Popis:
1. Vymezení Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání v systému kurikulárních dokumentů
1.1 Systém kurikulárních dokumentů
V souladu s novými principy kurikulární politiky, zformulovanými v Národním programu rozvoje vzdělávání v ČR (tzv. Bílé knize) a zakotvenými v zákoně o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, se do vzdělávací soustavy zavádí nový systém kurikulárních dokumentů pro vzdělávání žáků od 3 do 19 let. Kurikulární dokumenty jsou vytvářeny na dvou úrovních - státní a školní. Státní úroveň v systému kurikulárních dokumentů představují Národní program vzdělávání (NPV) a Rámcové vzdělávací programy (RVP). Zatímco NPV formuluje požadavky na vzdělávání, které jsou platné v počátečním vzdělávání jako celku, RVP vymezují závazné rámce vzdělávání pro jeho jednotlivé etapy (pro předškolní, základní, a střední vzdělávání). Školní úroveň představují školní vzdělávací programy (ŠVP), podle nichž se uskutečňuje vzdělávání na jednotlivých školách. Školní vzdělávací program si vytváří každá škola[2] podle zásad stanovených v příslušném RVP.
Rámcové i školní vzdělávací programy jsou veřejné dokumenty přístupné pro pedagogickou i nepedagogickou veřejnost.
Systém kuriklárních dokumentů
Legenda: RVP PV - Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání; RVP ZV - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání; RVP GV - Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání; RVP SOV - Rámcový vzdělávací program (programy) pro střední odborné vzdělávání.
* Ostatní RVP - rámcové vzdělávací programy, které kromě výše uvedených vymezuje školský zákon - Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro jazykové vzdělávání, případně další.
Klíčová slova:
vzdělávací program
předškolní vzdělávání
podmínky
autoevaluace
pedagogika
systém vzdělávání
Obsah:
- 1. Vymezení Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání v systému kurikulárních dokumentů -3-
1.1 Systém kurikulárních dokumentů -3-
1.2 Platnost RVP PV -4-
1.3 Hlavní principy RVP PV -4-
2. Předškolní vzdělávání v systému vzdělávání a jeho organizace -4-
3. Pojetí a cíle předškolního vzdělávání -5-
3.1 Úkoly předškolního vzdělávání -5-
3.2 Specifika předškolního vzdělávání, metody a formy práce -6-
3.3 Cíle předškolního vzdělávání -7-
3.3.1 Rámcové cíle -8-
3.3.2 Klíčové kompetence -9-
4. Vzdělávací obsah v RVP PV -12-
5. Vzdělávací oblasti -13-
5.1 Dítě a jeho tělo -13-
5.2. Dítě a jeho psychika -16-
5.2.1 Jazyk a řeč -16-
5.2.2 Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace -17-
5.2.3 Sebepojetí, city, vůle -19-
5.3 Dítě a ten druhý -21-
5.4 Dítě a společnost -23-
5.5 Dítě a svět -26-
6. Vzdělávací obsah ve školním vzdělávacím programu -28-
7. Podmínky předškolního vzdělávání -29-
7.1 Věcné podmínky -29-
7.2 Životospráva -30-
7.3 Psychosociální podmínky -30-
7.4 Organizace -31-
7.5 Řízení mateřské školy -32-
7.6 Personální a pedagogické zajištění -32-
7.7 Spoluúčast rodičů -33-
8. Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí mimořádně nadaných -33-
8.1 Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami -33-
8.2 Vzdělávání dětí mimořádně nadaných -36-
9. Autoevaluace mateřské školy a hodnocení dětí -36-
10. Zásady pro zpracování školního vzdělávacího programu -38-
11. Kritéria souladu rámcového a školního vzdělávacího programu -40-
12. Povinnosti předškolního pedagoga -41-
Slovníček použitých výrazů -43-