Mikroekonomie - Nedokonalá konkurence
Popis:
Nedokonalá konkurence
• Dosavadní analýzy chování firmy předpokládaly, že firma operuje na tzv. dokonale konkurenčním trhu, kde jsou splněny všechny následující podmínky:
* Dokonalá informovanost kupujících
* Nulové náklady na změnu dodavatele
* Homogenní produkt
• Nesplnění jediné z výše uvedených podmínek mění trh v nedokonale konkurenční.
Nedokonalá konkurence a intenzita konkurence
• Pojem nedokonalá konkurence může vyvolat dojem, že na nedokonale konkurenčních trzích je konkurence mezi firmami slabší, avšak na nedokonale konkurenčních trzích může být konkurence velmi intenzivní - tvrdá až agresivní.
• Konkurenční boj na trzích, kde je jen několik málo velkých firem, které se navzájem „mají na očích“, může tu a tam dokonce přerůstat v „cenovou válku“.
• Rozdíl mezi dokonalou a nedokonalou konkurencí není v „tvrdosti“ konkurence, ale v něčem jiném - v cenové tvorbě.
Klíčová slova:
konkurence
intenzita
poptávka
efektivnost
monopol
oligopol
monopolistická konkurence
rovnováha
Obsah:
- Nedokonalá konkurence
Nedokonalá konkurence a intenzita konkurence
Obecná charakteristika nedokonalé konkurence
Individuální poptávka
Funkce mezního příjmu
Efektivnost firem
Formy nedokonalé konkurence
Monopol
Pozitivní hlediska monopolu
Přirozený a administrativní monopol
Cenová regulace monopolu
Oligopol s dominantní firmou
Monopolistická konkurence - krátkodobá a dlouhodobá rovnováha
Srovnání tržních struktur na základě vybraných kritérií
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.