Popis:
Cíl workshopu
• Cílem workshopu je:
- ujasnění si obsahu jednotlivých otázek,
- vysvětlení nesprávně pochopených pasáží,
- vypracování si podkladů k OPAKOVÁNÍ na SZZ.
• Cílem workshopu není:
- naučit Vás to, co jste se měli naučit v průběhu uplynulých 3,5 let.
1a) Charakteristika a původ pojmu podnikání. Trojí pojetí podnikání. Vliv podnikání na personální, sociální a ekonomický rozvoj.
• Charakteristika podnikání
- Historický vývoj
- Vymezení pojmu podnikání
- Vymezení základních pojmů s podnikáním souvisejících - podnikatel, podnik
- Vymezení vzájemné souvislosti: podnikatel - podnik - podnikání
• Typologie definic podnikání
- Přehled pojetí procesu podnikání
- Vymezení jednotlivých definic
• Vliv podnikání
- Personální rozvoj - pocit nezávislosti, seberealizace, vlastní uspokojení, osobní rozvoj
- Sociální rozvoj - tvorba příležitostí, tvorba nových pracovních míst, integrace sociálních skupin
- Ekonomický rozvoj - vliv na výkonnost ekonomiky státu, konkurenceschopnost, kvalita výrobků a služeb, úroveň inovací
Klíčová slova:
podnikání
management
workshop
marketing
controlling
TQM
Obsah:
- 1a) Charakteristika a původ pojmu podnikání. Trojí pojetí podnikání. Vliv podnikání na personální, sociální a ekonomický rozvoj.
1b) Řízení zásob v podniku, jeho cíle, principy a metody. Druhy zásob v nákupu.
2a) Specifikace dílčích rolí podnikatele. Podstata delegování. Výhody a nevýhody delegování.
2b) Marketingový mix - soubor nástrojů marketingu k realizaci úspěšné podnikatelské strategie.
3a) Úspěch v podnikání - základní charakteristika, objektivní faktory, subjektivní faktory. Podnikatelská příležitost - idea, příležitost, okno příležitosti, zdroje příležitostí.
3b) Charakteristika tří období historického vývoje managementu. Manažerská funkce „plánování“ - jeho podstata, proces plánování, bariéry plánování. Stručná charakteristika manažerské metody a techniky MBO.
4a) Podnik - funkce podniku, cíle podniku, členění podniků. Podnikové procesy, podnikové činnosti. Životní cyklus podniku.
4b) Manažerská funkce „organizování“ - jeho podstata, cíl a obsah; typy a příklady organizačních struktur; organizační normy podniku. Stručná charakteristika manažerské metody a techniky „time management“.
5a) Okolí podniku. Podnikatelské prostředí - strukturalizace, popis. Současné trendy ve vývoji podnikatelského prostředí.
5b) Manažerské metody a techniky (MMT) - pojem a význam MMT; druhy MMT a jejich stručná charakteristika, příklady. Manažerská funkce „kontrola“ - její podstata, pojetí a fáze kontroly, druhy a bariéry kontroly.
...
...
...
20a) Regionální struktura, územní správa a samospráva v ČR - územně správní struktura v ČR, hospodaření územních samosprávních celků v ČR, vztah obcí k podnikání.
20b) Využití mezinárodních norem pro systém managementu jakosti. Systém managementu jakosti podle zásad TQM a podle standardů ISO 9001:2000 pro podnik.
21a) Regionální politika a podnikání - základní charakteristika regionální politiky, rozvojové dokumenty pro oblast regionální politiky v ČR, vybrané programy pro podporu regionálního rozvoje ve vazbě na oblast podnikání.
21b) Typy informačních systémů, rozdělení informačních systémů do oblasti řízení, systémy ERP, CRM.
22a) Vývoj současných trendů v oblasti podnikání - základní charakteristika vývoje světových trendů, vliv světových trendů a megatrendů na podnikání v ČR a regionální rozvoj podnikání v ČR.
22b) Informační strategie a její vazba na strategii podnikovou. Používané metodiky. Informační manažer a jeho role v podniku.
23a) Historie a vznik teorie podnikání. Ekonomický, psychologický, sociálně-ekologický a celostní přístup k podnikání.
23b) Daně přímé a nepřímé, daňový objekt, daňový subjekt, sazba daně. Plátce a poplatník daně. Charakteristika současného daňového systému v České republice.
24a) Evropská měnová unie, přínosy a náklady. Podmínky přijetí společné evropské měny v ČR a očekávané výsledky.
24b) Význam účetnictví pro podnikání. Účetnictví a zjednodušená daňové evidence. Principy a nástroje účetnictví. Účetní závěrka - její fáze a náležitosti.
25a) Podnikavost jako klíčová kompetence. Charakteristiky podnikavého chování. Rozvoj podnikavosti.
25b) Význam a podstata controllingu. Controlling a manažerské účetnictví. Kalkulace, rozpočet, plán a jejich vzájemný vztah. Základní klasifikační hlediska pro členění nákladů. Kalkulace plných a variabilních nákladů. Kalkulace založená na vztahu nákladů k dílčím aktivitám (Activity Based Costing).