Fyzika základního kurzu I (hypertextově) - přednášky
Přednášky409 s. / 1. roč. / pdf
1. Úvod do fyziky1.1 Obsah a metoda fyzikyV této cásti je strucne pripomenut obsah fyziky a ponekud podrobneji je vyložena metoda, kterou fyzika zkoumá prírodu. Ústrední pojem je „fyzikální modelÿ. Vztah fyzikálního modelu k realite a metoda fyziky jsou prehledne znázorneny ve schematu 1.1. Pochopení tohoto schematu je velmi užitecné pro pochopení metody vedecké práceve všech oblastech lidské cinnosti.Cíl: I) Porozumet schematickému znázornení metody fyziky 1.1 a jeho hlavním myšlenkám.1.1.1 Jak...
|
|
5,0 |
1x |
|
Studijní text ku předmětu Fyzika II pro studenty distančního studia
Studijní materiál101 s. / 1. roč. / pdf
1. Vedení elektrického proudu v kapalinách a plynech1.1 ÚvodElektrický proud v kovech je zprostředkován volnými (vodivostními) elektrony. Proto tuto vodivost nazýváme elektronovou vodivostí, kdy nedochází ke „klasickému“ pohybu látky a ani k chemickým změnám. U kapalin a plynů je situace poněkud odlišná.1.2 Elektrický proud v kapalináchKapaliny v čistém stavu (alespoň jejich většina) jsou špatnými vodiči elektrického proudu. Například destilovaná voda je velmi dobrým izolantem, což je způsobeno ...
|
|
2,9 |
1x |
|
FYZIKA I - elektronická verze učebního textu pro bakalářský stupeň strukturovaného studia
Studijní materiál326 s. / 1. roč. / pdf
1 Úvod1.1 Předmět fyzikyFyzika, jejíž jméno je odvozeno z řeckého slova "fysis" (příroda), byla původně vědou o přírodě, tedy souhrnem všech přírodních věd. které se z ní průběhem staletého vývoje postupně oddělovaly. I když tento proces stále pokračuje, zachovává si fyzika ústřední postavení mezi ostatními přírodními obory jako základní přírodní věda s nejvyšším stupněm abstrakce a exaktnosti. Fyzikální poznatky mají nejobecnější charakter a vztahují se k základním přírodním jevům.Úkolem fyziky...
|
|
45,8 |
1x |
|
Termomechanika - skripta - Termomechanika směsi plynů, par a vlhkého vzduchu
Skripta68 s. / 2. roč. / pdf
II. TERMOMECHANIKA SMĚSI PLYNŮ, PAR A VLHKÉHO VZDUCHU1.0 Směsi plynůNejběžnější směsí plynů je atmosférický vzduch. Je to směs dusíku, kyslíku a v menší míře jsou zastoupeny oxid uhličitý, vodík a nepatrné množství vzácných plynů. Zvláštním případem jsou směsi plynů a přehřátých par jiné látky - např. vzduchu a přehřátých vodních par. Směsi plynů jsou také výfukové plyny spalovacích tepelných strojů.Směsi plynů nejsou analogické směsím mechanickým, poněvadž jejich jednotlivé složky nemůžem čistě...
|
|
2,3 |
3x |
|
Momenty setrvačnosti geometricky pravidelných homogenních těles
Studijní materiál43 s. / 1. roč. / pdf
Moment setrvačnosti tuhého tělesa vzhledem k dané rotační oseFyzikální veličina moment setrvačnosti J tuhého tělesa vzhledem k dané ose charakterizuje rozložení hmotnosti tělesa kolem příslušné osy otáčení. Zjednodušeně lze říci, že u rotačních pohybů tělesa „hraje stejnou roli“ jako samotná hmotnost m u pohybů posuvných.Základní vztah pro tuto veličinu získáme např. při odvozování vzorce pro kinetickou energii Ek rotujícího tělesa - viz následující obrázek.Kinetickou energii Ek tuhého rotujícíh...
|
|
0,7 |
1x |
|
Procesní inženýrství I, II pro kombinované studium
Skripta88 s. / 2. roč. / pdf
Procesní inženýrství je zobecněná metoda studia a popisu procesu a zařízení ve zpracovatelském průmyslu výroby a použití plastů, pryže a usní. Kromě názvu “procesní inženýrství” se používají i jiné názvy, jako je chemické inženýrství, teoretické základy chemické techniky, procesy a zařízení nebo procesy a aparáty.Procesní inženýrství uplatňuje v maximální možné míře matematicko-fyzikální popis dějů probíhajících ve výrobě, což pak umožňuje racionalizovat postup pro návrh výroby nebo jejího řízen...
|
|
3,3 |
3x |
|
Diferenciální a integrální počet funkcí více proměnných
Studijní materiál38 s. / 1. roč. / pdf
Diferenciální pocet funkcí více promenných1 Funkce více promenných1. Definice Reálná funkce n-reálných promenných f : Rn ! R je zobrazení, které každému x 2 Rn priradí nejvýše jedno f(x) 2 R.Prvky x = [x1, . . . , xn] 2 Rn se nazývají body n-rozmerného prostoru Rn.Množina Df = {x 2 Rn; 9y 2 R : f(x) = y} se nazývá definicní obor funkce f.Množina Hf = {y 2 R; 9x 2 Df : f(x) = y} se nazývá obor hodnot funkce f.Množina Gf = {[x1, . . . , xn, f(x1, . . . , xn)] 2 Rn+1; [x1, . . . xn] 2 Df} se nazývá...
|
|
1,2 |
0x |
|
Fyzika I - studijní materiál nejen pro studenty Dopravního stavitelství
Studijní materiál273 s. / 1. roč. / pdf
1. ÚVOD1.1 Fyzikální veličiny a jejich jednotky1.1.1 Přírodní jev a fyzikální veličinaFyzika je přírodní vědou, jež zkoumá nejjednodušší, ale současně i nejobecnější zákonitosti přírodních jevů, stavbu a vlastnosti hmoty a zákony jejího pohybu. Při tomto zkoumání zjišťujeme, že studované objekty mají určité charakteristiky (vlastnosti), že se nacházejí v jistých stavech a že mezi nimi probíhají nejrůznější děje. K vystižení těchto skutečností nám slouží fyzikální veličiny.Jestliže chceme zdárně ...
|
|
4,5 |
0x |
|
Průvodce kapitolou Kmitavý pohyb z předmětu Fyzika
Studijní materiál19 s. / 1. roč. / pdf
1. KMITAVÝ POHYB1.1 Úvod• Obecnou vlastností všech hmotných objektů je jejich pohyb, a to nejen ve smyslu mechanickém, tj. prosté přemísťování v prostoru, nýbrž v nejširším slova smyslu, neboli pohyb jako změna stavu hmotných objektů. Nejčastější formou obecného pohybu takových hmotných objektů,které se nacházejí ve stavech blízkých stavům rovnovážným, je pohyb kmitavý. Protože stavy hmotných objektů vyjadřujeme fyzikálními veličinami, vyznačují se kmitavé pohyby opakujícími se časovými změnami ...
|
|
0,3 |
1x |
|
Fyzika I. pro obor Lovecké, sportovní a obranné zbraně a střeliva
Skripta153 s. / 1. roč. / pdf
PředmluvaFyzika, stejně jako matematika a chemie nabývají stále větší důležitosti na všech stupních našeho moderního vzdělávání, a to jak na odborných a vysokých školách, tak ve všech formách postgraduálního zvyšování kvalifikace. Ve věku techniky není možné úspěšně pokračovat bez příslušných vědomostí z těchto tří exaktních oborů. Nikdo, kdo je činný jako technik, nemůže zavírat oči před touto skutečností. Vědomosti nelze získávat jen formálně, aby se rychle zapomněly, ale mají být stále „k dis...
|
|
3,4 |
0x |
|
Vybrané kapitoly z fyziky - Příručka pro opakování a sjednocení látky potřebné k zahájení studia na technické fakultě
Skripta161 s. / 1. roč. / pdf
1. Mechanika1.1 VektoryDefinice vektorové veliciny (vektoru). Umístení a modul vektoru. Soucet vektoru. Soucin vektoru a skaláru. Rozdíl vektoru. Vektorová rovnice. Prumet vektoru. Veta o prumetech. Rozklad vektoru.Cíl: I) Vysvetlit definice uvedených pojmu a operací.II) Rešit príklady typu KP 1.1-10-KP 1.1-15.1.1.1 Základní vlastnosti vektoruDefinice: Fyzikální veliciny, které mají velikost a smer, tj. ty, které lze znázornit orientovanouúseckou a které splnují pravidla o pocítání s vektory, se...
|
|
3,4 |
1x |
|
Termomechanika a termokinetika sdílení tepla ve výměnících tepla
Poznámky33 s. / 2. roč. / pdf
Ve výměnících tepla dochází obecně ke všem třem možným způsobům sdílení tepla. Nejčastěji dochází ve výměnících tepla ke sdílení tepla vedením (kondukcí) a prouděním (konvekcí). K tomuto způsobu dochází např. u chladících výměníkůspalovacích motorů, chladících kondenzátorů chladících oběhů, v ohřívácích vody či jiných tekutin, topných tělesech atp. Méně často dochází ke sdílení tepla sáláním (tepelným zářením).1.0 Druhy sdílení teplaVedení tepla se vyznačuje tím, že je vázáno na látku (pevnou, a...
|
|
0,7 |
0x |
|
Vypracované zkouškové otázky z předmětu Fyzika I
Vypracované otázky65 s. / 1. roč. / docx
1) Fyzikální veličina, soustava jednotek SI, rozměr jednotky, rozměr veličiny » fyzikální veličina: vyjádření přírodní vlastnosti • skalární: celkově popíšeme pouze velikostí (m, ρ, T, t, E) • vektorové: popis pomocí velikosti a směru (orientace v prostoru - 1-lineární, 2-rovinné, 3-prostorové) • tenzorové» soustava jednotek SI • základní: l [m], t [s], m [kg], I [A], svítivost [cd - kandela], T [K], n [mol] • odvozené: ρ [kg/m3], v [m/s], N - Newton, C - Coulomb, J - Joule • násobky a díly: ...
|
|
4,3 |
2x |
|
195 problémů z mechaniky, elektřiny a magnetismu
Studijní materiál77 s. / 1. roč. / pdf
Příklad 1.1: Matematické kyvadloMatematické kyvadlo je hmotný bod o hmotnosti m zavěšený na nehmotném závěsu o délce l. Pomocí rozměrové analýzy odhadněte závislost doby kmitu T matematického kyvadla na jeho hmotnosti, délce a tíhovém zrychlení g.Příklad 1.2: Přesýpací hodinyPřesýpací hodiny odměřují čas pomocí doby, kterou se sype jemný písek úzkým hrdlem o ploše S z horní do dolní nádobky. Experimentálně můžeme zjistit, že rychlost sypání m/t (hmotnost přesypaná za jednotku času) závisí na pr...
|
|
0,7 |
1x |
|
Studijní text z Fyziky pro distanční studium
Studijní materiál84 s. / 1. roč. / pdf
1. Kinematika1.1 ÚvodPohyb objektů (kámen, automobil, střela) je samozřejmou součástí každodenního života. Pojem pohybu byl proto známý už ve starověku. Moderní studium pohybu začalo v 16. století a je spojeno se jmény Galileo Galilei (1564-1642) a Isaac Newton (1642-1727). Studium pohybu těles a s ním spojené pojmy jako je síla a energie patří do oblasti fyziky zvané mechanika. Mechanika se zpravidla dělí na kinematiku, popisující jak se tělesa pohybují a dynamiku odpovídající na otázku proč do...
|
|
0,7 |
1x |
|
Vypracované zkouškové okruhy ze státnicím - Aplikovaná fyzika
Státnicové otázky200 s. / 3. roč. / rar
1. Základy elektřiny a magnetismuElektrostatické pole a elektrický náboj• projevuje se například při tření drobných suchých předmětů• elementární částice každého tělesa jsou elektricky neutrální, při tření se naruší jejich neutrální stav a elektrony přejdou z jednoho tělesa do druhého, takže je jedno nabito kladně a druhé záporně• elektrické náboje jsou vázány na hmotné částice• elementární částice (proton, neutron, pozitron...) jsou vlastností hmotných částic (stejně jako jejich hmotnost)• nejm...
|
|
25,4 |
2x |
|
FBI Fyzika II - vypracované otázky
Vypracované otázky57 s. / 1. roč. / zip
1. Intenzita a potenciál elektrického pole (definice intenzity, potenciálu, vztah mezi nimi, jednotky, siločáry, ekvipotenciální plochy, napětí, práce sil v elektrostatickém poli).a) Intenzita elektrického pole V okolí každého elektricky nabitého tělesa existuje elektrické pole, které působí na jiná nabitá tělesa. Pro porovnání silového působení v různých místech elektrického pole definujeme intenzitu pole jako podíl síly Fel, která v tomto místě působí na bodový náboj, a náboje q tohoto bodu.Ve...
|
|
6,5 |
4x |
|
Průvodce kapitolou Vlny z předmětu Fyzika
Studijní materiál24 s. / 1. roč. / pdf
2.1 ÚVOD• V kapitole o kmitech jsme se dozvěděli, že velmi častou formou pohybu jsou kmitavé pohyby. Pohybem však rozumíme nejen mechanické přemístění, nýbrž jakoukoli změnu stavu. Kmity jsou periodicky se opakující změny stavu, které však zůstávají na místě svého vzniku.• Jestliže se kmity šíří od místa svého vzniku do okolí, vzniká děj nazvaný vlnění. Vlnění je děj závislý na čase jehož podstatou je šíření periodických změn fyzikálních veličin (např. mechanických výchylek, nebo změn vektorů in...
|
|
0,3 |
0x |
|
Termofyzikální vlastnosti vybraných látek
Skripta123 s. / 2. roč. / pdf
Obsahem předkládaných skript je soubor termodynamických vlastností vybraných látek uspořádaných do tabulek a diagramů potřebných k výpočtům, které jsou nedílnou součástí výuky předmětu Procesní inženýrství na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně.Dosavadní používané přílohy již svým rozsahem nepostačovaly. Mnohé tabulky byly rozšířeny o další data a některé grafy a diagramy byly přepracovány z důvodu špatné grafické kvality původních verzí. Data uváděna ve starších jednotkách byla převedena na základn...
|
|
11,4 |
0x |
|
Vypracované otázky k rozstřelu z Fyziky
Vypracované otázky23 s. / 2. roč. / pdf
1) Úvod do termodynamiky - látkové množství, teplo, teplota, střední kvadratická rychlost částic, vnitřní energie podle počtu atomů v molekulelátkové množství - fyzikální veličina, která vyjadřuje počet entit ( základních prvků, částic) dané látky. Značí se n a jednotkou je mol. 1 mol = počet entit, kolik je atomů v nuklidu uhlíku 12 6 C o hmotnosti 0,012 kg.teplo značí se [Q]=1J, dějové fyzikální veličina, určena energií, kterou teplejší těleso předá studenějšímu Q=m.c p .Δtteplota - fyzikální ...
|
|
0,9 |
1x |
|
Laboratorní cvičení z fyziky - skripta
Skripta83 s. / 1. roč. / pdf
1 Fyzikální veličiny a jejich jednotkyHlavním zdrojem poznatků ve fyzice (jako ostatně v každé přírodní vědě) je pozorovánía pokus. Základním úkolem při tom je měření fyzikálních veličin. Termín fyzikální veličinaobvykle popisuje některou konkrétní vlastnost zkoumaného objektu, příp. jeho stav. Taknapříklad moment setrvačnosti J je mírou setrvačných vlastností tělesa v rotaci kolem danéosy.Fyzikální veličiny jsou dvojího charakteru:Veličiny extenzivní neboli tzv. množství, které popisují kvantit...
|
|
1,6 |
1x |
|
Fyzika - Laboratorní cvičení - skripta
Skripta98 s. / 2. roč. / pdf
Měření různých veličin a charakteristik technických, přírodních i biologických procesů patří do náplně činnosti zemědělského nebo lesnického inženýra. Proto je nutné, aby si každý student osvojil praktické postupy při měření základních fyzikálních veličin, dokázal stanovit nebo odhadnout chyby měření a také výsledky svých měření dokázal vhodným způsobem zpracovat a prezentovat. Z těchto důvodů je možné tato skripta rozdělit na několik částí.V části první se student seznámí s problematikou stanov...
|
|
1,2 |
0x |
|
Vypracované zkouškové otázky - Základy fyziky I.
Vypracované otázky32 s. / 1. roč. / docx
1. Fyzikální veličiny a jejich jednotky. Mezinárodní soustava jednotek SI.• Fyzika - přírodní věda, zkoumá zákonitosti přírodních jevů, stavbu a vlastnosti hmoty, pohyb, vlastnosti a děje probíhající mezi objekty.• Mezinárodní soustava jednotek SI:• Mezinárodní soustava jednotek SI obsahuje:- 7 základních fyzikálních jednotek- odvozené jednotky- násobky a díly jednotek- vedlejší jednotky (délka - astronom. jednotka AU, parsek pc, světelný rok ly, teplota - stupeň Celsia °C, energie - elektronvol...
|
|
0,1 |
1x |
|
Zkouška z Fyziky - Vypracované otázky
Vypracované otázky24 s. / 1. roč. / pdf
1. Fyzikální veličina, soustava jednotek SI, rozměr jednotky, rozměr veličiny (1.2)Fyzikální veličina - míra vlastnosti objektu, pro kvantitativní popis se zavádí jednotky, poté můžeme definovat hodnotu fyzikální veličiny jako součin číselné hodnoty a jednotky. V dnešní době se používá soustava jednotek SI, která obsahuje 7 základních jednotek, odvozené jednotky, násobky jednotek a dvě bezrozměrné doplňkové jednotky. Základní veličiny: délka, hmotnost, čas, elektrický proud, termodynamická teplo...
|
|
0,6 |
2x |
|
Vypracované zkouškové otázky z Fyziky
Vypracované otázky28 s. / 1. roč. / doc
1.ZÁKLADNÍ JEDNOTKY SI- základní: délka ( l-metr-m), hmotnost (m-kilogram-kg), čas (t- sekunda-s), el. proud (I-ampér-A), termodynamická teplota (T-kelvin-K), látkové množství (n-mol-mol), svítivost (I-kandela-cd)- odvozené jednotky: jsou odvozeny na základě jednotek SI pomocí definičních vztahů- násobky a díly jednotek: soustavy SI se vytvářejí pomocí třetích mocnin základu 10 (mili, mikro….)2.OKAMŽITÁ RYCHLOST- v je dána vztahem :- je rychlost,kterou má hmotný bod v určitém okamžiku v určitém ...
|
|
0,4 |
3x |
|
Vypracované zkouškové otázky - Fyzika
Vypracované otázky28 s. / 1. roč. / pdf
Fyzikální veličina = míra určité vlastnosti objektu- označují se smluvenými značkami (většinou první písmeno anglických názvů - hmotnost (mass), síla (force))Rozměr jednotky, rozměr veličiny- zavedeme-li jednotku [X] dané fyzikální veličiny, můžeme definovat hodnotu X fyzikální veličiny jako součin číselné hodnoty veličiny {X} a její jednotky podle vztahuX = {X} {X} - číselná hodnota udávající kvantitu fyzikální veličiny je závislá na volbě jednotky, musí být vždy udávána i s jednotkou veličiny,...
|
|
1,6 |
0x |
|
Elektronická skripta z Patofyziologie
Skripta111 s. / 2. roč. / rar
1. Geneticky podmíněné choroby Každá stránka jakéhokoliv živého stvoření je určena vzájemným působením dvou vlivů: genů, se kterými se rodí a prostředí, v němž žije. Některé z aspektů jsou dány téměř výlučně prostředím, jako například pravděpodobnost smrti zásahem bleskem, jiné jsou dány výlučně genetickou výbavou. Narodí-li se někdo se třemi chromozómy 21, pak bude trpět Downovým syndromem bez ohledu na to, v jakém prostředí bude žít. Mezi těmito extrémy naprosté determinace prostředím a napros...
|
|
2,5 |
0x |
|
Termodynamika proudících plynů a par
Měření15 s. / 2. roč. / pdf
Termodynamika plynů a par sleduje změny stavu látek za předpokladu, že jsou látky v klidu, nebo že vliv rychlosti proudění látky má zanedbatelný vliv na změnu termodynamického stavu látky.Kinetická energie proudící vzdušniny menší než 420 J·kg-1 odpovídá rychlosti proudění do 30 m·s-1. Protože hodnota energie je nepatrná, lze do uvedené rychlosti uvažovat změny stavu jako v klidné látce. Termodynamicky stav klidného plynu je jednoznačně určen stavovými veličinami p, v, (V), T.Termodynamický stav...
|
|
0,3 |
0x |
|
Termomechanika - skripta - Termomechanika plynů
Skripta86 s. / 2. roč. / pdf
I. TERMOMECHANIKA PLYNŮPři tepelných dějích nastávají změny stavu pracovních látek (plynů, par, event. kapalin). Tepelný stav každé stejnorodé látky je vyjádřen třemi základními určujícími veličinami - tzv. stavovými veličinami. Těmito veličinami jsou měrný tlak (p), měrný objem (v) a teplota (t, T), které jsou spolu vázány stavovou rovnicí1.0 Základní určující veličinyVyjadřují stav pracovní látky termodynamického děje. Jejich definování je součástí předešlých výukových disciplín, zejména fyzik...
|
|
1,4 |
3x |
|
Studijní výpisky z předmětu Fyzika
Studijní materiál92 s. / 2. roč. / docx
Základní pojmy:- hmotnost- délka- časse zavádí jako veličiny, které lze kvantitativně charakterizovat a porovnávat. Zaveden euklidovský prostor ( 3-rozměrný ) pro změnu polohy v čase. Dále se seznámíme s metodami jak veličiny měřit, či jak jim přiřazovat kvantitativní znaky. Znát soustavu jednotek SI.Základní veličiny:- hmotnost- energieFyzika se zabývá jejich vzájemným vztahem a fundamentální veličiny je pak snadné definovat.Hmotnost definujeme jejími vztahy vůči pohybu a vůči jiným hmotnostem:...
|
|
3,6 |
1x |
|
Testové otázky a odpovědi z Fyziky
Vypracované otázky24 s. / 3. roč. / doc
Úvod do fyziky 1) Uveďte různé formy zápisu vektorů 2) Uveďte konkrétní fyzikální situace, kdy lze sin x nahradit x a vysvětlete proč to jde => pro malé sin x = xGml = mgl.sinx = mgl.x = odklon 5° => jestliže je tak malý odklon vyjádřený v rad, pak se sin x přibližně rovná x.» x < 5° = sin x x (rad)3) Uveďte konkrétní příklady (min. 2) vhodného a nevhodného použití souřadnicového systémuKartézský souřadnicový systém - šikmý vrh - posunutí počátku vrhu do počátku souřadnicového systému.-...
|
|
0,6 |
0x |
|
Fyzika - úlohy do cvičení pro FEI
Výpočet32 s. / 1. roč. / pdf
1 Kinematika hmotného bodu1. Pro rychlost hmotného bodu platí rovnice v = 9t2 − 8t + 3. Určete, jakou dráhu urazíhmotný bod v časovém intervalu od t1 = 2 s do t2 = 5 s. Kdy je zrychlení hmotného bodunulové? Ve kterém okamžiku je hmotný bod v klidu?[s = 276 m, t = 4/9 s, nikdy]2. Elektrický vlak se rozjíždí z klidu se zrychlením, které rovnoměrně roste a to tak, že zat1 = 100 s má hodnotu a1 = 0.5 ms−2. Vypočítejte rychlost vlaku v čase t1 a dráhu,kterou vlak za tuto dobu urazil.[v = 25 ms−1, s =...
|
|
0,2 |
4x |
|
Vozidlové motory - studijní opory
Skripta156 s. / 1. roč. / pdf
1. HISTORICKÝ VÝVOJ KONSTRUKCE VOZIDLOVÝCH MOTORŮPokrok ve vývoji lidských společenství je vázán na rozvoj energetických zdrojů. Pokud byla k dispozici pouze lidská síla bylo pro vytvoření unikátních monumentů historie nutno shromáždit velký počet jedinců, protože dlouhodobý výkon člověka nedosahuje ani 0.06 kW. Taktéž dlouhodobý výkon koně není větší než 0.5 kW. Zlepšení přineslo využití energie větru, ale průměrný výkon běžného větrného mlýnu byl kolem 2.5 kW. Větší výkon dosahovali vodní kola...
|
|
15,5 |
1x |
|
Termomechanika tepelných strojů
Měření29 s. / 2. roč. / pdf
V tepelných strojích dochází k přeměně tepla v mechanickou práci prostřednictvím pracovní látky (plynu, páry), která je nositelem tepelné energie. Pracovní látce je teplo přiváděno buď mimo pracovní stroj - např. výroba páry v parním kotli nebo přímo uvnitř pracovního stroje spalováním vhodného paliva, jak je tomu u spalovacích motorů. Přivedeným teplem dochází ke zvýšení vnitřní a objemové energie pracovní látky. Tlak u pístových strojů působí na dno pístu, uvádí jej do pohybu a klikovým mechan...
|
|
0,6 |
0x |
|
Vypracované zkouškové otázky - Počítačová aplikace stavební fyziky
Vypracované otázky9 s. / 5. roč. / docx
1. Čím se liší štítek obálky budovy od průkazu energetické náročnosti budovy?Energetický štítek - dílčí dokumentace, vyjadřující kvalitu a tepelně izolační vlastnosti obalových konstrukcí budovy ( doložení pro průměrný součinitel prostupu tepla) nejsou zde zahrnuty složky energie, potřebné pro pokrytí potřeby energie spojené s užíváním budovy ( energie na vytápění, osvětlení atd.)PENB - od 1.1.2009 povinný u projektové dokumentace. Je to nástroj pro klasifikaci budov. Jsou zde stanoveny ukazatel...
|
|
1,0 |
2x |
|
Vypracované otázky z Fyziky - ke zkoušce
Vypracované otázky12 s. / 1. roč. / doc
1. Soustava jednotek SI. Rozměrová analýzaFyzikální jednotky můžeme vyjádřit číselně, snaha o popis vesmíru.Fyz. velič. = velikost + jednotkaSystém SI - mezinárodní systém, který udává 7. Základních jednotek a 2. odvozené.Čas - t (tau) - 1 sekunda - je doba potu určitých period záření, které vzniká při přechodu mezi 2 stavy jemné struktury určitého prvku (Cs 133) - izotop.Délka - l - 1 metr - je taková část dráhy, kterou urazí světlo ve vakuu za 1 sekundu.El. Proud - I - 1 ampér - je proud, kter...
|
|
0,3 |
1x |
|
Rozbor procesu sušení tepelným čerpadlem
Měření12 s. / 2. roč. / pdf
01. Zadání cvičení- na laboratorní sušárně s tepelným čerpadlem jako zdrojem tepla proveďte měření procesu sušení hydroskopických materiálů. Z měření vyhodnoťte průběh sušení tj. stanovte průběh dehydratačního procesu u = f (τ); = = f (τ), vypočtěte charakteristické veličiny procesu sušení ( l ) [kg.kg-1]; (q) [J.kg-1]) a analyzujte příčinné vztahy vnějšího a vnitřního děje tepelného čerpadla v procesu sušení.02. Metodický výklad- tepelné čerpadlo (TČ) jako zdroj tepla může se sušárnou pracovat ...
|
|
0,3 |
0x |
|
Fyzika - řešené příklady ke zkoušce
Vypracované otázky36 s. / 1. roč. / doc
PÁR PRAKTICKÝCH RAD K PÍSEMCE:- obrázky kreslete opravdu pečlivě, zejména u nakloněné roviny nakreslit rozložení hlavní síly G tak aby to odpovídalo podle velikosti vektorů. Nezapomenout vyznačit úhly a ještě vypsat všechny síly s čeho se skládají (viz. konkrétní příklady)- doporučuji vzít si na to pravítko- za špatný obrázek se strhává poměrně dost bodů takže se na to soustředit a dobře ho popsat- vypsat všechny vzorce nejprve obecně, které k danému příkladu přísluší a následně z nich odvodit a...
|
|
0,9 |
1x |
|
Fyzika - laboratorní cvičení
Studijní materiál98 s. / 1. roč. / pdf
1.1 Chyby měřeníPři každém měření se dopouštíme chyb. Jsou nutným následkem nedokonalosti našich smyslů, nepřesnosti měřicích přístrojů a nemožnosti splnit zcela přesně podmínky měření, jako je např. časová a místní stálost teploty, neproměnnost tlaku vzduchu nebo jeho vlhkosti apod. Konečně i různé rušivé vnější vlivy, které nelze úplně odstranit (jako otřesy, tepelné záření, vnější magnetické pole atd.), mohou mít vliv na výsledek měření. I když se snažíme všechny nepříznivé okolnosti co nejví...
|
|
1,1 |
0x |
|
Vypracované otázky ke zkoušce z Fyziky
Vypracované otázky14 s. / 1. roč. / docx
1. Charakterizujte fyzikální veličinu rychlost pohybu hmotného bodu. Jak rozdělujeme pohyby a jaké jsou typické hodnoty okamžité rychlosti u různých druhů pohybů?Rychlost ...v [m.s-1]Rychlost je vektorová veličina, která podává informaci o tom, zda se daný hmotný objekt pohybuje nebo zda je v klidu, a je-li v pohybu, tak nám i „řekne“, jaký je charakter jeho pohybu a kterým směrem se odehrává.Rozdělení : - přímočarý pohyb - vektor v má stále stejný směr -> splývá s přímkou, po níž se hmotný b...
|
|
0,2 |
9x |
|