Logopedická cvičení
«»
Popis:
Co je smyslem logopedické prevence v mateřské škole? Vytvoření jakéhosi rámce pro podporu přirozeného rozvoje komunikace. Funguje- li prevence správně, pak se u dětí podněcují řečové schopnosti a dovednosti adekvátně jejich věku. Logopedická prevence pomáhá minimalizovat vznik poruch řeči a preventiva také může vytušit možné příznaky rizikového řečového vývoje a v takovém případě poskytne informaci o dostupné logopedické péči. Je v kontaktu s klinickým logopedem a odkazuje na něj. Během logopedické prevence bychom měli dbát především na ty faktory, které řeč ovlivňují - prostředí, pohyb a především sluchové vnímání. Logopedická prevence by měla být naprosto přirozenou součástí celého výchovného programu předškoláka, a proto ji v zásadě provádí každý vychovatel - rodič i učitelka MŠ. Cílené kroužky logopedické prevence vedou tzv. logopedické preventistky, což jsou vyškolené učitelky MŠ. Dříve se jim říkalo logopedické asistentky. Logopedická prevence není nápravou vadné výslovnosti, nejprve je potřeba u dítěte dostatečně rozvinout například slovní zásobu a porozumění, artikulační obratnost či fonematické slyšení a tím podporovat přirozený vývoj řeči, včetně výslovnosti. Neodborně prováděná logopedická reedukace zaměřená pouze na výslovnost může nápravu vadné výslovnosti velmi negativně ovlivnit.
Klíčová slova:
logopedie
artikulační orgány
artikulace
logopedická cvičení
procvičení mluvidel
předcházení vad řeči
Obsah:
- 1. Dechová cvičení
2. Hlasová cvičení
3. Artikulační cvičení
3.1 Jazyk
3.2 Rty
3.3 Měkké patro
Zdroje:
- DOLEJŠÍ, Pavel. Jak se naučit správně vyslovovat: populárně naučná příručka pro rodiče dětí s vadami výslovnosti: metodický návod, jak postupovat při výuce výslovnosti a při odstraňování vad výslovnosti. 4. vyd. Humpolec. ISBN 80-864-8066-6.
- BERANOVÁ, Zuzana. Učíme se správně mluvit: logopedické hry a hrátky. ISBN 80-247-0257-6.
- BEZRUČOVÁ, Věra. Logopedie: metodika a didaktika. Brno: Státní pedagogické nakladatelství, 1784. ISBN 14-607-84.
- HÁJKOVÁ, Eva. Rétorika pro pedagogy: základy řečových technik, verbální a neverbální komunikace, jaké jazykové prostředky zvolit, jak zvládnout interpretaci textu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 208 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4719-900.
- GANGALE, Debra C. Rehabilitace orofaciální oblasti: základy řečových technik, verbální a neverbální komunikace, jaké jazykové prostředky zvolit, jak zvládnout interpretaci textu. 1. vyd. Překlad Irena Šáchová. Praha: Grada, 2004, 229 s. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0534-6.
- Informatorium: časopis pro výchovu a vzdělávání dětí od 3 do 8 let v MŠ a ŠD. Praha: Portál, 2012. ISSN 1210-7506.
- http://www.logopedonline.cz
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.