Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Magisterský projekt - Senzorika pro autonomní automobily

«»
Přípona
.docx
Typ
projekt
Stažené
0 x
Velikost
9,7 MB
Jazyk
český
ID projektu
9280
Poslední úprava
19.12.2016
Zobrazeno
455 x
Autor:
goldenlife
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Ačkoliv autonomní automobil, který by byl schopen se po silnici pohybovat naprosto bez zásahů řidiče, zní ještě částečně jako science fiction, moderní technologie se v automobilovém průmyslu uplatňují stále více. Firma Google se už od roku 2009 intenzivně věnuje projektu plně autonomního vozidla, přičemž v testovacím provozu už její automobily ujely přes jeden a půl milionu kilometrů. Používají jednak upravené sériové vozy, například SUV značky Lexus, ale rovněž vyvíjí vlastní. Jejich design je pak od začátku podřízen účelu, tedy jízdě bez řidiče. Cesta těchto novinek na trh jistě bude ještě dlouhá, bržděná nejen technickými problémy, ale také legislativou.

Nicméně už dnes lze na trhu nalézt vozy s různě pokročilými asistenty řízení, které jsou schopné vykonávat určité činnosti samostatně. Typickým příkladem je vyhledání vhodného parkovacího místa a parkování, kde se uplatňují především senzory sledující nejbližší okolí vozu například pomocí ultrazvuku. Dále lze jmenovat systém pro udržování jízdního pruhu, který je založen na vyhodnocování vodorovného dopravního značení pomocí kamery, udržování zvolené vzdálenosti od vozidla jedoucího před vámi na dálnici či v koloně pomocí radaru, případně laseru. Jmenované funkce bývají kombinované s automatickým bržděním před překážkou, například chodcem či zvěří. Dalším rozšířeným bezpečnostním prvkem je hlídání mrtvého úhlu, do kterého řidič nevidí při změně jízdního pruhu. Zejména sportovní vozy pak bývají vybaveny velmi důmyslnými systémy pro zlepšení jízdních vlastností, jako je distribuce výkonu mezi kola v zatáčkách podle údajů z akcelerometrů, případně i úprava aerodynamiky vozu pomocí klapek.

V pravém slova smyslu nelze žádný z těchto systémů označit za skutečně autonomní, protože fungují pouze za určitých podmínek (třeba již zmiňovaná jízda po dálnici) a z bezpečnostních důvodů stále vyžadují pozornost řidiče. Respektive například detekují přítomnost alespoň jedné ruky na volantu, pokud to není splněno, zazní nejprve varování a následně se asistence vypne. (2) Většinu řidičů to ale zatím nemusí příliš trápit, protože alespoň částečně autonomní řízení je zpravidla výsadou pouze nejdražších modelů značek, jako je BMW či Mercedes Benz, případně Tesla.

Klíčová slova:

senzorika

autonomní vozidla

GPS

gyroskopy

radar

lcd displej

mikrokontrolér

USB převodník



Obsah:
  • 1 Úvod 3
    2 Současný stav 5
    2.1 GPS 6
    2.1.1 Princip funkce 6
    2.2 GSM 7
    2.2.1 Struktura sítě 7
    2.3 Akcelerometry 9
    2.3.1 Použití 9
    2.3.2 Princip činnosti 10
    2.4 Gyroskopy 11
    2.5 Elektronický kompas 12
    2.6 Radar 12
    2.7 Laserové měřiče - LIDAR (LADAR) 12
    2.8 Kamera 13
    2.9 Sonar 13
    3 Variantní návrh řešení vybrané konkrétní úlohy 14
    3.1 Detekce pevných objektů 14
    3.2 Detekce objektů v pohybu 15
    3.3 Měření výšky hladiny 15
    3.4 Měřená úloha 16
    3.4.1 Pevný podklad 16
    3.4.2 Měkký podklad 16
    3.4.3 Měření vertikálního rozptylu 17
    4 Návrh experimentu 17
    4.1 Hardware 17
    4.1.1 Koncepce 17
    4.1.2 Ultrazvukový senzor HC-SR04 18
    4.1.3 Mikrokontrolér 20
    4.2 LCD displej 20
    4.3 USB převodník 21
    4.3.1 Návrh zapojení 21
    4.3.2 Realizace zapojení 22
    5 literatura 24
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše