Pedagogickopsychologická diagnostika
Popis:
• Pedagogickopsychologická diagnostika je učitelův nástroj poznání podmínek, průběhu a výsledků řízeného procesu. Snaží se o poznání příčin, které učiteli umožní na základě diagnózy prognózovat další vzdělávání v zájmu rozvoje osobnosti každého žáka.
• Evaluace (hodnocení) označuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších vzdělávacích jevů.
Zásady provádění diagnostiky
• Učitel by si měl při volbě diagnostických metod pamatovat následující metodologická hlediska:
1. Poznávání žáka (třídy) chápat jako proces dlouhodobý. Závěry (diagnóza) pak vedou k prognóze žákova dalšího vývoje a k dalším pedagogickým opatřením.
2. Spolupracovat s ostatními pozorovateli (učitel, rodič) žáka.
3. Hledat příčiny sledovaného jevu. Diagnostika by měla být spojen s etiologickým (nauka o příčinách) hlediskem. Poznávání žákových obtíží i úspěchů nezůstává na úrovni konstatovaného jevu, stavu či obtíže.
Klíčová slova:
diagnostika
autodiagnostika
sociální vztahy
učební předměty
perspektivní orientace
Obsah:
- Zásady provádění diagnostiky
Etapy diagnostického postupu
Diagnostické metody zaměřené na jednoho žáka
Diagnostické metody zaměřené na skupinu žáků, třídu, školu
Diagnostické metody zaměřené na posuzování výchovně-vzdělávací práce učitelů, školy, rodičů
Metody autodiagnostické
Diagnostika sociálních vztahů
Školní třída a její diagnostika
Diagnostika hodnotové orientace žáků
Diagnostika sebepojetí žáků
Diagnostika zájmů žáků
Diagnostika vztahu žáků k učebnímu předmětu
Diagnostika perspektivní orientace
Klíčové pojmy
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.