Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Koncepce (projekt) včasné péče o děti ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí v oblasti vzdělávání

«»
Přípona
.pdf
Typ
projekt
Stažené
1 x
Velikost
0,2 MB
Jazyk
český
ID projektu
3341
Poslední úprava
19.05.2014
Zobrazeno
749 x
Autor:
josef.trousil
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Úvod
Pojem „děti, žáci a studenti ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí“ se objevuje ve
školství poprvé v souvislosti s metodickým pokynem MŠMT ke zřizování přípravných tříd
pro děti se sociálním znevýhodněním a k ustanovení funkce vychovatele - asistenta učitele
č.j.: 25 484/2000-22 (dále jen Pokyn).
Na základě kvalifikovaného odhadu a pozorování je zřejmé, že žáci z prostředí rodin,
které jsou ohroženy sociálním vyloučením, ať již z důvodů sociálních či v důsledku souběhu
znevýhodnění sociálního a kulturního, tvoří většinu žáků škol, jež pracují podle Rámcového
vzdělávacího programu pro základní vzdělávání upravených pro vzdělávání žáků s lehkým
mentálním postižením (dříve zvláštní školy). Zároveň je zřejmé, že se žáci z tohoto prostředí
hůře vyrovnávají s převažující selektivností českého základního školství a mají proto velmi
často nižší školní úspěšnost.
Jedním z očekávaných dopadů veškerých opatření na podporu vzdělávání žáků ze
sociokulturně znevýhodňujícího prostředí je zvyšování počtu těchto žáků v hlavním
vzdělávacím proudu a zvýšení jejich školní úspěšnosti. Pravděpodobnost, že tito žáci budou
pokračovat ve svém vzdělávání, ukončí úspěšně střední či vysokou školu nebo přípravu na
povolání a budou úspěšní na trhu práce, vzrůstá. Úspěšné zařazení žáků ze sociokulturně
znevýhodňujícího prostředí do hlavního proudu vzdělávání s sebou přináší v konečném
důsledku i nižší náklady na jejich vzdělávání.
Už v padesátých letech minulého století, kdy zvláštní školy byly určeny především
dětem s mentálním postižením, psychologové konstatovali, že je zde zařazena minimálně
třetina dětí s normálními vzdělávacími předpoklady. Byly to děti - řečeno tehdejší
terminologií - buď „kázeňsky nezvladatelné“ nebo sociálně či kognitivně deprivované, často
děti z romské minority, která v té době byla násilně usídlována ve vymezených lokalitách.

Klíčová slova:

koncepce

včasná péče

vzdělávání

riziko realizace

monitorování

efektivita

evaluace



Obsah:
  • 1. Úvod
    2. Komu je koncepce včasné péče určena
    3. Včasná péče
    3. 1. Vzdělávání vycházející z koncepce včasné péče
    3. 2. Zdůvodnění potřeby včasné péče ve vztahu k následné školní úspěšnosti dětí ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí
    4. Rizika realizace včasné péče o děti ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí
    5. Klíčové problémy, na jejichž řešení je koncepce včasné péče zaměřena
    6. Příležitosti, které jsou v systému vzdělávání vytvořeny k realizaci včasné péče o děti ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí
    7. Doporučení k zabezpečení včasné péče o děti ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí
    8. Vytváření forem průběžného monitorování a vyhledávání případných mezer systému včasné péče
    9. Evaluace efektivity navrhované koncepce
    10. Podpora včasné péče a její financování
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše