Popis:
Pojem delegování
- neboli také přenést moc
- je jednou z rozhodovacích činností manažera
- na základě svých pravomocí manažer pověřuje podřízené pracovníky povinnostmi k vykonání určitých činností, úkolů
- k těmto činnostem také přiděluje i potřebné pravomoce a odpovědnosti
- rozdělení činností pak vede k časnému
a kvalitnímu splnění úkolů při optimálním využití zdrojů podniku (lidé, informace, finance)
Typy delegování
- Pokud se jedná o způsob delegování, rozlišujeme dva typy:
- pevné delegování - upřednostňují zastánci teorie X, kteří podřízenému pracovníkovi při delegování přesně vymezují: co má udělat, jak to má udělat a kdy má předložit výsledky
- volné delegování - upřednostňují zastánci teorie Y, kteří podřízenému pracovníkovi vymezují cíle, jež mají být dosaženy a termín předložení výsledků (splnění úkolu) avšak postup při plnění úkolu si volí podřízený sám, zde se uplatňuje zásada „řídit méně, znamená řídit lépe“
Klíčová slova:
delegování
přenos moci
analýza
manažment
bariéry
sekretariát
Obsah:
- Pojem delegování
Typy delegování
Formy delegování
Naplánování delegování
Postup při delegování
Výhody delegování
Bariéry delegování