Popis:
Pedagogika jako vědní disciplína
• Znaky vědy:
- vlastní předmět zkoumání
- výzkumné metody
- terminologie
- vnitřní struktura oboru
Některá možná členění pedagogiky
• Dle kombinovaného integrovaného hlediska (Vorlíček, 1994, In: Janiš a kol., 2005, s. 9 - 10):
předškolní pedagogika,
pedagogika základní školy
středoškolská pedagogika
andragogika
speciální pedagogika,
mimoškolní,
rodinná
Členění dle vertikálního hlediska:
• Předškolní
•
Předpubertální
•
Pubertální
•
Adolescentní
•
Andragogika
•
Gerontopedagogika
Z hlediska institucí: předškolní,1. stupně ZŠ, 2. stupně ZŠ, základní školy, středoškolská, vysokoškolská, vojenská, podniková
Klíčová slova:
pedagogika
terminologie
vzdělání
edukace
vychovatele
sebevýchova
Obsah:
- Pedagogika jako vědní disciplína
Některá možná členění pedagogiky
Členění dle vertikálního hlediska:
Klasické členění pedagogiky(ped. disc.: základní, hraniční, aplikované)
Terminologie - základní pedagogické pojmy:
Výchova
Znaky výchovy
Ad bipolárnost/
Sebevýchova
Vzdělávání - vzdělání
Vzdělání
Mezinárodní klasifikace vzdělávání (International Standard Classification of Education, ISCED 1997)
Edukace
Cíle výchovy
Prostředky výchovy (Jůva, 1994)
Obecná pedagogika - 19.8. 2008: PŘEHLED HLAVNÍCH TÉMAT
FÁZE VÝCHOVNÉHO PROCESU Z HLEDISKA METODICKÉHO
FÁZE VÝCHOVNÉHO PROCESU Z HLEDISKA KOMPLEXNÍHO
Vychovávající - vychovatel (faktory)
Vychovatel - faktory (doplnění)
Funkce vychovatele, funkce vychovatele:
Nové funkce vychovatele - učitele, pedagog:
Příklad výzkumu zaměřeného na učitele
Proinovační (prokompetenční) angažovanost učitele
Hlavní šetření Návratnost - vzorek:
Struktura vzorku
Hlavní závěry z empirického šetření:
V jakém stupni zájmu dle teorie CBAM se učitelé sekundárního vzdělávání nacházejí; ve stupni povědomí, osobní dimenze, dopadu, šíření?
Hlavní závěry - pokračování:
Vychovávaný - (faktory)
Vychovávaný - faktory (doplnění)
Principy výchovy
Složky výchovy - tradiční:
Složky výchovy - moderní:
Metody výchovy - dle funkce:
Ba) VYUČOVACÍ METODY - NĚKTERÁ KRITÉRIA DĚLENÍ
Bb) Metody mravní výchovy
Bb) Metody mravní výchovy - příklady metod - k rozřazení
Bb) Metody mravní výchovy
Obecná pedagogika: 22. 8 . 2008
Hlavní funkce alternativních škol
Hlavní typy alternativních škol - dle doby vzniku
Pedagogický systém Marie Montessoriové
Hlavní rysy:
tzv. fenomén Montessoriové
Učitelka = až třetí vychovatelka dítěte
montessoriovský didaktický materiál je členěn do 5 skupin:
Waldorfská škola
Daltonský systém
Jenský plán
Jenský plán - pokračování:
Systém Freineta, tzv. pracovní škola
Kdo založil jednotlivé alt. školy? Přiřaďte:
Kdo založil jednotlivé alt. školy? Odpovědi:
Soudobé (moderní) alternativní školy