V procesu získávání dovedností čtení hraje roli významu právě zvuková stránka osvojeného jazyka, která u neslyšících chybí. Proto využívají znakový jazyk jako přirozený vizuálně motorický jazyk Neslyšících produkovaný v prostoru.

- Neslyšící, jimž absence zpětné sluchové vazby znemožňuje příjem zvukové formy řeči, nemají adekvátní podmínky pro komparaci dvou jazykových kódů, a to čtení spolu s mluvením, která by vedla k porozumění. Jedná se o pootevření okna do světa informací, o něž jsou neslyšící svou ztrátou sluchu připravováni.

- Ale v současnosti se jim už nabízí možnost Signwritingu. Tento systém umožňuje zápis znakového jazyka Neslyšících. Díky tomu je jejich forma komunikace, ať je to čtení nebo psaní, na lepší cestě v dorozumívání.

- Porozumění čtení nebo psaní záleží na zkušenostech a vědomostech, dále na celkovém vývoji i úrovni jazykové výchovy a slovní zásoby u žáka s postižením sluchu.

- Porucha sluchu ovlivňuje nejen komunikační schopnosti, ale i pozornost, paměť, myšlení či vnímání, které se při čtení uplatňují.

- V pramenech historie popisujících počátky péče o sluchově postižené lze sledovat metody čtení, především metoda globálního čtení, které se s různým úspěchem snažily přivést neslyšící ke čtení s porozuměním.

Klíčová slova:

čtení

vlastní čtení

literatura

tvorba vět

globální metoda



Obsah:
  • Úvodem
    Jak může vypadat text neslyšícího pisatele?
    Globální metoda čtení
    Etapa vlastního čtení
    Situační obrázky
    Používání spojek A, I
    Použití slova MÁ, TO JE
    Tvorba vět
    Doporučení pro praxi
    Prameny literatury:

Zdroje:
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. 303 s. ISBN 8024603292.
  • SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. 74 s. ISBN 8024404338.
  • VANĚČKOVÁ, Vlasta. Příprava na čtení sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha : Septima, 1996. 15 s. ISBN 8085801825.
  • Ve světě sluchového postižení : informační a vzdělávací publikace (nejen) pro zdravotnický personál o životě a potřebách neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých lidí a lidí s kochleárním implantátem. Praha : Federace rodičů a přátel sluchově postižených, Středisko rané péče Tamtam, 2005. 101 s. ISBN 8086792277.
  • http://www.globalni-cteni.cz/clanek/postup-vyuky/
  • http://www.globalni-cteni.cz/clanek/globalni-metoda-cteni/
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše