Popis:
Člověk ekonomický a tržní systém (PPT)
Chování člověka je ovlivňováno subjektivními vlivy, které nelze měřit; ekonomie nemůže plně převzít metody přírodních věd, protože motivy lidského chování nejsou měřitelné tak, jako přírodní jevy;
Ekonomie se zabývá otázkami, které mají bezprostřední vliv na blahobyt lidí, proto je, mnohem více než jiné vědy, vědou politickou;
Svoboda volby je hybnou silou vývoje společnosti; tržní ekonomika je systémem založeným na svobodě volby;
V malé skupině se lidé znají a jsou spojeni vztahy lásky nebo přátelství. Jejich spolupráce je bezprostřední a nezištná. Ve velké skupině jsou lidé spojeni směnnými vztahy. Sledují vlastní zájmy. Jejich spolupráce je nepřímá, zprostředkovaná směnou.
Čím větší skupina lidí, tím slabší jsou motivace založené na vzájemné solidaritě, a tím silnější jsou motivace založené na vlastním prospěchu; trhy dokážou sladit sledování individuálních zájmů a docílení společenského zájmu;
Směnné vztahy jsou koordinovány cenovým systémem
Klíčová slova:
tržní systém
užitečnost
poptávka
nabídka
konkurence
externality
Obsah:
- Člověk ekonomický a tržní systém (PPT)
Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka (PPT)
Chování výrobce: náklady a nabídka (PPT)
Tržní rovnováha a efektivnost (PPT)
Směna a specializace (PPT)
Nedokonalost konkurence (PPT)
Omezení konkurence (PPT)
Poptávka po výrobních faktorech
Nabídka práce a trh práce
Kapitál a úrok
Externality
Volné zdroje, volné statky a veřejné statky