Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 663
projektů

Od dvanácti let se učíme jinak

«»
Přípona
.doc
Typ
projekt
Stažené
0 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
2557
Poslední úprava
12.12.2013
Zobrazeno
1 296 x
Autor:
leonek
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Často to vypadá, že dítěti řeknete stokrát: „Tohle nesmíš!“ nebo „Takhle je to špatně!“ A ono to stejně udělá znova. Anebo naopak chválíte a chválíte… a výsledky se stejně nedostavují. Vědci přišli na to, že je třeba zohlednit jejich věk. Osmileté děti mají na rozdíl od dvanáctiletých dětí anebo dospělých zásadně odlišnou strategii učení.ˇ

Osmileté děti se učí zejména prostřednictvím pozitivní zpětné vazby (takže pochvala má mnohem silnější účinek), zatímco negativní zpětná vazba („Takhle ne!“) jen stěží spustí jakýkoliv varovný signál vedoucí k nápravě. Naproti tomu dvanáctileté děti již dokáží negativní zpětnou vazbu zpracovat lépe a dokonce ji využít k poučení se z vlastních chyb. Stejně tak funguje i mozek dospělých, kteří negativní zpětnou vazbu zpravidla zvládají ještě účinněji.


Mozkové oblasti kognitivního řízení

Změna ve strategii učení byla předvedena ve studii zaměřené na chování, která ukázala, že osmileté děti reagují na negativní zpětnou vazbu neadekvátně a nepřesně. A tato změna může být pozorována i v mozku, jak odhalila vývojová psycholožka doktorka Eveline Crone a její kolegové z Leiden Brain and Cognition Lab s využitím funkční magnetické rezonance (fMRI). Rozdíl je vidět zejména v oblastech mozku, odpovídajících za kognitivní řízení. Tyto oblasti jsou umístěny v mozkové kůře. (obrázek č. 1)


Opačný případ

U dětí ve věku osmi a devíti let reagují tyto mozkové oblasti silně na pozitivní zpětnou vazbu a skoro vůbec nereagují na negativní zpětnou vazbu. Ale u dětí ve věku dvanácti a třinácti let, a stejně tak u dospělých, se setkáváme s opačným případem. Jejich „centrum řízení“ v mozku je silněji aktivováno negativní zpětnou vazbou a mnohem méně pozitivní zpětnou vazbou.

Klíčová slova:

rozdělení

psychologie

mozek

děti

funkce



Obsah:
  • Mozkové oblasti kognitivního řízení
     Opačný případ
    Trojí rozdělení
    Neočekávaný výsledek
    „Fajfky“ a křížky
    Učení se z chyb je složité
    Je to zkušenost?
    Oblast mozku pro pozitivní zpětnou vazbu

Zdroje:
  • The Journal of Neuroscience, ročník 2008
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše