Popis:
Klasifikace kombinovaných postižení
Pro potřeby resortu školství se uvádí tři skupiny žáků s více vadami (čj. 16776/97-22):
- skupina, v níž je společným znakem mentální retardace/sdružují se tělesné, smyslové vady, vady řeči, psychická onemocnění, vývojové poruchy učení a chování
- skupina tvořena kombinací vad tělesných, smyslových a vad řeči
- autistické děti a děti s autistickými rysy, u nichž jsou diagnostikovány další vady
Jedinci/děti se zrakovým postižením a vícenásobným postižením
- terminologie - kombinované postižení, vícenásobné postižení, jedinec s více vadami, multiple disability, multihandicapped, mehrfachbehinderte
- dítě se zrakovým postižením a přidruženým postižením (více vadami), multidisabled visually impaired (MDVI)
- heterogenní skupina (postižení různého druhu a stupně)
- vzrůstá počet vícenásobných postižení (vývoj lékařské vědy)
- závislost vícenásobného postižení na stupni mentální retardace
- diferenciace vrozených a získaných vad u kombinovaně zrakově postižených osob
- Výzkum Královské národní federace nevidomých z r. 1992 - zrakově postižené děti od 3 - 19 let. Více než 1/2 dětí mělo nějakou přidruženou vadu
- Nejčastější kombinace zrakových vad a přidružených postižení ve Velké Británii v letech 1975 - 1989
Klíčová slova:
postižení
MDVI
zrakové postižení
mentální postižení
hluchota
slepota
etiologie
komunikace
Obsah:
- Klasifikace kombinovaných postižení
Jedinci/děti se zrakovým postižením a vícenásobným postižením
Dítě se zrakovým a mentálním postižením
Metodika Lilli Nielsen
Hluchoslepota
Definice, etiologie, klasifikace hluchoslepoty
Klasifikace
Metoda práce s hluchoslepými
Komunikační systémy u hluchoslepých