Speciální pedagogická péče
«»
Popis:
1. POSTIŽENÍ OBECNĚ
WHO - International Classification of Functioning, Disability and Health - ICFDH (1980)
poukazuje na rozdíly mezi jednotlivými užívanými termíny.
disorder = porucha, vada, je vymezen jako medicínsky definovaný stav nebo nemoc.
disability je omezení schopnosti provádět nějakou činnost, která je pokládána za normální
Postižení obecně
Impairment (Schädigung) = postižení znamená ztrátu nebo abnormalitu psychické, fyziologické či anatomické struktury či funkce,
Handicap (Behinderung) - vliv poruchy či postižení na práci člověka, jeho seberealizaci a předpokládá nemožnost dosažení cílů
WHO - ICF 2001 - cíl přesunout medicínský pohled na postižení směrem k člověku v celé jeho rozmanitosti a životním prostředí
body functions and structures (tělesné funkce a struktury),
activity (aktivita)
participation (participace/účast).
Postižení je součástí tělesných struktur, součástí zdravotní dispozice jedince a nemusí souviset s nemocí.
ICF - oblasti využití klasifikace
(použito z www.who.int/classification/icf)
Zdravotnictví
Sociální sektor
Školství a vzdělávání
Oblast práce a zaměstnávání
Ekonomika & vývoj
Legislativa & právo
Další ….
Klíčová slova:
zrakové postižení
anatomie
pomůcky
vzdělávání
kompetence
braillovo písmo
hluchoslepota
Obsah:
- I. Zrakové postižení - definice, klasifikace, pojetí
II. Anatomie zrakového ústrojí, fyziologie procesu vidění, vybrané zrakové vady
III. Diagnostika
IV. Psychické procesy u osob se zrakovým postižením
V. Poradenství pro osoby se zrakovým postižením
VI. Pomůcky pro osoby se zrakovým postižením:
VII. VZdělávání žáků a studentů se zrakovým postižením
VIII. Kompetence osob se zrakovým postižením
IX. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením
X. Braillovo písmo
XI. Hluchoslepota
XII. Postižení zraku jako součást kombinovaného postižení
XIII. Sebepojetí, autonomie a kvalita života
XIV. Postižení jako náročná životní situace
Zdroje:
- BARTOŇOVÁ M., PIPEKOVÁ J., VÍTKOVÁ M. Integrace handicapovaných na trhu práce v mezinárodním kontextu. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2005. ISBN 80-86633-31-2.
- ČÁLEK, O., HOLUBÁŘ, Z., CERHA, J. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991.
- ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál. 2001. ISBN 80-7178-463-X.
- HÁJKOVÁ, V. Integrativní pedagogika. 1. vyd. Praha, IPPP ČR, 2005. ISBN 80-86856-05-4.
- HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-303-X
- HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 1. vyd. Praha: Portál. 2004. ISBN 80-7178-888-0
- JESENSKÝ, J. Andragogika a geragogika handicapovaných. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9
- JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové. Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-041-8.
- KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-65
- KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. 1. vyd. Praha: Academia. 2005. ISBN 80-200-1307-5.
- KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005. ISBN 80-901873-6-6.
- KRUG, F. K. Didaktik für den Unterricht mit sehbehinderten Schülern. München: Ernst Reinhardt Verlag. 2001. ISBN 3-497-01581-4
- KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2
- LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha: Portál. 2002.ISBN 80-7178-572-5
- LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie I.. Olomouc,.Nakladatelství UP Olomouc.1988. 69 s.
- LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie II.. Olomouc, Nakladatelství UP Olomouc.1989. 70s.
- LUDÍKOVÁ, L.; MALEČEK, M. Tyflopedie III.. Olomouc. Nakladatelství UP Olomouc.1991. 87 s.
- MASON, H.; McCALL, S. Visual Impairment. London. David Fulton Publishers. 1999. ISBN 1-85346-412-0.
- MONATOVÁ, L. Pedagogika speciální. Brno: Masarykova univerzita. 1994
- MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha. Triton, 2004. ISBN 80-7254-476-4
- MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci VUP, 2001. ISBN 80-244-0231-9
- NEMÉTH, A. Slabozrakosť ako pedagogický problém. Bratislava. Sapientia.1999. ISBN. 80-967180-5-3
- POŽÁR L. Psychológia detí a mládeže s poruchami zraku. Trnava, 2000. ISBN 80-88774-74-8.
- POŽÁR , L. a kol. Školská integrácia detí a mládeže s poruchami zraku. Bratislava: Univerzita Komenského, 1996, 223s. ISBN 80 223 1101 4.
- ŘEHÁK S. a kol. Oční lékařství. Učebnice pro lékařské fakulty. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n. p., 1989. ISBN 08-033-89
- SMÉKAL, V., MACEK, P. Utváření a vývoj osobnosti. Psychologické, sociální a pedagogické aspekty. Brno: Barrister & Principal, 2002. ISBN 80-85947-83-8.
- SOURALOVÁ, E., LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých dětí I, II, Scientia, Praha 2000
- TUTTLE, D., W., TUTTLE, N., R. Self esteem and adjusting with blindness. Springfield: Charles C Thomas. 2004. ISBN: 0-398-07509-3
- VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X
- VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3.vyd. Praha : Portál, 2004. ISBN 807178802
- VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTĚCH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-929-4
- VÍTKOVÁ, M. a kol. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3
- VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9
- WALTHES, R. Einführung in die Blinden- und Sehbehindertenpädagogik. München: Ernst Reinhardt Verlag. 2003. ISBN 3-497-01651-9
- WEBSTER, A., ROE, J. Children with Visual Impairments. Social interaction, language and learning. New York: Routledge. 1998. ISBN 0-415-14816-2
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.