Metody pedagogické diagnostiky - prezentace
«»
Popis:
- Klasifikace pozorování
- V literatuře můžeme najít různé přístupy ke klasifikaci pozorování. Pro naše účely rozlišíme pozorování podle následujících kritérií:
- Délka trvání
- Krátkodobé ( Co dnes Jirku v hodině zaujalo?)
- Dlouhodobé (longitudinální) (O co projevuje Jirka zájem z dlouhodobého hlediska?)
- Osoba provádějící pozorování
- Introspekce - sebepozorování
- Extrospekce - pozorování jiných
- Účast při pozorování
- Přímé (vlastní)
- Nepřímé (nevlastní) - ze záznamu
- Počet pozorovaných osob
- Individuální (Pozoruji jednoho žáka - Marii při práci ve skupině)
- Skupinové (Pozoruji celou skupinu žáků při práci)
- Zaměřenosti pozorování
- Dílčí (Jakým úchopem žák drží tužku? Jaká je pozornost žáka ve výuce?)
- Celkové (Jak se projevuje žák o přestávkách? Jaká je úroveň grafomotoriky žáka?)
- Zásahy do pozorování
- Přirozené (volné) (Děti se rozdělí dle vlastního rozhodnutí do skupin)
- Navozené (řízené) (Určím tři žáky, kteří si volí ostatní do svých skupin)
- Připravenost pozorování
- Strukturované - stanovíme druhy jevů, kategorie, které budeme sledovat. Připravíme si pozorovací nástroj - systém. Obsahuje pozorované jevy, pravidla identifikování těchto jevů, záznamu a vyhodnocení. Jde o rozčlenění pozorované reality na předem stanovené kategorie.
- Nestrukturované - pozorování spontánní činnosti v dané situaci bez přípravy pozorovacího systému.
Klíčová slova:
pedagogická diagnostika
pozorování
interview
dotazník
vědomosti
dovednosti
Obsah:
- 1. Pozorování
2. Rozhovor (interview)
3. Anamnéza
Osobní anamnéza , Rodinná anamnéza, Školní anamnéza
4. Dotazníky
5. Testy
6. Metody ověřování vědomostí a dovedností
7. Analýza výsledků činnosti a analýza úkolů
8. Pedagogická dokumentace
Možné diagnostické chyby
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.